رئیس مرکز امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش:

آموزش اجباری ما را به سواد صد در صدی می رساند

۱۳۹۶/۱۰/۳۰ - ۱۰:۰۱:۴۳
کد خبر: ۶۶۴۹۵۵
آموزش اجباری ما را به سواد صد در صدی می رساند
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر به سمتی برویم که آموزش اجباری شود کودکان از آموزش دور نمی‌مانند.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، غلامرضا کریمی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش‌های سوادآموزی روی آنتن شبکه آموزش رفت به ارائه تعریفی از باسوادی پرداخت و گفت: سوادآموزی جزو مباحث پرچالش است و طبیعتا تعیین حدود و صغور مفهوم آن نیز در سال‌های گذشته همواره محل بحث بوده است و به موازات پیشرفت بشر در عرصه های مختلف این مفهوم گسترده تر می شود.

وی افزود: بیسواد کسی است که نه می‌تواند بخواند و نه می‌تواند بنویسد. سوادآموز و سواددار کسی است که می تواند بخواند و بنویسد و در فرهنگ ما  می‌تواند قرآن بخواند و محاسبات اولیه ریاضی را انجام بدهد. البته همانطور که گفته شد مفهوم سواد بسیار گسترده است و امروز کسی که نتواند از کامپیوتر استفاده کند را نیز بیسواد می‌دانند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یونسکو سواد را «توانایی تبیین، درک، تفسیر و ارتباط و محاسبه با استفاده از منابع خواندنی و نوشتنی» می‌داند اظهار کرد: معتقدم اگر آموزش افراد اجباری باشد به سرعت به نرخ ۱۰۰ درصدی باسوادی در جامعه نزدیک می شویم.

کریمی با بیان اینکه پس از انقلاب بسیاری امور را به اخلاق و به خود مردم واگذار کردیم و به عنوان مثال سوادآموزی به خود افراد سپرده شد ولی تجربه می گوید باید در صدد اجباری کردن آموزش هم برآمد گفت: به هرحال عده ای از کودکان سوءاستفاده می کنند و حق آنها ادا نمی شود.

وی افزود: اگر به سمتی برویم که آموزش اجباری شود بسیاری کودکان از آموزش دور نمی‌مانند. لازم است در رسانه ها این مباحث به عنوان اولویت و ضرورت مطرح شود. اگر اینها در اولویت نباشد سیاست گذاران به سراغ موارد اولویت دار در اذهان مردم می روند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وقتی فردی بداند مجازاتی برای وی در نظر گرفته نمی‌شود شاید ۵۰ کودک را هم اجیر کند و در خیابان بکار بگیرد تا منفعت بیشتری کسب کند  گفت: معتقدم باید اجبار و محدودیت هایی برای سوادآموزی نظیر اخذ گواهینامه، دریافت یارانه و...  وضع شود.

به گفته وی کودکی که از مادری که خواندن و نوشتن بلد است متولد شود احتمال مرگش تا زیر سن پنج سالگی تا ۵۰ درصد کمتر است.

کریمی همچنین بر ضرورت سپردن امر سوادآموزی به بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: تجربه تمام دنیا بر آن است که سوادآموزی به شرکت‌ها و واحدهای غیردولتی سپرده شود که در ایران کمرنگ است. نهضت سوادآموزی استقبال می‌کند که نهادهای غیردولتی فعال پای کار بیایند و فعالیت کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز