طاهر کاظمی در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد؛

تأکید وزارت آموزش و پرورش بر بحث آموزش و نادیده گرفتن پرورش

۱۳۹۶/۱۱/۰۷ - ۰۶:۱۴:۰۹
کد خبر: ۶۶۸۱۵۱
تأکید وزارت آموزش و پرورش بر بحث آموزش و نادیده گرفتن پرورش
کمرنگ شدن زنگ ورزش و هنر در مدارس و همچنین جدی نگرفتن آن توسط دانش آموزان ومسئولان یکی از ضعف های وزارت آموزش و پرورش در بحث پرورش است، درحالیکه نوجوانان به شدت از نظر جسمی، فکری و سنی به ورزش و خلاقیت های هنر نیاز دارند.

وزارت آموزش و پرورش متشکل از دو بخش است؛ اول آموزش و دوم پرورش؛ اما متأسفانه در این وزارتخانه آموزش تنها تیتر پررنگی بر سر در وزارت و مدارس شده و بخش دوم آن یعنی پرورش هر روز از سر درِ وزارتخانه کمرنگ تر می شود. باید توجه داشت که پرورش نسل حاضر بسیار مهم است .

در خصوص اینکه چرا در بخش پرورش، عملکرد مسئولان، دانش آموزان و خانواده ها ضعیف است با یک معاون مدرسه و روزنامه نگار به گفت‌وگو نشستیم.

طاهر کاظمی معاون، دبیر ورزش و روزنامه نگار در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، بیان کرد: «ما به صورت صحیح و درست از اسم این وزارتخانه پیروی نمی کنیم. در سیسیتم آموزشی  تنها روی بحث آموزش وزارت آموزش و پرورش تأکید می شود و به قسمت دوم آن که "پرورش" است توجه چندانی نمی شود. کلاس های ورزش، هنر، قرآن، پرورشی، سرود و تئاتر جزو قسمت پرورش وزارت هستند که  متأستفانه بسیار ضعیف است.»

کاظمی با اشاره به اینکه ساعت تربیت بدنی یک درس اجباری محسوب می شود، خاطرنشان کرد: «در نظام برنامه ریزی و بودجه بندی وزارتخانه، تربیت بدنی جزو دروس اجباری مثل ریاضی، فارسی، علوم و.. است که به همان اندازه در معدل دانش آموزان تأثیر گذار است.»

وی در ادامه افزود: «مشکل اصلی افراط و پافشاری بیش از حد بر روی مسائل آموزشی است. در حال حاضر با توجه  به وجود وسایل ارتباط جمعی نسبت به گذشته و نوع فرهنگ غالب بر جامعه که آموزش و مدرک محور شده، والدین برای تمرکز درسی به فرزندانشان فشار می آورند.»

کاظمی علت دیگر را شکل و فضا فیزیکی خانه ها دانست و گفت: «درگذشته ،خانه ها فضا بیشتری داشتند در صورتیکه اندازه خانه های فعلی کوچک تر و آپارتمانی شده و اینطور می شود که بچه ها مجالی برای فعالیت در فضا 50-60 متری خانه پیدا نمی کنند.»

این معاون و دبیر ورزش سومین علت را طرح توصیفی آموزش و پرورش ذکر کرد و در ادامه افزود: «شیوه آموزش توصیفی، نظام آموزشی را از نمره به توصیف وضعیت تغییر داده که همین موضوع باعث شده خانواده ها درگیر مسائل درسی فرزندان شان شوند. در حقیقت  ماهیت طرح توصیفی درگیر کردن خانواده ها با مسائل درسی دانش آموزان است و در این بخش هم مبحث پرورش فرزندان و دانش آموزان به حاشیه رفته است .»

وی با تشریح اشکالات نظام توصیفی گفت: «یکی از بدی های نظام توصیفی بی خیالی دانش آموزان نسبت به نمره است با این توجیه که می گویند تنها کافیست وضعیت "درحدانتظار" را کسب کنیم تا از پایه فعلی به پایه بعدی برویم. شاید خوبی این طرح کم شدن استرس دانش آموزان باشد اما خیال دانش آموزان و خانواده ها را راحت کرده که به راحتی می توان به پایه بعدی رفت. طرح نمره ای  درس را برای دانش آموزان وخانواده ها حساس تر می کرد اما در حال حاضر و شرایط حاکم دانش آموز با اندک فعالیت مختصر می تواند به وضعیت قبولی  برسد که همین امرموجب مدرک محوری شدن وزارت آموزش و پرورش شده است.»

کاظمی بیان کرد: «دانش آموزان دیگر به دنبال علم اندوزی و دانش نیستند بلکه تنها برای بدست آوردن مدرک  تلاشی می کنند. کادر مدرسه به دنبال این است که نمره قبولی یا مدرک را به دست دانش آموزان بدهد درصورتیکه هدف تغییر کرده و دیگر بحث یادگرفتن توسط دانش آموزان از بین رفته است.»

 این معاون و دبیر ورزش در پایان افزود : در این شرایط که هم خانواده ها و هم مسئولان آموزشی و دانش آموزان درگیر نمره و مدرک گرفتن هستند مبحث پرورش هر روز مورد بی توجهی بیشتر قرار می گیرد درحالیکه بحث پرورش در شرایط کنونی بسیار مهم است و باید به آن به عنوان یک مهم پایه ای برای زندگی و رشد دانش آموز برنامه ریزی کرد زیرا وقتی ورزش و توجه به هنرآموزی از اصل های زندگی یک نوجوان دور شود نه تنها سلامت وی را نشانه می گیرد که خلاقیت او را نیز کمرنگ می کند و کمرنگ شدن خلاقیت یعنی به بن بست رسیدن مسیر رشد و ترقی . در شرایطی که دانش آموزان تنها به فکر گرفتن نمره قبولی هستند و دریافت یک مدرک که پشتوانه علمی غنی هم ندارد بی توجهی به بخش پرروش بسیار مسئله قابل تاملی است که حتی می تواند سلامت یک جامعه را به خطر بیاندازد و در ادامه به همان نکته متوقف شدن رشد و پیشرفت و نو آوری ختم شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز