افشاگری رئیس محیط زیست نوشهر از فعالیت مافیاها در این شهر

۱۳۹۶/۱۰/۲۷ - ۱۳:۰۸:۳۵
کد خبر: ۶۶۴۰۱۳
افشاگری رئیس محیط زیست نوشهر از فعالیت مافیاها در این شهر
ضرب و شتم رئیس اداره محیط زیست نوشهر و همکارانش حین انجام ماموریت و کنترل شیرابه‌ها توسط عوامل شهرداری خبری بود که بار دیگر معضل زباله شمال و مشکلات پیش‌روی آن را افشا کرد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ؛ ضرب و شتم رئیس اداره محیط زیست نوشهر و همکارانش حین انجام ماموریت و کنترل شیرابه‌ها توسط عوامل شهرداری خبری بود که بار دیگر معضل زباله شمال و مشکلات پیش‌روی آن را حتی در قالب یک بازدید ساده یادآوری می‌کند. سال‌هاست مسئولان از احداث یک نیروگاه زباله‌سوز در شهرهای شمالی خبر داده و مهم‌ترین بند تفاهم‌نامه‌هایی متعددی که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با وزرای محیط زیست کشورهای اروپایی امضاء کرده است، نیز بر این موضوع تکیه دارد. مشکل کار کجاست که هنوز نیروگاه زباله‌سوز نوشهر راه‌اندازی نشده و چنین برخوردهایی را میان دو ارگان شهرداری و دولت موجب می‌شود؟ 

 

 

افشاگری رئیس محیط زیست نوشهر از

 

 
کامبیز محسن‌سلطانی، رئیس اداره محیط زیست نوشهر، بیان کرد: تاکنون برخوردهای متعددی با پیمان‌کاران شهرداری درباره پایش و نظارت بر زباله‌ها به وجود آمده که تنها نمونه اخیر رسانه‌ای شد. 
 
وی درباره جزییات حادثه توضیح داد: پس از جلسه‌ای که با حضور شهردار داشتیم تصمیم گرفتیم از زمین زباله بازدیدی داشته باشیم. در این بازدید متوجه شدیم در حین جابه‌جایی تفکیک زباله‌ها صورت می‌گیرد و ما از این فرآیند عکس‌برداری کردیم. تصویربردای از این اقدام موجب ناراحتی راننده بیل‌مکانیکی شد و حجمی از زباله‌ها را پشت ماشین ما ریخت. 
 
رئیس اداره محیط زیست نوشهر افزود: با انجام چنین حرکتی ما از محوطه خارج و بنده با شهردار تماس گرفتم. زمانی که نماینده شهردار به محل مراجعه کرد مشغول نشان دادن تصاویر به او بودیم که نیروهای پیمان‌کار شروع به فحاشی و دست‌درازی به پرسنل محیط زیست کردند و دوربین ما را هم گرفتند. 
 
سلطانی از ورود کلانتری در تماس با نیروهای دادستانی خبر داد و بیان کرد: برای ضاربان پس از ورود به کلانتری قرار بازداشت صادر شد. 
 
رئیس اداره محیط زیست نوشهر در این باره که تفکیک زباله چه مشکلی دارد که محیط زیست با آن مخالفت می‌کند، گفت: زباله باید در مبدأ تفکیک شود؛ زیرا انجام این فرآیند در مقصد ایجادکننده آلودگی و یک فرآیند غیربهداشتی است. 
 
وی دلایل دیگر این برخوردها را به مافیای زباله نسبت داد و عنوان کرد: گروهی هستند که از زمین‌های زباله سود می‌برند. چندی پیش ما علیه شهرداری به‌واسطه نبود مدیریت و مهار شیرابه‌ها شکایت کردیم و آن‌ها قول دادند یک شرکت در قبال در اختیار گرفتن چهارساله زمین، این کار را انجام دهد. با این حال در این حوزه کاری انجام نداده‌اند. 
 
سطانی در پاسخ به این پرسش که چرا نیروگاه زباله‌سوز نوشهر کار خود را آغاز نکرده است، بیان کرد: دستگاه‌های این نیروگاه یک سال است که تحویل داده شده؛ اما به‌واسطه مشکلات بودجه‌ای هنوز راه‌اندازی نشده است. گفته می‌شود، 15 میلیارد تومان بودجه برای راه‌اندازی نیروگاه نیاز است که گویا بخشی از آن توسط ریاست‌جمهوری اختصاص داده شده است. 
 
وی افزود: با راه‌اندازی این نیروگاه روزانه 200 تن زباله از نوشهر و چالوس تحویل گرفته می‌شود، هر چند که خبرهایی مبنی بر ساخت نیروگاه زباله‌سوز توسط شهرداری چالوس نیز وجود دارد تا به این ترتیب آن‌ها به‌صورت مستقل وارد این کار شوند. یکی از مشکلاتی که نوشهر با آن مواجه است به آلودگی میکروبی سواحل آن برمی‌گردد، رئیس اداره محیط زیست این شهرستان در این باره گفت: در نوشهر به‌واسطه مساحت بالای مناطق چهارگانه کارخانه تولیدی و شیمیایی نداریم و حجم بیش‌تر آلودگی به حوزه خدماتی بازمی‌گردد. در این شهرستان سطح ایستایی آب بالاست و چاه جواب نمی‌دهد، از این رو حجم بالای آلودگی از طریق کانال‌ها و رودخانه‌ها به دریا می‌ریزد. شیرابه‌ها از دیگر منابع آلایندگی هستند که جمع آن‌ها آلودگی را در سواحل به دنبال دارد. 
 
نوشهر یکی از شهرستان‌هایی است که مساحت مناطق چهارگانه در آن بسیار بالاست، همین امر در کنار کمبود نیروهای محیط‌بان مشکلاتی را موجب شده است. سلطانی یکی از این مسائل را شکار غیرمجاز دانست و گفت: ما با تعداد نیروهای محدود خود در کشاکش مدام با شکارچیان هستیم. از این رو مشابه سایر مناطق اگر تعداد محیط‌بان‌ها در این شهرستان بیش‌تر شود، قطعا حفاظت به شکل جدی‌تری دنبال خواهد شد. 
 
ساخت و سازهای غیرمجاز از دیگر مشکلات پیش‌روی نوشهر است که وی با بیان آن افزود: این ساخت و سازها عموما در حاشیه جنگل‌ها، جلگه و سواحل، به‌ویژه در منطقه کجور وجود دارد که پرونده‌های تخلف زیادی نیز در این باره به دادگاه فرستاده شده است و خوش‌بختانه با همکاری خوب دادستان در حال پیگیری هستند. 
 
سلطانی ادامه داد: همچنین با معضل برداشت از کوه در قالب معادن و چرای مازاد بر ظرفیت دام در مناطق خود مواجهیم. در این باره پایش‌های منظم انجام شده و ماشین‌آلات متخلف ضبط شده تا پس از رأی دادگاه درباره آن‌ها تصمیم‌گیری شود. در موضوع مدیریت دام نیز همکاری‌هایی با اداره منابع طبیعی شهرستان در جریان است تا با برآورد حجم دام، مازاد آن کم و دام بدون مجوز نیز از مراتع جمع‌آوری شود. 
 

 

افشاگری رئیس محیط زیست نوشهر از

 

 
شینا انصاری، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست، نیز بیان کرد: زباله‌سوز‌ها می‌توانند یکی از گزینه‌های مدیریت پسماند در شهرهای شمالی باشند؛ اما برای نصب آن‌ها مجموعه شروطی باید در نظر گرفته شود. 
 
وی تفکیک از مبدأ را از ضرورت‌های بهره‌گیری از زباله‌سوزها دانست و گفت: در صورت عدم تفکیک از مبدأ آلودگی هوا در این شهرها مساله‌ساز می‌شود. 
 
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست افزود: عدم رعایت استانداردها سبب می‌شود به جای کاهش، آلودگی در شکل دیگری افزایش پیدا کند، در این حالت برای فرار از آلودگی آب و خاک، افزایش آلایندگی هوا را در شهرهای شمالی خواهیم داشت که سلامت شهروندان را به‌شدت تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. 
 
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: استاندارد زباله‌سوزها باید حداقل 2006 باشد؛ هرچند که استاندارد 2013 در اروپا نیز آمده است. اگر این استانداردها رعایت نشود دی اکسین و فوران به‌عنوان دو گاز سمی و سرطان‌زا وارد هوای شهرهای شمالی خواهد شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز