معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی:

۹۹ درصد از افراد سیگاری در سنین پایین به مصرف سیگار روی می‌آورند

۱۳۹۶/۱۰/۳۰ - ۱۱:۰۹:۰۱
کد خبر: ۶۶۵۰۴۹
۹۹ درصد از افراد سیگاری در سنین پایین به مصرف سیگار روی می‌آورند
معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نمایندگانی که با افزایش مالیات بر سیگار مخالفت می‌کنند باید در رسانه ملی دلایل خود را با مردم عنوان کنند.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری برنا عبدالرحمن رستمیان معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشستی در خصوص مالیات و عوارض سیگار‌، گفت:‌ بررسی ها نشان داده است که به ازای هر یک درصد ایجاد عوارض برای مصرف سیگار در خانواده های کم درآمد شاهد کاهش یک درصدی مصرف سیگار هستیم.

رستمیان اظهار داشت: 70 درصد بیماری هایی که معلولیت ایجاد می‌کنند قابل پیشگیری هستند و باید بودجه را به گونه‌ای تخصیص داد که موضوع پیشگیری بر درمان مقدم باشد.

وی افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی افراد تأثیرگذار جامعه هستند. درسال 94 که بنده نماینده مجلس و عضو کمیسیون تلفیق بودم برای بودجه سال 95 رقم 2500 میلیارد تومان عوارض مصرف سیگار تعیین شد که متأسفانه این رقم در بودجه سال 96 با 50 درصد کاهش به هزار و 300 میلیارد تومان رسید.

رستمیان با بیان این مطلب که در سال 2015 از 20 کشور اطراف فقط افغانستان از ما مالیات کمتری بابت سیگار اخذ می‌کرد، گفت: مصرف سیگار نه تنها روی شخص بلکه روی ژنتیک افراد نیز تأثیر دارد.

رستمیان افزود: کسب درآمدها و هزینه‌ها دو مبحث مهم در بودجه است، باید هزینه‌ها کاهش داده شود همچنین چگونه توزیع شدن بودجه در اثربخشی آن تأثیرگذار است.

معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: به ازای هر یک درصد افزایش مالیات ایجاد عوارض در خانواده‌های سطح متوسط و جوان‌ها بسیار کم شده ولی در خانواده‌های ثروتمند تأثیری ندارد. این به عنوان درآمدی می‌شود که بتوانیم درصدد برآمدن درآمد بر علیه سیگار برآییم.

وی در ادامه بیان داشت: نمایندگانی که با افزایش مالیات بر سیگار مخالفت می‌کنند می‌بایست در رسانه ملی دلایل خود را با مردم عنوان کنند.

رستمیان افزود: اینکه بر تخلفات عوارض بگذاریم از طرفی رفتارها را رفتار مناسبی می‌کند و پول آن صرف هزینه‌ها می‌شود.وقتی عوارض بر سیگار وارد می‌شود باعث حرکت پول می‌شود.

معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در کاهش هزینه‌ها به دلیل وجود نیروی انسانی  مردم مشارکت نمی‌کنند و نهادهای مردمی را نداشته‌ایم و بودجه صرفاً هزینه‌های جاری را شامل می‌شود.

وی افزود: ساختمان‌های ما در دولت در شهرستان‌ها و استان‌ها بسیار بزرگ شده‌اند. اگر هزینه‌ها را کم کنیم تمامی بودجه صرف حقوق و دستمزد می‌شود.

رستمیان افزود: 98 درصد از بودجه آموزش و پرورش برای هزینه‌های جاری است و تنها 2 درصد آن به کیفیت اختصاص می‌یابد. ما سالانه 10 هزار بورس از دیپلم داریم و این بورس نباید به دیپلم اختصاص یابد بلکه باید در رشته‌های تخصصی مورد استفاده قرار گیرد.

معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: توزیع درآمدها بسیار مهم است و باید ببینیم پولی که به سازمان می‌دهیم چه میزان بازدهی دارد. باید نتایج در انتهای بودجه‌دهی مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود چه کارآمدی داشته است.

وی افزود: ما باید ببینیم چقدر از هزینه‌های بودجه صرف جاری و چقدر صرف برنامه است، از بودجه‌ها بیشتر حقوق پرداخته می‌شود.

معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: یارانه‌ها در اکثر کشورها به صورت غیرمستقیم است و یارانه مستقیم تنها به معلولان تعلق می‌گیرد. همچنین غیرمستقیم آن در ایجاد اشتغال استفاده می‌شود.

وی در خصوص بیماری‌ها در کشور گفت: باید سهم زیادی از بودجه صرف پیشگیری از بیماری‌ها شود به طور مثال بیماری تالاسمی در حال حاضر بسیار کم شده است،‌ولی در گذشته زیاد بود که دلیل این کم شدن پیشگیری است.

رستمیان در ادامه به بیماران هموفیلی اشاره کرد و گفت: در سال 300 میلیون هزینه هر بیمار هموفیلی می‌شود و این مورد اگر پیشگیری شود هزینه‌ها بالا نمی‌رود.

وی در خصوص آبادانی کشور‌، گفت: مردم می‌توانند با استفاده از تولیدات داخل و کاهش هزینه‌ها به آبادانی کشور کمک کنند. هنگامی که ارزش افزوده را زیاد می‌کنیم شاید در جهت زندگی مردم مناسب نباشد.

رستمیان افزود: در سال 94، در کمیسیون تلفیق که بودجه‌گذاری در حال انجام بود کشورهای دیگر خود را عاری از دخانیات نامیدند و موافقت‌نامه‌ای را در مجلس امضاء کردیم که سالانه مالیات سیگار 10 درصد افزایش یابد، ولی اینطور نشد و در نتیجه 50 درصد عوارض سیگار در سال 95 کاهش پیدا کرد و این اتفاق عجیبی بود.

معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: 1200 میلیارد تومان از بودجه کشور به دلیل کاهش مالیات سیگار از بین رفت، ما باید به روزی برسیم که کشور  عاری از دخانیات شود. به این صورت سلامتی و ژنتیک تغییر خواهد یافت.

وی اظهار داشت: در سال 94 در کشور 9 کارخانه تولید سیگار داشتیم و در پایان سال 96 این رقم به 17 کارخانه رسید  چطور است که کارخانه‌های تولیدی دیگر تعطیل می‌شوند ولی کارخانه سیگار به این صورت است.

رستمیان افزود: کارخانه‌هایی که آسیب‌زا هستند نباید سود زیادی کنند تا رشد آنها زیاد شود. اگر کارخانه سیگار را به گونه‌ای به کارخانه دیگر تبدیل کنیم که کارگرها بیکار نشوند بسیار روش مناسبی است.

وی افزود:‌تصویب شده است بودجه سال 95 سیگار 50 درصد برای وزارت بهداشت و 20 درصد به آموزش و پرورش و 30 درصد به امور ورزش و جوانان اختصاص یابد و بر کار آنها نظارت صورت گیرد؛ در این میان صدا و سیما باید سهمی می‌داشت تا تبلیغات مبارزه با دخانیات را ارائه دهد.

رستمیان تصریح کرد: سیگار محل ورود به اعتیاد است تنها یک درصد سیگاری‌ها در سنین بالا و 99 درصد از آنان در سنین پایین به مصرف سیگار روی می‌آورند.

معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: معاونت اجتماعی از سال گذشته در وزارت بهداشت تأسیس شد ما در دانشگاه تهران 2 هزار استاد داریم  که مناسب است با آنها سمن تشکیل شود.

وی گفت:‌ خیرین و مؤلفه‌های اجتماعی جدیداً‌ به صورت ساختاری هستند در حال حاضر خیرین برای کمک به بیماران سهم زیادی در سلامتی آنها دارند ما باید مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت را پیگیری کنیم.

رستمیان اظهار داشت: ما در حال حاضر به دلیل عدم رعایت سبک مناسب زندگی گرفتار بیماری‌ها هستیم، نقش وزارت بهداشت اینجا اساسی است و باید مراتب را بررسی کند.

معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: ما نباید تنها به بیماران سرویس‌دهی کنیم بلکه باید از بیماری آنها پیشگیری کنیم. شهرداری تهران 350 خانه سلامت تأسیس کرده است و وظیفه هر فرد و ارگانی است که به نحوی به آنها در بهبود وضعیت جامعه کمک کند.

رستمیان در پایان گفت: بسیاری از آسیب‌‌های اجتماعی به دلیل اختلال در فرهنگ است، لذا در برخی مواقع مناطقی که فقر اقتصادی دارند، شاخص‌های فرهنگی مناسبی را دارا هستند و مسأله استعمال دخانیات با وضعیت اقتصادی مناسب کمتر نمی‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز