هشدار جدی به والدین؛ فرزندانتان در آستانه اضمحلال هستند

۱۳۹۶/۱۱/۰۴ - ۰۵:۱۸:۵۹
کد خبر: ۶۶۷۰۰۸
هشدار جدی به والدین؛ فرزندانتان در آستانه اضمحلال هستند
کیف مدرسه اش را گوشه ای پرت می کند و بلافاصله به سراغ تبلتش می رود، بهانه اش درس خواندن است اما...!

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، اینستاگرام شاید در حالت عادی یک شبکه اجتماعی برای برقراری ارتباط باشد ولی بهره برداری غلط عده ای از این شبکه اجتماعی باعث شده مسیری بس خطرناک پیش روی کودکان و نوجوانان قرار گیرد.

برخی اطلاعات غیر رسمی از شیوع اینستاگرام در دبستان ها خبر می دهد، کودکانی که در اثر چشم و هم چشمی والدین صاحب یک دستگاه تبلت شده اند حالا با دیدن اینستاگرام پدر و مادرشان سراغ استفاده از یک شبکه اجتماعی می روند شبکه ای خلاف ظاهر فریبنده اش، باطنی مخرب و ویرانگر دارد. عکس و فیلم های نامتعارف، ارتباطات ناشناس و مهمتر از همه سودجویی ها بی حد وحصر باعث می شود خطری بزرگ در کمین کودکان و نوجوانان باشد.

مهتاب عزتی، روانشناسی که روی برخی شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام بررسی های علمی و آسیب شناختی انجام داده می گوید: شبکه های اجتماعی دو رو دارند، روی اول استفاده مفید است و روی دیگر استفاده مخرب.

این روانشناس با اشاره به برخی استفاده های مفید مثل بهره برداری های اقتصادی یا نزدیک شدن دوستان و اعضای خانواده می گوید: اینها همه اینستاگرام نیستند، یک عده به دلیل عقده های فروخورده در فضای حقیقی، تلاش می کنند همه کمبودهای خود را در فضای مجازی جبران کنند به همین دلیل با ایجاد صفحات مخرب تلاش می کنند خود را عرضه کنند، این عرضه کردن شاید برای افراد بزرگسال در حد سرگرمی باشد ولی برای کودکان و نوجوانان به شدت مخرب است.

مهتاب عزتی اضافه می کند: بی هویتی، دوری از رفتارهای معقول، گرایش به رفتارهای پرخطر، عادی شدن روابط جنسیتی و در بسیاری موارد احساس سرخوردگی و ناکامی خانوادگی مهمترین آسیبی است که در اینستاگرام وجود دارد و کودکان را تهدید می کند. این اتفاقات به مراتب خطرناکتر از حتی مواد مخدر است و می تواند کودکان و نوجوانان را مضمحل کند.

این روانشناس فیلترینگ را باعث تشدید این آسیب ها می داند و می گوید: ابزارهای دور زدن فیلتر به قدری در دسترس هستند که حتی فکر کردن به عواقب فیلتر و دسترسی کودکان به فیلتر شکن هم خطرناک است.

وی در مورد راهکارهای جلوگیری از آسیب های برخی شبکه های اجتماعی می گوید: آموزش مهمترین عنصر بهبود وضعیت این شبکه هاست، باید به کودکان آموخت که هر رخدادی در شبکه های اجتماعی لزوما درست نیست، همچنین باید والدین با ایجاد فضایی مناسب، کودکان خود را به مسیر زندگی عادی هدایت کنند، کودکی که در خانه پدر و مادرش را غرق شبکه های اجتماعی می بیند طبیعتا خودش هم به سمت این شبکه ها گرایش پیدا می کند و از آنها استفاده می کند. والدین اگر می خواهند فرزندان سالمی داشته باشند اود خود باید از اعتیاد گوشی ها و تبلت های هوشمند خلاص شوند.

خبرنگار- پونه نوازنی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز