معاون شهردار تهران خبرداد؛

شهرداری تهران در ۱۲ سال گذشته هر سال ۲۴ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است/ وجود ۳۰۰ساختمان بلند مرتبه در منطقه ۲۲/ اتمام ۲۲۰ پروژه نیمه کاره تا سال آینده

۱۳۹۶/۱۱/۰۲ - ۱۱:۴۰:۴۹
کد خبر: ۶۶۶۱۹۶
شهرداری تهران در ۱۲ سال گذشته هر سال ۲۴ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است/ وجود ۳۰۰ساختمان بلند مرتبه در منطقه ۲۲/ اتمام ۲۲۰ پروژه نیمه کاره تا سال آینده
معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران از وجود ۲۰۰۰ میلیارد تومان اسناد فاقد از زمان مدیریت شهری قبلی خبر داد و گفت: ما در یک مرحله هزینه‌های فاقد در مدیریت شهری گذشته را شناسایی کردیم که رقمی حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان احصا شد؛ اما پس از آن، با مراجعه به شهرداری ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز از هزینه‌های فاقد ارائه شد به این ترتیب ممکن است این رقم ۲۰۰۰ میلیارد تومانی افزایش پیدا کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا،  در نشست خبری که امروز دوشنبه در خصوص ارائه سند تحویل و تحول توسط شهرداری تهران برگزار شد، گفت: در اواخر شهریورماه سال جاری شورای اسلامی شهر تهران در قالب مصوبه‌ای، شهرداری تهران را ملزم کرد که ظرف مدت ۱۰۰ روز گزارشی از آنچه که از مدیریت شهری پیشین تحویل گرفته است، ارائه کند.

به گفته وی، کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر تهران نیز چارچوب ارائه این گزارش را مشخص کرده‌اند و این گزارش در زمان تعیین شده توسط اداره کل ارزیابی عملکرد ما تهیه و ارائه شد.

وی افزود: نقطه عزیمت برنامه‌ریزی‌ها نیز ارزیابی وضعیت موجود است. بر اساس سنت حسنه‌ای که در شهرداری تهران از سال‌های گذشته وجود دارد در مورد پروژه‌هایی که در هر ناحیه و منطقه‌ای اجرایی می‌شود و قرار است به پیمانکار جدید نیز محول شود سند تحویل و تحول تهیه می‌شده است. ما نیز به عنوان مستاجر جدیدی که به یک خانه وارد شده‌ایم باید وضعیت خانه را در ابعاد مختلف همچنین همسایه‌ها مورد ارزیابی قرار دهیم. لذا مدیریت جدید شهری تهران نیز که امروز مستقر شده است طبیعتا باید آنچه که تحویل گرفته را مورد ارزیابی قرار دهد که یکی از وجوه این ارزیابی مدیریت بدهی و درآمدهاست.

میرزایی ادامه داد: تعجب می‌کنم که چرا برخی از ارائه این گزارش این همه آشفته شده‌اند. این در شرایطی است که هنگامی که آقای قالیباف شهرداری تهران را در ۱۲ سال پیش تحویل می‌گرفت سند تحویل و تحول را تهیه کرد که در نتیجه آن ۳۰۰ میلیارد تومان سند فاقد در شهرداری تهران از دوره قبلی ایشان مشخص شد و تصور می‌کنم که اسناد آن را نیز به مراجع قضایی ارائه دادند. ضمن آنکه بخش بزرگی از این اطلاعات توسط همکاران سابقی که از دوره‌های قبل در شهرداری فعالیت می‌کردند و از دوره قبلی در مجموعه حضور داشتند، جمع‌آوری شده است.

وی تاکید کرد: در راستای جمع‌آوری همین اطلاعات و ارزیابی آنچه که تحویل گرفته شده به شاخص‌های بسیار نگران کننده‌ای رسیدیم. برای مثال امروز در تهران تنها حدود سه درصد از پسماند این شهر از مبدأ تفکیک می‌شود.

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه نکات مثبت و اقدامات مدیریت شهری قبلی در این گزارش عنوان شده است،گفت: به صورت طبیعی نکات منفی در این گزارش عنوان شده و بر روی شاخص‌هایی دست گذاشته شده که در راستای راستی آزمایی موارد قبلی بوده است. بی تردید هیچ کس منکر حجم کاری که ظرف ۱۲ سال گذشته انجام شده است نخواهد بود اما باید به هزینه‌هایی که در شهر ظرف این دوره انجام شده توجه ویژه‌ای داشته باشیم. برای مثال می‌توانست هزینه‌ای که صرف ساخت بزرگراه صدر شده در حوزه حمل و نقل عمومی هزینه می‌شد.

وی تاکید کرد: منابع که از سال ۱۳۸۵ تا شهریور ۱۳۹۶ هزینه شده به قیمت‌های سال ۱۳۹۵ حدود ۲۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است که باید به این رقم ۵۵ هزار میلیارد تومان بدهی‌های شهرداری تهران نیز اضافه شود. به این ترتیب شهرداری تهران ظرف ۱۲ سال گذشته هر سال ۲۴ هزار میلیارد تومان به قیمت‌های سال ۱۳۹۵ هزینه کرده است که باید به تبع آن آقای قالیباف اعلام کند که این پروژه‌ها به چه قیمتی به اتمام رسیده است البته برخی عملکردها نیز در همین گزارش مورد تاثیر قرار گرفته، از جمله در حوزه فناوری اطلاعات شبکه فیبر نوری مناسبی در شهر تهران ایجاد شده است و حجم بزرگی از داده‌های قابل بهره‌برداری به تبع آن ایجاد شده است.

میرزایی درباره نحوه رسیدگی قضایی به تخلفاتی که در سند تحویل و تحول شهرداری تهران اعلام شده است، گفت: برخی از تخلفات در عرف قضایی قرار گرفته‌اند که به صراحت تخلف هستند. در این موارد در حال تکمیل مدارک و مستندسازی هستیم تا گزارش آن‌ها را به مراجع قضایی ارسال کنیم اما برخی از تخلفات در عرف تخلفات قضایی قرار نمی‌گیرند که اتفاقا اصل مشکلاتی که در شهر ایجاد شده نیز در همین حوزه است که به نوعی موجب از دست رفتن فرصت‌های این کلانشهر شده است.

میرزایی افزود: برای مثال در سه سال منتهی به سال ۱۳۹۵، ۱۱۰ باب از از باغات شهر تهران تخریب شده است و یا تخلفات بزرگی که در منطقه ۲۲ در حوزه ساخت و سازها انجام شده به شکلی که در تهران از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۳۰۰ ساختمان بلندمرتبه ساخته شده که در مورد آنها احکام صریحی وجود داشته و به نوعی موجب شده‌اند که مجرای تنفسی شهر از بین برود. در حقیقت این تخلفات سرنوشت و کیفیت زندگی در تهران را تحت تاثیر قرار داده است که همه این موارد به دستگاه‌های نظارتی ارائه خواهد شد البته سند تحویل و تحول نیز برای همه این دستگاه‌ها ارسال شده، بی‌تردید تخلفات مالی هر کدام که مستندات‌شان تکمیل شود به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

وی در خصوص اظهار نظر دادستان تهران درباره اینکه نباید تا پیش از اثبات تخلف توسط افراد از آنها نام برده شود، گفت: شهردار تهران در جریان ارائه سند تحویل و تحول در شورای اسلامی شهر تهران به تخلفات گسترده برای مثال به تخلفی در یک قرارداد مبهم اشاره کرد که در جریان آن یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به پیمانکار داده شده و پیمانکار تنها ۲۰ میلیون از آن را برداشته و مابقی را برگردانده است اما مشخص نیست که این پول در کجا هزینه شده که گزارش آن به دستگاه‌های نظارتی داده شده است. بی تردید باید به این نکته توجه داشته باشیم که مسئولیت عملکرد مدیریت شهری گذشته موجب ایجاد وضع فعلی شده است و باید مشخص شود که در این جریان چه سهمی متعلق به شورا و چه سهمی متعلق به شهرداری تهران است.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: متاسفانه شهرداری تخلف کرده و این تخلف در ساخت برج‌ها بوده و به ازای آن از مالکین عوارض دریافت کرده است؛در حالی‌که شورای عالی شهرسازی و معماری ساخت این ساختمان‌های بلند را ممنوع اعلام کرده بود. به این ترتیب در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان عوارض اضافی در مورد ساخت و ساز شهرداری دریافت کرده و امروز به سازندگان بدهکار است که یا باید این عوارض را پس دهد و یا اینکه به آنها اجازه ساخت خارج از ضوابط را بدهد. همه این موارد در گزارش‌هایی به مراجع نظارتی ارسال شده است.

وی ادامه داد: آقای نجفی پیش از انتخاب به عنوان شهردار تهران از این موارد خبر نداشته و اساسا هیچ کس از این تخلفات خبر نداشته و تا قبل از گزارش سند تحویل و تحول نیز اطلاعات و تصویر درستی وجود نداشته است اما اینکه آقای قالیباف از این موارد خبر داشته یا خیر خودش باید اعلام کنند. امروز شهردار پیشین تهران باید اعلام کند که چه بخشی از سند تحویل و تحول را درست و یا نادرست می‌دانند و چه بخش‌هایی نقص اطلاعات دارد و باید اصلاح شود.

معاون شهردار تهران با اشاره به انجام ۱۳ هزار استخدام بی‌ضابطه در آخرین روزهای مدیریت پیشین شهرداری تهران گفت: ورود این ۱۳ هزار نفر به اندازه همه این افراد تعهدات ۶۰ ساله برای شهرداری تهران ایجاد کرده است.

وی افزود: روی بسیاری از پروژه‌های انجام شده در شهر تهران می‌توان نقدهایی به جهت «قیمت تمام شده دستاوردهای پروژه، ارزیابی دامنه بهره‌برداران اصلی پروژه» وارد کرد. در حقیقت بر اساس همین شاخص‌ها می‌توان پروژه‌های مختلف را مورد ارزیابی قرار داد. بر اساس همین شاخص‌ها بزرگراه طبقاتی صدر پروژه‌ای است که با تمام این معیارها مردود می‌شود؛ در حالی‌که این منابع می‌توانست صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود ضمن اینکه بدهی‌های سنگین نیز برای شهر تهران ایجاد نمی‌کرد.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: جای تعجب است که از زمان استقرار تیم مدیریت جدید شهری که تنها چهار ماه می‌گذرد اما مداوم اعلام می‌شود که چرا عملکرد چهار ماهه گزارش نمی‌شود. ما می‌گوییم ابتدا عملکرد ۱۲ ساله را ارائه کنید و بعد عملکرد چهار ماهه ما را درخواست کنید این در حالیست که بخش زیادی از وقت چهار ماهه تیم مدیریت شهری جدید برای شناخت و احصاء بدهی‌های پیمانکاران مختلف که هر روز با شعارهای تند مقابل درب شهرداری حاضر می‌شوند و بدهی‌های بانک‌ها صرف شده است.

وی تاکید کرد: گزارش تهیه شده از وضع موجود به نوعی آمادگی شهر برای تغییر در قالب برنامه‌ریزی دقیق را مشخص می‌کند. وضعیت امروز شهر متاسفانه محصول اقدامات آزمون و خطایی و بدون مطالعه بوده است. لذا از همه شهروندان و رسانه‌ها درخواست می‌کنم با دادن مهلت لازم به ما اجازه دهند وضعیت موجود را به درستی بررسی و چارچوب اصلی را تهیه کنیم. بی‌تردید این چارچوب حداکثر تا خرداد سال آینده تهیه خواهد شد. البته در این مدت شهرداری بیکار نبوده است و اقداماتی را با فوریت انجام می‌دهد. از جمله تعطیلی خط ۷ مترو که از یک خطر جدی که امکان رخداد آن در شهر وجود داشت جلوگیری کرد.

میرزایی با تاکید بر اینکه در سال آینده ۲۲۰ پروژه بر اساس اولویت بندی خاتمه پیدا خواهد کرد، گفت: تا پایان امسال نیز ۵۷ پروژه به اتمام می‌رسد. بی‌تردید وقتی منابع مالی محدودی داریم باید با اولویت‌بندی روند تکمیل پروژه‌های نیمه کاره را دنبال کنیم.

وی در خصوص کمک‌های شهرداری تهران به برخی موسسات فرهنگی گفت: این ردیف‌های بودجه‌ای از سال‌های گذشته وجود داشته است اما در بودجه سال ۹۷ ما ۵۰ درصد کمک‌های غیرماموریتی را حذف کردیم. امیدواریم بتوانیم با شیب ملایمی تا پایان چهار سال آینده همه هزینه‌های غیرماموریتی شهرداری تهران را حذف کنیم اما واقعیت‌هایی در اطراف ما وجود دارد که امکان حذف یکباره این هزینه‌ها را نمی‌دهد اما در همین راستا تعیین تکلیف نهایی بر عهده شورای شهر تهران است.

معاون شهردار تهران در خصوص بودجه بخش حمل و نقل عمومی به ویژه متروی تهران گفت: یکی از اولویت‌های سال آینده شهرداری تهران حمل و نقل و ترافیک است که قطعا شاهد جهش‌های جدی در این حوزه خواهیم بود. برای تجهیز، نگهداری و تعمیر مجدد (اورحال کردن) مترو بودجه مناسبی در نظر گرفته شده است و به نوعی حمل و نقل و سرمایه گذاری‌های عام المنفعه در بودجه سال آینده سقفی ندارند. در همین راستا ۵۰۰ میلیارد تومان در این حوزه در نظر گرفته شده که حدود ۲۰ درصد نسبت به بودجه سال جاری افزایش می‌یابد. قطعا به اندازه‌ای که فضای عمومی اجازه دهد و امکان عرضه اوراق مشارکت باشد، در بخش حمل و نقل از این فرصت بهره‌ خواهیم گرفت. با تغییر در طرح و ترافیک شهر تهران درآمد چندانی به معاونت حمل و نقل و ترافیک افزوده نخواهد شد اما حدود ۵۰ درصد از این درآمد برای تجهیز شبکه حمل و نقل عمومی کلانشهر تهران صرف می‌شود.

میرزایی در خصوص بدهی شهرداری تهران به سازمان تامین اجتماعی گفت: در ابتدای شروع به کار مدیریت شهری جدید ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی شهرداری تهران به سازمان تامین اجتماعی بود که بر اساس تفاهم انجام شده مقرر شده در یک دوره زمانی به صورت نقد و غیرنقد این بدهی پرداخت شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران در خصوص بودجه پیشنهادی شهرداری تهران برای سال ۱۳۹۷ گفت: این بودجه در مقایسه با عملکرد بودجه سال جاری رشد داشته اما بودجه مصوب کاهش پیدا کرده است. تفاوت‌های ماهوی در بودجه سال آینده رخ داده است از جمله شفافیتی که در تمام سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران به علت واریز درآمدهایشان به خزانه اتفاق افتاده است. به این ترتیب از سال ۱۳۹۷ همه سازمان‌ها و شرکت‌ها موظف هستند درآمدهای خود را به خزانه شهرداری واریز و هزینه‌هایشان را بر اساس آنچه که مصوب شده از خزانه دریافت کنند.

وی افزود: در سال‌های گذشته بودجه عمرانی واقعی نبوده است و مواردی از جمله لایروبی جوی‌ها - که در هیچ کشوری جزو بودجه عمرانی نیست - در خلال بودجه سال ۹۶ آمده بود. ما برای سال آینده این موارد را از بودجه جدا کردیم تا همانند سال‌های قبل در زمینه بودجه عمرانی برای بزرگ نشان داده شدن سهم پروژه‌های عمرانی عمل و به اصطلاح « آب در آن بسته نشود.»

میرزایی ادامه داد: ۱۶ درصد از بودجه سال‌های گذشته مربوط به مناطق و به صورت غیر متمرکز بود. ما این ۱۶ درصد سال ۹۵ را به ۳۵ درصد برای سال آینده افزایش دادیم تا تمرکززدایی از شهرداری مرکز به شهرداری‌های مناطق در حوزه مالی آغاز شود.

وی تاکید کرد: پروژه‌ها با معیارهای ارتقای کیفیت زندگی و عدالت اجتماعی همچنین زمان اتمام‌شان اولویت‌بندی شدند اما در حوزه مدیریت بحران - که برای سال جاری تنها بخشی است که پروژه‌های جدید خواهد داشت- تدابیر ویژه‌ای دیده شده است تا لا تجهیز برای مقابله با بحران‌ها و حوادث آماده شویم.

میرزایی در خصوص کمک‌های دولت به شهرداری تهران گفت: در همه جای دنیا سهم قابل توجهی از منابع دولتی به شهرداری‌ها کمک می‌شود اما این موضوع در کشور ما رعایت نشده؛ به شکلی که رقم کل کمک‌هایی که در سال‌های گذشته به شهرداری تهران شده است به ۱۰۰ میلیارد تومان هم نمی‌رسد. لذا دولت‌های گذشته با کم لطفی و بی‌مهری به کلانشهرها به ویژه تهران نگاه کرده‌اند و حتی در مواردی از ایجاد تضمین برای اخذ فاینانس‌ها نیز سر باز زده‌اند. لذا در این مورد به آقای قالیباف همدردی می‌کنیم. متاسفانه شهرداری‌ها همواره با در بسته‌ای به نام کمک‌های دولتی مواجه بوده‌اند.

وی در خصوص اصلاحیه بودجه سال جاری شهرداری تهران نیز اظهارکرد: به محض اینکه رسیدگی به بودجه سال آینده به اتمام برسد، اصلاحیه‌ای حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای کاهش سقف بودجه سال جاری در بهمن ماه در شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

میرزایی در پایان با اشاره به وجود ۲۰۰۰ میلیارد تومان اسناد فاقد از مدیریت شهری قبلی گفت: برخی مواقع هزینه‌های سال گذشته از بودجه سال آینده برداشته شده است. برای مثال تمام منابع سال ۱۳۹۶ در حوزه روابط عمومی شهرداری تهران با استناد هزینه‌ای سال ۱۳۹۵ پیش خور شده است. کل منابع اختصاص داده شده به حوزه روابط عمومی شهرداری تهران ۹ میلیارد بود که همه هزینه شده است.

نظر شما