تمدن اسلامی با تفکری که یک بخش را از خدا و یک بخش را از کدخدا بگیریم ممکن نیست

۱۳۹۶/۱۰/۲۷ - ۱۱:۴۴:۱۴
کد خبر: ۶۶۳۹۱۱
تمدن اسلامی با تفکری که یک بخش را از خدا و یک بخش را از کدخدا بگیریم ممکن نیست
معاون اول قوه قضائیه گفت: شکی وجود ندارد که با تفکر التقاطی و با این تفکر که یک بخش را از خدا بگیریم و یک بخش را از کدخدا قادر به پایه‌ریزی تمدن اسلامی نخواهیم بود.

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری برنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نخستین همایش ملی ناجا  و تمدن نوین اسلامی با تقدیر از سردار رادان به عنوان متولی برگزاری این همایش اظهار کرد: سردار رادان به خواست مقام معظم رهبری و فرمانده ناجا مرکز مطالعات راهبردی نیروی انتظامی را فعال کرد و با انگیزه بالایی در حال تلاش است. 

معاون اول قوه قضائیه در ادامه با اشاره به فلسفه آفرینش هستی و نقش اسلام در تکامل بشریت اظهار کرد: همگان به وجود یک آفریننده و مخلوقات آن اعتقاد داریم و باور داریم آفرینش هستی دارای نظم و هدف خاصی است و این جهان توسط آفریدگاری رحیم شکل گرفته است و انسانی با قدرت تفکر و استدلال و اشرف مخلوقات توسط این آفریدگار خلق شده است که با قدرت تفکر و تعقلش می‌تواند در سایر اجزای هستی تصرف کرده و با این توانایی خود به اعلاعلیین، صعود و یا به «افسل سافلین» نزول کند.

وی با بیان اینکه اسلام دین کاملی برای رساندن انسان به قله‌های سعادت و کمال است اضافه کرد: 4 دهه پیش انقلابی در ایران به رهبری فقیهی جامعه‌الشرایط و انسانی که مراتبی از کمال را طی کرده بود شکل گرفت و به دنبال آن نظاماتی براساس تفکر اسلامی پایه‌گذاری شد. 

محسنی‌اژه‌ای گفت: نکته حائز اهمیت آن است که این نظامات تا زمانی موثر بوده و قابلیت تکامل آدمی به قله‌های هدایت را دارند که کارگزاران آن با بینش اسلامی کار کنند و تمام اجزای آن نیز متصط به صفات انسانی باشند و در تمام سطوح فرهنگ و اقتصاد و... این صفت اسلامی در آنها بروز و ظهور یابد. 

معاون اول قوه قضائیه با انتقاد از برخی اظهارات در خصوص وظیفه نداشتن دولت اسلامی برای به سعادت رساندن مردم گفت: این حرف که نظام جمهوری اسلامی و دولت اسلامی کاری به بهشت و جهنم مردم ندارد و کسی را نمی‌خواهد به زور به بهشت ببرد به یک معنا کاملا غط است چرا که دولت اسلامی وظیفه دارد بستر را برای رشد همه فضایل اخلاقی آماده کند. 

وی گفت: دولت و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی موظف هستند بستری را فراهم کنند تا انسان‌ها را به سوی سعادت و کمال برسانند و از سوی دیگر موانع رسیدن به سعادت دنیوی، اخروی و بهشت را از میان بردارند. 

محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: اگر این موانع با تذکر و اقدامات نرم برطرف نمی‌شود لازم است با اقدامات سخت‌تری آنها را از پیش پای مردم برداشت و از این رو این سعادت در جامعه در حالی محقق می‌شود که کل جامعه اسلامی شده و همه بخش‌ها و موضوعات هم‌راستا با هدف جمهوری اسلامی باشد. 

معاون اول قوه قضائیه تاکید کرد: پس از حصول این نتیجه و رسیدن به چنین جامعه‌ای می‌توان تمدن نوین متصف به اسلام را پایه‌گذاری کرد و قطعا شکی وجود ندارد که با تفکر التقاطی و با این تفکر که یک بخش را از خدا بگیریم و یک بخش را از کدخدا قادر به پایه‌ریزی تمدن اسلامی نخواهیم بود. 

وی با اشاره به نقش نظم در امنیت جامعه و اهمیت بالای امنیت برای مردم ادامه داد: امنیت به اندازه‌ای مهم است که اگر کسی راه‌ها را ناامن کرد، سرگردنه را گرفت، شهر و روستا و محیط کسب و کار مردم را ناامن کرد و این ناامنی توام با ترس و وحشت مردم و به کارگیری سلاح گرم بود و یا با قدرت‌نمایی و سلاح سرد امنیت مردم را مختل کرد مجازات سختگیرانه‌ای دارد. در چنین مواردی می‌توان یک پا و یک دست این ناامن‌کنندگان را قطع کرد و این یکی از مجازات‌ها برای این افراد است.

معاون اول قوه قضائیه افزود: حتی می‌شود این افراد را اعدام و آنها را تا ابد از مردم جدا کرد و حق بازگشت به زندگی عادی از آنها را گرفت و تمامی این موارد نشان‌دهنده اهمیت والای نظم و امنیت مردم در جامعه است. 

وی در ادامه با اشاره به لزوم ارتقای سطح اجزای مختلف حکومت در جامعه اسلامی گفت: باید قوه قضائیه، نیروی انتظامی و دولت و تمام اجزای حکومت اسلامی در تراز جمهوری اسلامی باشد و حتی اگر مردم و مسئولان امر راضی بودند نباید به این مقدار کفایت کنیم بلکه باید رضایت خدا را در نظر بگیریم.

اژه‌ای با اشاره به سخنان سردار اشتری در خصوص تقدیر اردوغان از عملکرد پلیس ایران در اغتشاشات اخیر، گفت: امیدواریم روزی برسد که نه از تماس اردوغان بلکه از رضایت خداوند از اعمال و عملکردمان راضی و خشنود باشیم. 

معاون اول قوه قضائیه خاطرنشان کرد: امید داریم آن روز را ببینیم که وقتی حرف می‌زنیم از چنان اعتمادی در جامعه برخوردار باشیم که جای کوچکترین شک و شبهه به آن راه نداشته باشد و همه باید برای رسیدن به آن روز تلاش کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز