معاون پژوهشگاه زیستی در گفت‌وگو با برنا:

قدمت ریزگردها سه هزار ساله است/ مالچ پاشی و روش‌های بیولوژیک راه‌های مهار ریزگردهای ایران

۱۳۹۶/۱۱/۰۴ - ۰۶:۱۱:۲۴
کد خبر: ۶۶۶۸۶۴
قدمت ریزگردها سه هزار ساله است/ مالچ پاشی و روش‌های بیولوژیک راه‌های مهار ریزگردهای ایران
حسینی توسل در خصوص علت اصلی ایجاد ریزگردها گفت: «قدمت ریزگردها از دوره پرکامبرین 2000-3000 سال پیش بود اما اثر آن تا به این میزان مشهود نبوده است.»

دکتر مرتضی حسینی توسل، معاون پژوهشگاه زیستی، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، بیان کرد: ریزگردها در طبیعت و اقلیم ما بوده اند اما دخالت های بشر و تغییرات اقلیمی باعث برهم خوردن تعادل شده و ریزگردها را به عوامل منفی که بر محیط های سبز و پر باران ما غلبه پیدا می کنند تبدیل کرده اند.»

وی در ادامه با اشاره به اینکه منشأیابی ریزگردها متفاوت است، گفت: «علت اصلی آن تپه های ماسه ای است. منشأ دیگر سواحل دریاها هستند، اراضی که در گذشته زیر آب بوده و بعد از مدتی از زیر آب بیرون آمده است. منشأهایی که بشر در آن دست دارد از بین بردن اراضی کشاورزی، تغیرات کاربری اراضی، خشک شدن تالاب ها، رها کردن اراضی کشاورزی و اراضی دیمی کم بازده است که این عوامل بر توسعه ریزگردها تأثیر به سزایی دارد.»

حسینی توسل افزود: «تشدید این فرآیند، تغییرات اقلیمی است. جهان به سمت گرم شدن می رود که علت این گرم شدن فعالیت های زمین، آتشفشان ها و بخش عمده آن فعالیت های بشری است. بشر از طریق ایجاد کربن و برهم زدن چرخه اقلیمی، مصرف گرایی و تخریب جنگل ها و مراتع در افزایش ریزگردها نقش دارد.»

معاون پژوهشگاه زیستی اظهار کرد: «قدمت ریزگردها از دوره پرکامبرین 2000-3000 سال پیش بوده اما اثر آن تا به این میزان مشهود نبوده است.»

وی با بیان اینکه در خصوص مهار ریزگردها کارهای مقطعی بسیاری صورت گرفته، افزود: «مالچ پاشی و روش های بیولوژیک از جمله راهکارهای مهار ریزگردها در ایران است. مالت نفتی قدیمی ترین و مرسوم ترین آن مالت پاشی است که یک لایه نفتی روی ماسه ها ریخته می شود تا از حرکت ماسه ها و ایجاد ریزگردها جلوگیری کند.»

حسینی توسل در پایان تصریح کرد: «فرهنگسازی هم در این مسئله نهفته است. افرادی که در کانون این بحران قرار دارند باید توجیه شوند. کار بیولوژیک به تنهایی نمی تواند منشأ ریزگردها را از بین ببرد. مردم باید در بحث مصرف گرایی، تغییر کاربری اراضی و استفاده از منابع آب های زیرزمینی توجیه شوند و  استفاده درست کنند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز