رییس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران در گفت و گو با برنا:

افراد جوامع توسعه یافته بیشتر جراحی زیبایی انجام می‌دهند

۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۰۶:۰۳:۲۳
کد خبر: ۶۶۳۱۲۲
عمل‌ جراحی زیبایی که تا چند سال قبل مختص عمل بینی بود حالا به اعضای دیگر صورت هم کشیده شده و البته علاوه بر بانوان، تعداد قابل توجی از مردان برای عمل های زیبایی به جراحان مراجعه می کنند.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا، ماهیت زیبایی این است که باید بین اجزای صورت هارمونی یا تناسب وجود داشته باشد تا چهره زیبا دیده شود. به دلیل عدم قرینگی سمت راست و چپ صورت، بینی های بزرگ و افتادگی پلک؛ افراد برای همگونی اجزای صورت خود اقدام به عمل زیبایی می کنند. اما با شیوع عمل های زیبایی نه تنها در ایران بلکه در سراسرجهان، به ندرت چهره طبیعی در میان افراد دیده می شود زیرا با انجام عمل های زیبایی چهره ها دگرگون شده و اغلب این چهره ها مصنوعی می نمایاند و حتی می توان گفت شبیه به هم شده اند.

منشأ "بدریخت‌انگاری" زمینه روانی دارد، حتی در صورت انجام اعمال جراحی زیبایی موفقیت‌آمیز هم این گروه از افراد، از نتیجه عمل راضی نخواهند بود و تصویر نازیبا بودن چهره در نزد این افراد، همچنان به قوت خود باقی است.

اما یکی از دلایل اصلی شیوع و تبِ جراحی زیبایی بینی در ایران، آناتومی بینی نژاد ایرانی ها است که با کشورهای اروپایی تفاوت دارد؛ به همین دلیل ایرانی ها بیشتر از سایر کشورها متقاضی انجام جراحی زیبایی بینی هستند.

در همین خصوص دکتر ابوالحسن قیصری دبیر انجمن راینولوژی ایران گفته بود: «همان‌گونه که در آثار باستانی به‌جامانده از‌ هزاران سال پیش مشهود است، ایرانیان (خصوصا ساکنان مناطق کوهستانی زاگرس و البرز که سالیان طولانی در این مناطق زندگی می‌کردند)، به جهت تکاملی، دارای بینی بزرگی بوده‌اند، در مقایسه، نژادهای آسیای شرقی عموما بینی‌ای کوچک و فرورفته دارند و نژادهای اروپایی دارای بینی شکیل هستند. بنابراین همان‌گونه که افتادگی پلک در زردپوستان چین و ژاپن بیشتر مشهود بوده و بیشتر اعمال جراحی زیبایی در این کشورها معطوف به اعمال پلک است، در ایران نیز به دلیل آنکه بینی بزرگ به‌عنوان یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در چهره زنان و دختران ایرانی تلقی می‌شود، گرایش به اعمال جراحی رینوپلاستی در ایران بیش از دیگر کشورهاست. از طرفی دیگر بررسی سابقه اعمال جراحی زیبایی بینی در ایران که قدمتی بیش از نیم قرن دارد، نشان می‌دهد این عمل جراحی در ابتدا مخصوص خانواده‌های اشرافی و هنرپیشگان بوده است، در حالی‌که امروزه عموم مردم می‌توانند از آن بهره برند.»

همچنین قابل توجه است، عمل‌ جراحی زیبایی که تا چند سال قبل مختص عمل بینی بود حالا به اعضای دیگر صورت هم کشیده شده و البته علاوه بر بانوان، تعداد قابل توجی از مردان برای عمل های زیبایی به جراحان مراجعه می کنند.

دکتر علی بیژنی رییس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران در گفت و گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا، گفت: «فردی که برای انجام عمل زیبایی به  جراح مراجعه می کند، اگر جراح احساس کند عمل زیبایی تاثیری بر روی چهره او ندارد و حتی ممکن است عمل جراحی اثرات منفی از خود برجای بگذراد، باید صادقانه به بیمار خود بگوید تا در آینده او را دچار مشکلات روحی نکند، چون بیماری که مرتبا خود را در آینه می بیند و حساس  می باشد، ممکن است بعد از عمل جراحی زیبایی دچار اختلالات روحی شود.»

وی در ادامه افزود: «اکثر افراد چهره ای هماهنگ و قرینه  ندارند و طرف راست و چپ صورت با هم قرینه نیست. برای یک عمل جراحی زیبایی نیاز به بررسی های بسیار دقیقی است. جراح پلاستیک بعد از بررسی های لازم با بیمار خود درباره ی میزان تفاوت های صورت صحبت می کند تا او را آگاه کند و اگر بیمار رضایت کامل داشت بر روی او جراحی زیبایی انجام دهد.»

بیژنی با اشاره به اینکه  برخورد صادقانه ی جراحان در برابر بیماران در کاهش معضلات و شکایات موثر است، بیان کرد: «همیشه به دیگر جراحان توصیه می کنم اگر می خواهید عمل زیبایی انجام دهید عوارض آن را هم به بیمار خود بگویید چرا که هر عمل جراحی  خواه یا ناخواه عارضه ای به همراه دارد.»

رییس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران در خصوص شبیه شدن افراد جامعه به یکدیگر با عمل های زیبایی متعددی که بر روی صورت خود انجام می دهند، اظهار کرد: «در کنگره ها و همایش هایی که برگزار می کنیم به بحث های اخلاقی و شناخت بیمار توجه ویژه می کنیم. متاستفانه تبی در جامعه ایجاد شده که نمی توان گفت ریشه آن از کجاست.»

وی خاطرنشان کرد: «در تمام دنیا جراحی های زیبایی فراگیر شده اما در یک کشور یک عمل جراحی شایع تر است که در ایران جراحی زیبایی بینی است. برای مثال در شرق آسیا عمل پلک رایج است. به غیر از عمل زیبایی بینی، جراحی ساکشن هم در ایران بسیار گسترده شده است. درمان چاقی ساکشن نیست، عمل ساکشن به لاغری کمک می کند. متاستفانه افراد جامعه تصور می کنند ساکشن برای کاهش 10 یا 15 کیلویی وزن است. علت چنین جراحی های زیبایی که شاید گاه لازم هم نیست، عدم آگاهی افراد است.»

بیژنی با اشاره به اینکه افراد جامعه گرایش به زیبا و متناسب شدن پیدا کرده اند اما انتخاب صحیح بیمار، مهم است، گفت: « اگر جراح  با بیماری که به او مراجعه می کند برخورد صادقانه داشته باشد در 70 درصد موارد اگر جراحی زیبایی ضرورتی برای بیمار نداشته باشد، این امر را می پذیرد که چهره صورتش طبیعی و ممکن است با جراحی بر روی صورتش چهره ای دفورمه برایش ایجاد و زیبایی طبیعی چهره اش از بین برود، اما برخی هم نمی پذیرند و برای جراحی زیبایی پافشاری می کنند که اگر پزشک اولیه ای که با او صادقانه برخورد کرده عمل زیبایی وی را قبول نکند به پزشک دیگری مراجعه می کنند.»

وی افزود: «گاهی اوقات آنقدر عمل زیبایی بر روی صورت یک فرد انجام می شود که چهره حالتی دفورمه به خود می گیرد، اگر از خود بیمار سوال کنید که راضی هستی یا خیر پاسخ می دهد که بله رضایت دارم، اما از نظر پزشک خلاف این موضوع است چرا که چهره از حالت طبیعی خود خارج شده است.»

رییس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با بیان اینکه شناخت کامل از زیباشناسی و برخورد صادقانه با بیمار می تواند از بسیاری از بحران ها از جمله شبیه شدن افراد به یکدیگر جلوگیری کند، عنوان کرد: « تنها وظیفه جراح زیبایی این است که اگر حالت غیرطبیعی در چهره فرد وجود دارد  آن را به حالت طبیعی باز گرداند و به بیمار کمک کند  تا انگیزه ظاهر شدن در اجتماع را پیدا کند. عمل جراحی زیبایی باید پتانسیل مثبت به بیمار بدهد و به طور کلی، حالت روحی بیمار را بهتر کند چون ظاهر با روح رابطه دارد. برخی بخاطر یک بینی بزرگ و فک غیرطبیعی اعتماد به نفس ندارند، وقتی عمل جراحی انجام می شود به حالت دلخواه و طبیعی شان تبدیل می شود، اعتماد به نفس در زندگی، کار و یا هرچیز دیگر را به دست می آورند. بنابراین در ابتدا بیمار باید از نظر روحی بررسی شود، یعنی با انجام این جراحی زیبایی بیمار می تواند در آینده روحیه و اعتماد به نفس لازم در انجام کارهایش را به دست آورد یا خیر، چون یکسری افراد تصور می کنند که اگر در زندگی موفق نیستند بخاطر بینی بزرگ یا اجزای غیر طبیعی صورتشان است. تمام این موضوعات را قبل از انجام عمل باید به بیمار توضیح داد چون همین نگفتن ها در آینده باعث ایجاد معضل و شکایت ها می شود.»

جدا از موضوع اصلی یعنی شیوع اینگونه جراحی های زیبایی، برخلاف نظر عده‌ای که گسترش اعمال جراحی زیبایی را ناشی از عقب‌ماندگی اجتماعی و ارزشی جوامع عنوان می‌کنند، آمارها نشان می‌دهد اینگونه اعمال بیشتر در جوامعی گسترش یافته است که از توسعه‌یافتگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیشتری برخوردارند. برای مثال، اعمال جراحی پلاستیک زیبایی، فارغ از انواع آن، بیش از همه در آمریکای شمالی و اروپا شایع است. حال پرسش اینجاست، آیا این جوامع عقب‌افتاده محسوب می‌شوند؟

همچنین دکتر نصرالله منصوری روانشناس و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا، افزود: «علت اصلی شیوع جراحی های زیبایی متعدد و شاید بی مورد، عدم خودباوری است یعنی انسان خودش را به معنای واقعی  نمی تواند باور کند. همچنین علت بعدی عدم اعتماد به نفس است. عزت نفس و اعتماد به نفس دو مقوله جدا از هم هستند. عزت نفس در ذات آدم وجود دارد اما اعتماد به نفس اکتسابی به دست می آید و بیرون از وجود فرد پیدا می شود. بنابراین علت عمل جراحی زیبایی از دست دادن اعتماد به نفس است.»

وی در خصوص علت های دیگر تب فراگیر جراحی های زیبایی گفت: « علت دیگر مطرح شدن و به دست آوردن نفر برای دوستی یا ازدواج است. بسیاری از مراجه کنندگان می گویند چون بینی بزرگ یا لب نازکی دارم، در اجتماع یا جمع های دوستانه تحویل گرفته نمی شوم بنابراین ناگریز به انجام عملیاتیهستم تا بهتر جلوه و به جایگاه مورد قبول و بهتری در اجتماع برسم.»

این روانشناس و استاد دانشگاه تصریح کرد: « علت های دیگر ندیدن سایر امتیازات مثبت در خود و مشاهده امتیازات منفی است. علت بعدی چشم و هم چشمی که در بین افراد جامعه بسیار زیاد شده است. ندادن کرامت به فرزندان در خانواده می تواند یکی دیگر از علت ها باشد، یعنی فرزند را تحقیر نکنیم و حقوق آنها را به رسمیت بشناسیم تا زمانیکه وارد جامعه شدند به دلیل کمبود ها دنبال برخی از کارها نروند.»

در پایان بهتر است تنها به جمله ای از نلسون ماندلا اکتفا کرد: «نقص یا کمبود زیبایی در چهره یک فرد را اخلاق خوب تکمیل میکند اما کمبود یا نبود اخلاق را، هیج چهره ی زیبایی نمی تواند تکمیل کند. پایه و بنای شخصیت انسان ها بر کردارشان میباشد، و زیباترین شخصیت ها متعلق به خوش اخلاق ترین انسان هاست.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز