تبار: مرکز اپدیم، گره‌گشای بحران‌های منطقه است

۱۳۹۶/۱۱/۱۴ - ۰۸:۳۸:۳۷
کد خبر: ۶۷۱۷۳۵
تبار: مرکز اپدیم، گره‌گشای بحران‌های منطقه است
یک کارشناس مدیریت بحران اظهار داشت: فقدان مرکزی مانند اپدیم که بتواند داده‌ها و دانش کشورهای مختلف را در زمینه بلایای طبیعی گردآوری کند احساس می‌شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ علی ‌تبار، مدیر سابق بخش تدوین ضوابط و معیارهای فنی و کاهش خطرپذیری، با اشاره به نشست اپدیم و تاثیر آن در انتقال دانش بین کشورهای منطقه گفت: من سال‌ها در سازمان برنامه و بودجه در بخش مقاوم سازی، مدیریت بحران و کاهش خطرات مشغول به کار بودم و یکی از موضوعاتی که ما در این مرکز به آن پرداختیم طرح و ایده تاسیس مرکز اپدیم در ایران بود. با اجرایی شدن این طرح قطعا اتفاقات مثبتی هم برای ایران و هم برای کشورهای منطقه رخ خواهد داد.

او تاکید کرد: اگر نگاهی به حوادث طبیعی که در کشور اتفاق میفتد بیندازید متوجه می‌شوید  فقدان مدیریت یکپارچه در حوزه اطلاعات و سپس به کارگیری‌شان در حوزه اجرا و آماده‌سازی یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف ماست. همواره پس از وقوع بلایای طبیعی شاهد بی‌نظمی‌هایی در کمک‌رسانی هستیم و پیش از بلایا نیز برنامه‌ریزی مشخصی برای کاهش خسارات و تلفات نداریم و همین موضوع باعث می‌شود صدمات بیشتر شوند.

این کارشناس مدیریت بحران اضافه کرد: ما در زمینه بلایای طبیعی تجربیات بسیاری داریم و اگر این تجربیات با تجاربی که سایر کشورها در این زمینه دارند به اشتراک گذاشته شود و در مجمعی جهانی قرار گیرد بسیار موثرتر خواهد بود. مشکلاتی که ما در زمینه بلایا با آن طرف هستیم مشکلی جهانی است و حتی کشورهای پیشرفته هم از خطرات بلایا در امان نیستند.

به گفته او، در ایران ما در حوزه پیشگیری از آسیب‌های بلایای طبیعی بسیار کار و پژوهش کرده‌ایم اما به دلیل اینکه بین نهادهای مختلف داخلی، هماهنگی وجود نداشته این اطلاعات و داده‌ها منتج به نتیجه نشده است. از این مهم‌تر باید این اطلاعات با دانش و تجارب سایر کشورها نیز به اشتراک گذاشته شود تا به چاره‌جویی جهانی برسیم. به همین خاطر خروجی این تلاش و پژوهش‌ها چندان مقبول نبوده است.

تبار تاکید کرد: تقریبا هر 10 سال با زلزله‌ای مهیب و ویرانگر روبرو می‌شویم و مشکلاتی که این زلزله‌ها در پی دارند کاملا شبیه هم هستند اما برایشان چاره‌جویی نشده. به همین دلیل، فقدان مرکزی مانند اپدیم که بتواند داده‌ها و دانش کشورهای مختلف را در زمینه بلایای طبیعی گردآوری کند بسیار به چشم می‌خورد. این مشکل تنها مختص کشور ما نیست. وقتی در ترکیه یا پاکستان زلزله و سیل می‌آید هم ما نمی‌دانیم چه کار کنیم و چطور به یاری همسایگان برویم یا چطور می‌توانیم با عزمی منطقه‌ای مشکلات و آسیب‌های ناشی از بلایای طبیعی را به حداقل برسانیم. با توجه به همه این مسائل، بی‌شک تاسیس مرکز اپدیم می‌تواند در این زمینه گره‌گشا باشد.  

گفتنی است در حاشیه نشست دو روزه اعضای اسکاپ در ایران، با امضای موافقتنامه‌ای بین دکتر نوبخت و شمشاد اختر، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، با تشکیل مقر دائمی اپدیم در ایران موافقت و قرار شد این مرکز فعالیتش را در زمینه اطلاعات مدیریت بلایا، در تهران شروع کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز