معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده:

اشتغال زنان و مردان روستایی مورد توجه ویژه دولت است/ تبدیل روستاها به مقاصد گردشگری از برنامه‌های دولت است

۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۱۲:۲۶:۰۹
کد خبر: ۶۶۳۴۵۸
اشتغال زنان و مردان روستایی مورد توجه ویژه دولت است/ تبدیل روستاها به مقاصد گردشگری از برنامه‌های دولت است
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به ضرورت تلاش برای دستیابی به روستاهایی سبز و‌ تاب آور، گفت: روستاهای ما در عین حالی که محیط زیست و طبیعت سبز خود را حفظ می‌کنند، باید در مسیر توسعه و ‌پیشرفت هم گام بردارند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، دکتر معصومه ابتکار روز سه شنبه در دیدار جمعی از دهیاران زن سراسر کشور با تاکید بر ضرورت بهره گیری از  ظرفیت های تعاونی ها و سازمان های مردم نهاد  در مسیر توانمندسازی زنان روستایی اظهار داشت: برای دستیابی به روستای تاب آور باید سرمایه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روستاها  تقویت شوند.

وی اضافه کرد: اشتغال زنان و مردان روستایی مورد توجه ویژه دولت است و مصوبه‌ای برای تأمین یک و نیم میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای اشتغال روستایی داشتیم که آیین‌نامه اجرایی آن هم ابلاغ شده و خوشبختانه بانوان استان‌ها هم در کارگروهی که به این منظور ایجاد شده عضویت دارند.

دکتر ابتکار گفت: دولت برای توسعه مناطق روستایی و محروم سیاستی مبتنی بر نیازهای محلی تعیین کرده که بر اساس آن توانمندی های بانوان نیز با نگاهی عادلانه دیده شود و خوشبختانه توزیع اعتبارات آن نیز آغاز شده است.

وی افزود: باید از این فرصت برای توسعه پایدار روستایی استفاده کرده و بتوانیم مشاغلی را تعریف کنیم که با سنت‌ها و ظرفیت‌های محلی همخوانی داشته باشد. این در بسیاری از روستاها می‌تواند اصلاح الگوی کشت و کشاورزی باشد تا با شرایط جدید آب روستایی تطبیق داشته باشد و یا مرتبط با مسأله دام و حفاظت از مراتع و کشت گیاهان دارویی و حفاظت از تنوع زیستی باشد.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور با اشاره به اینکه در بسیاری مناطق گونه های گیاهی بسیار ارزشمندی داریم، اظهارداشت: برای بهره‌برداری صحیح از گیاهان دارویی باید برنامه ریزی شود. در استفاده از مراتع و گونه های گیاهی نکته اصلی حفاظت است. باید از آب و خاک حفاظت کنیم. نکته بعدی مسأله اشتغال در روستاها است.

دکتر ابتکار تصریح کرد: روستاها در زمینه صنایع دستی و تولیدات فرهنگی و گردشگری ظرفیت‌های بالایی دارند. توسعه گردشگری و تبدیل روستاها به مقاصد گردشگری از برنامه‌های دولت بوده و هست که باید امروز با بهره گیری از فناوری های نوین و برنامه‌ریزی و نگاه خلاقانه معطوف به آینده، این ظرفیتها را بالفعل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز روستاهای کشورمان از سطح مطلوبی از خدمات اینترنت و فناوری های نوین برخوردارند و می‌توانند از فضای مجازی برای تجارت و آموزش استفاده کنند.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور گفت: هیچ فعالیتی بدون آموزش کافی و نگاه تخصصی و بنگاه‌داری صحیح و جامع نمی‌تواند موفق باشد. اگر می‌خواهیم فعالیت صنایع دستی موفقی را در دنیای امروز طراحی کنیم، باید برای آن بازاریابی مناسب را در نظر بگیریم و استاندارد بودن کالا و جذب مخاطب را نیز لحاظ کرد.

دکتر ابتکار اضافه کرد: تلاش ما این است که بتوانیم شبکه‌ای را با فعالیت و طراحی خود اهالی روستاها برای اشتغال‌زایی و آموزش داشته باشیم که همزمان اطلاع‌رسانی و توانمندسازی را نیز انجام دهد. اینها مباحث مهمی است که به افزایش بهره‌وری کار کمک می کند.

وی با تاکید بر اهمیت مساله مدیریت صحیح اظهار داشت: شما مسئولیت مدیریتی سنگینی را بر عهده دارید و باید از دانش مدیریت و مخصوصاً بحث مدیریت زنان به بهترین نحو بهره بگیرید. مدیریت زنان با بهره‌گیری از هوش عاطفی که خانم‌ها دارند خیلی می‌تواند در جذب مشارکت مردم مؤثر باشد.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور تصریح کرد: یکی از مؤلفه‌های مهمی که هم در مسأله اشتغال، هم در محیط زیست و هم در مسأله اقتصاد اهمیت زیادی دارد، جلب مشارکت مردم برای فعالیت‌ها و برنامه‌ها است. اینجا اگر بتوانیم نگاه و دانش سنتی را برگردانیم، سنت‌های بومی ایران را احیا کنیم، مردم همه در کنار هم برای فعالیت‌ها مشارکت خواهند داشت.

دکتر ابتکار یادآور شد: در گذشته مردم وقتی می دیدند که کار خیر و عمل صالح در میان است، همه در کنار هم قرار می‌گرفتند و این مدل و الگو باید در روستاها شکل بگیرد. تصور نکنیم که یک مقوله‌ای وجود دارد و قدرت مطلقی است به نام دولت و همه کارها را قرار است دولت انجام دهد. هیچ جای دنیا چنین تصوری وجود ندارد. هر ساز و کار مؤثری که در بحث مدیریت به نتیجه می‌رسد، با مشارکت خود مردم و به دست مردم اتفاق می افتد.

وی تاکید کرد: در کشور ما هم این نگاه است که می‌تواند کمک کند و اثربخش باشد. امیدوارم امروز نشست‌های تخصصی و کاربردی خوبی داشته باشیم و بتوانید از این تجربیاتی که از موفقیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف صنایع دستی، گردشگری، کشاورزی، صنایع کوچک، صنایع سبز و مرتبط با محیط زیست، بازیافت، گیاهان دارویی، حفظ منابع طبیعی ارائه می شود، بهترین بهره برداری را بکنید.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار امیدواری کرد که یک شبکه‌سازی مؤثر با همکاری دستگاه‌های ذیربط برای زنان دهیار ایجاد شود تا از این طریق با تکیه بر مباحث و بنیانهای مهم فرهنگی و اعتقادی به عنوان سرمنشائی قوی، ارتقاء توانمندی ها و ارائه آموزش‌های لازم به زنان انجام شود.

نظر شما