عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران:

طرح ترافیک جدید مشابه سیستم‌های اروپایی و آمریکایی است/ درآمد شهرداری از طرح ترافیک کم می‌شود

۱۳۹۶/۱۱/۱۵ - ۰۷:۲۶:۴۸
کد خبر: ۶۷۲۲۷۸
طرح ترافیک جدید مشابه سیستم‌های اروپایی و آمریکایی است/ درآمد شهرداری از طرح ترافیک کم می‌شود
تصویب طرح ترافیک جدید برای گروه‌هایی که سال هاست شرایط دریافت مجوز با مبالغ مشخص را داشتند شوک آور بود اما عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر معتقد است این طرح مشابه طرح های اجرا شده در اروپا وآمریکا است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، در طرح ترافیک جدید شاید تخفیف‌هایی برای گروه‌های خاص در نظر گرفته شده باشد اما به اندازه‌ای تفاوت‌ها بویژه مبالغ پرداختی‌، فاحش است که در برخی صنوف شاید خیلی‌ها که شرایط دریافت طرح ترافیک تهران را دارند از پس هزینه‌هایش برنیایند و ناخواسته از این امتیاز کاری و نه شخصی چشم پوشی کنند.

یکی از مهمترین این گروه‌های خاص خبرنگاران هستند که متاسفانه در دوره‌های گذشته بسیاری از آنان با بی توجهی مدیران روزنامه ها و خبرگزاری ها نمی توانستند سهمیه دریافت کنند و اگر تیغ‌شان می‌برید خودشان شخصی و خارج از سهمیه بندی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها طرح تهیه می‌کردند و حالا بدتر از گذشته شرایطی را پیش روی خود می‌بینند که سازگاری با درآمد ماهیانه شان از راه روزنامه نگاری ندارد.

متاسفانه گروه تصمیم گیرنده در زمینه طرح جدید بدون هیچگونه تحقیق در زمینه میزان درآمد اکثریت خبرنگاران، ساعات شروع کارشان، محدوده ساختمان روزنامه یا خبرگزاری‌شان و محل تهیه اخبارشان که اکثرا در محدوده طرح ترافیک است دور یک میز نشسته و تصمیم گیری کرده اند، به گونه ای که خبرنگاران در یک سال برای اینکه بتوانند در محدوده طرح ترافیک تردد داشته باشند-که البته ضرورت کارشان است- باید حداقل 4 میلیون تومان و حداکثر 8 میلیون تومان پول پرداخت کنند که اصلا منافاتی با درآمدشان ندارد چرا که در تحقیقی از روزنامه ها و خبرگزاری ها خیلی راحت می‌شود دریافت که خیلی از خبرنگارها دریافتی پایین تر از یک میلیون و 500 هزارتومان دارند و گاهی حتی حقوق‌شان زیر یک میلیون تومان است!

مطمئنا در بین دیگر مشاغلی که نیاز به حضور در محدوده طرح ترافیک دارند نیز چنین شرایطی وجود دارد و متاسفانه نمایندگان همین اقشار در شورای شهر طرح ترافیک را یک کالای اعیانی کرده‌اند که باز گروه‌های ثروتمند یا در رفاه می‌توانند در شهر جولان بدهند و کم درآمدها باز باید در صف‌های اتوبوس ها و مترو و... متوقف شوند.

تصویب طرح ترافیک جدید در شورای شهر حاشیه فراوانی را به دنبال داشت، از ترک صحن توسط یکی از اعضای شورای شهر تا اعتراض دسته جمعی خبرنگاران بخشی از اتفاقاتی بود که بعد از تصویب این طرح رخ داد. همه این حواشی باعث شد تا پای صحبت با افشین حبیب زاده عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران که میهمان خبرگزاری برنا بود بنشینیم که چنین به سوالات پاسخ گفت که در ادامه می‌خوانید:

*در طرح جدید برای سال 97 چه تعداد طرح در نظر گرفته شده است و تفاوت‌اش با طرح قدیم چیست؟

«در طرح قدیم که امسال اجرا می شود 126 هزار مجوز برای ورود به طرح در نظر گرفته شده است که 20 هزار عدد آن متعلق به مجوزهای روزانه و قابل فروش با مبلغ 40 هزار تومان بوده  و 10 هزار عدد هم کارت‌های شناور بوده که فروشی نبود  و به افراد خاص و در برخی موارد به صورت کادویی داده شده بود اما برای سال بعد حدود 40 هزار عدد از مجوزهای ثابت کم کرده ایم و به جای آن مجوزهای روزانه قابل فروش را با قیمت های جدید دو برابر کرده و از 20 هزار عدد به 40 هزار عدد افزایش داده ایم که البته در زمینه مبلغ فروش آن نیز تغییرات زیادی به وجود آورده ایم.

* این چه فرقی داشت 40 هزار مجوز ثابت کم کرده و در عوض میزان مجوز روزانه قابل فروش را دو برابر کرده اید؟

ببینید  در طرح جدید شاهد کاهش 40 هزار مجوز ثابت بوده ایم درست اینکه مجوزهای روزانه دوبرابر شده اما  آمارها نشان می دهد امسال هیچ روزی شاهد فروش همه سهمیه آرم های روزانه نبوده و هیچگاه همه 126 هزار سهمیه مجوز ورود به طرح ترافیک مورد استفاده قرار نگرفته بود و همین نشان می دهد افزایش مجوزهای روزانه دلیل بر فروش همه آن نیست و مطمئنا با کاهش سهمیه ثابت و دوبرابر کردن سهمیه فروش مجوز روزانه تاثیر بسیاری در کاهش تردد در محدوده طرح ترافیک بویژه در پیک ساعتی خواهیم گذاشت.

*گفته می شود طرح جدید تمهیداتی نیز دارد؟

در طرح جدید با در نظر گرفتن اینکه ساعات پیک ترافیکی -اوج شلوغی ترافیک- به سه دوره ساعتی تقسیم  می‌شوند تصمیمات تازه ای گرفته شده است، در تهران  اولین اوج شلوغی تا ساعت 10 صبح  است و اوج ترافیک  بعدی از ساعت 4 بعد از ظهر شروع می شود بخاطر همین قرار شده است  اگر فردی در غیر این دو پیک ترافیک  وارد محدوده ترافیک شود 13هزار تومان برای خرید طرح ترافیک پرداخت کند و این درحالیست  که در طرح قبلی حدود 30 هزار تومان باید هزینه می کرد.

*این تصمیم برچه اساسی بوده است؟

برآورد ما این است بخش قابل توجهی از مردم که محل کارشان در محدوده طرح ترافیک  نیست و عموما در این مسیر تردد می کردند برنامه خود را طوری تنظیم کنند که در ساعات اوج ترافیکی وارد محدوده نشوند و با استفاده از ساعات غیر پیک ترافیکی هزینه کمتری نیز پرداخت کنند.

*در آمدزایی در طرح جدید بیشتر شده است؟

در طرح قدیم که امسال اجرا می‌شود در مجوزهای ثابت طرح ترافیک کم‌ترین مبلغ به خبرنگارها تعلق می گرفت  که برای یکسال مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک  حدود 80 هزار تومان پرداخت می‌کردند و البته مبالغی نزدیک به 4 میلیون تومان هم داشتیم که به شرکت‌های خصوصی داخل محدوده طرح تعلق می‌گرفت. اما بر خلاف تصور عموم درآمد زایی از طریق این طرح ها در سال 97 افزایش نیافته است.

*آماری دارید که نشان دهد امسال چند ماشین در محدوده طرح ترافیک تردد داشتند؟

اساسا امسال 126هزار ماشین می توانستند وارد طرح ترافیک شوند و بیشتر از این تعداد اجازه ورود ندارند و برآوردها نشان داده اند در حال حاضر این عدد 105 هزار ماشین است.

*تفاوتی در ثبت نام برای خرید طرح ترافیک برای سال 97 وجود دارد؟

در طرح جدید برخلاف گذشته مجوزی پیش فروش نمی شود ودر سال 97 همه کسانی که ملزم به ورود به محدوده طرح ترافیک و تهیه مجوز برای ورود هستند مانند خبرنگارها، سازمان های دولتی، نهاد ها و ... می‌توانند با ثبت نام در سایت به تهیه رایگان مجوز ورود به طرح ترافیک اقدام کنند و برخلاف گذشته دیگر در این مرحله وجهی پرداخت نمی‌کنند و پس از استفاده نسبت به قیمت‌های مصوب با توجه به ساعات استفاده از مجوز طرح پول را پرداخت خواهند کرد اما افرادی که مجوز ندارند وقتی وارد محدوده بشوند بلافاصله جریمه خواهند شد.

*و اگر بعدا پرداخت نکنند؟

اتفاقا در این بند از طرح جدید عده ای مخالف وجود داشت  حتی یکی از مسئولین معتقد بود با این کار درآمد فروش طرح ترافیک نصف می‌شود زیرا که در سال‌های گذشته با پیش فروش مبلغی را به صورت مقطوع از درخواست کنندگان می‌گرفتیم و عقیده داشت بخش عمده‌ای که با این روش جدید  وارد محدوده می‌شوند مبلغی را پرداخت نمی‌کنند و ما نیز قادر به دریافت مبلغ مجوز نیستیم از جمله ماشین هایی با پلاک قرمز مبلغ را پرداخت نمی‌کنند و ما نیز نمی‌توانیم مبلغ را از این افراد دریافت کنیم که باید چاره‌جویی کنیم. »

*خبرنگاران که بناچار برای تهیه اخبار باید به محدوده طرح ترافیک بروند نسبت به تصمیم شورای شهری ها درباره طرح جدید گله مندند؟

در سال‌های گذشته 6 هزارمجوز طرح به اهل رسانه تعلق می گرفت و این تعداد برای همه اهل رسانه پاسخگو نبوده است و این درحالی است که خبرنگاران شرایط متفاوت کاری ای با نهادهای امنیتی، جانبازان وغیره دارند و در طرح جدید باز هم خبرنگاران جزو نیروهای خاص قرار گرفتند. خبرنگاران  اگر در خارج از ساعات اوج ترافیک داخل طرح شوند و در همان ساعات خارج شوند و خودروی‌شان نیز از نظر معاینه فنی مشکل خاصی نداشته باشد باید کم‌ترین مبلغ که همان 13 هزار تومان در روز است را واریز کنند اما چون ساعات کاری این قشر با ساعات اوج ترافیک همزمان است ناچار باید مبلغ بیشتری پرداخت کنند و راه حلی هم برای این مشکل فعلا وجود ندارد و این اولین ایرادی است که به این طرح وارد است.»

*اما باز  به نظر می‌آید طرح جدید باعث شود پول بیشتری از جیب صاحبان خودرو برود!

اصلاً این‌طور نیست، اتفاقاً شما در این طرح پول کمتری پرداخت خواهید کرد چرا که برای ساعات ورود و خروج و شرایط خودرو ضرایب مختلفی در نظر گرفته‌شده است درصورتی‌که در طرح قبلی همه‌کسانی که طرح را خریداری می‌کردند به یک اندازه پول پرداخت می‌کردند.

*اما این اتفاق برای گروه‌هایی مثل خبرنگاران نمی‌افتد!

خبرنگار اگر غیر از پیک داخل بیاید و غیر پیک خارج شود و ماشینش هم معاینه فنی برتر داشته باشد همه ضریب تخفیف دارد و یک‌بخشی باید پرداخت کنند.

* نکته دیگری که به‌عنوان دستاورد مهم طرح جدید مطرح است مبارزه آن با رانت است این اتفاق چگونه صورت می‌گیرد؟

یکی از ویژگی‌های اصلی طرح جدید این است که همه یک عوارض پرداخت می‌کنند و این نیست که مثلاً کسی که از رانت برخوردار است کارت شناور و رایگان دریافت کند و هیچ پولی بابت آن پرداخت نکند و همه اعم از کسانی که این کارت را دارند و ماشین‌هایی که مربوط به نهادها و سازمان‌ها است و هرکسی بخواهد وارد این طرح شود باید رقم ثابتی را پرداخت کند و همه در کارنامه‌شان درج می‌شود و به نظر ما رانتی که در آن وجود داشته است حذف می‌شود.

* چنین چیزی ممکن است؟ چه راهکار نظارتی دارد؟

برای نظارت بر اجرای طرح هم دوربین ورود و خروج داریم که زمان‌های ورود و خروج شما را در سیستم ثبت خواهد کرد. از طرف دیگر حالا دوربین‌ها معاینه فنی را هم ثبت می‌کنند.

*گفته می شود در زمینه معاینه فنی هم ویژگی هایی تعریف شده است؟

بله، معاینه فنی‌ها دو نوع هستند؛ یک معاینه فنی عادی و یکی برتر که در معاینه فنی برتر خودرو را در شرایط ویژه می‌سنجند. فرض کنید یک خودرو آزمون‌های خود را در سرعت‌های بالا یک پاسخ می‌دهد و در شرایط سکون و عادی یک پاسخ دیگر و در شرایطی که دور بالا است پاسخ سخت‌تری می‌دهد.

در این طرح برای کسی که معاینه فنی دارد ضریب یک و شخصی که معاینه برتر دارد ضریب 8 دهم را در نظر گرفته‌ایم، یعنی 20 درصد تخفیف برای معاینه فنی برتر! همچنین در روزهایی که آلودگی هوا بسیار زیاد است ضریبی داریم که این عدد را افزایش می‌دهیم. باید پذیرفت که در همه جای دنیا ابزاری که با آن ورود و خروج را کنترل می‌کنند عوارض است درواقع می‌گویند که در این شرایطی که آلودگی بالا است می‌توانید وارد شوید ولی باید هزینه آن را هم پرداخت کنید.

* امکانی وجود نداشت پیش از اجرای طرح جدید ترافیک در تهران در یک کلان‌شهر دیگر این کار را انجام می‌دادید؟

سیستمی که در سال 97 اجرا می‌شود مشابه سیستمی است که در 14 یا 15 شهر اروپایی و آمریکایی دیگر اجراشده است و به‌روزترین طرحی است که اجرا می‌شود.

طبق نتیجه مشابه‌سازی‌ها با این کار حجم ترافیک باید 26 درصد کاهش پیدا ‌کند؛ اما نمی‌شد این کار را در کلان‌شهر دیگر در ایران مثل اصفهان انجام داد چراکه شرایط تهران و اصفهان بسیار غیرمشابه است چه ازنظر تعداد خودرو و چه ازنظر میزان مساحت و... باید در نظر گرفت که طرح قدیم مشکلاتی دارد که خودش را نشان داده است و نکته بعد اینکه طرح جدید بر اساس جدیدترین روش‌ها مشابه‌سازی شده و شرایط امروز به‌گونه‌ای است که به لحاظ تکنولوژی نیاز نیست که مثل قدیم به شهر دیگری بروید و آن را اجرا کنید شما می‌توانید مثل شرایط تهران را مشابه‌سازی کنید و همه را برآورد کنید و با کمی بالا و پایین نتیجه را در اختیار شما قرار می دهد.

*نکته بعدی نگرانی از افزایش تعداد موتورسیکلت‌ها است چراکه اغلب کسانی که کار تجاری یا اداری می‌کنند زمانی که نمی‌توانند وارد طرح شوند به سراغ خرید موتورسیکلت خواهند رفت برای آن چه تدبیری اندیشیده شده است؟

مصوبه دی‌ماه شورای ترافیکی تهران بندی دارد که در آن دو ماه به معاونت ترافیک شهرداری و راهنمایی و رانندگی فرصت داده‌ شده است تا طرح کنترل ورود موتورسیکلت‌ها را به داخل محدوده طرح زوج و فرد تهیه کنند یعنی این دو نهاد تا اسفندماه فرصت دارند که طرح‌شان را برای کنترل موتورسیکلت‌ها ارائه دهند.

و اما سخن آخر،متاسفانه درحالی از مدرن بودن این طرح جدید سخن به میان می آید و آن را با امتحان پس داده در کشورهای اروپایی و امریکایی می دانند که هیچ مقایسه ای بین ناوگان حمل و نقل عمومی تهران با 15 کشور اروپایی و امریکایی صورت نمی گیرد چرا که در این صورت نقص بزرگ این طرح جدید نمایان می شود و آن چیزی نیست جز اینکه مردم تهران بخاطر آشفتگی سیستم اتوبوسرانی، مترو و بویژه تاکسیرانی نه تنها ساعات و ثانیه‌های بسیاری را از دست می‌دهند بلکه روز به روز جسم و روح‌شان فرسایش پیدا می‌کند و تبعات منفی آن که هم اکنون نیز در سطح جامعه و کیفیت پیشرفت بروز داده می‌شود در آینده‌ای بسیار نزدیک بیش از پیش نمایان خواهد شد و در این میان مسئولان وسیاست‌گذاران شهری از شهرداری گرفته تا شورای شهر که منتخبین تهرانی‌های امیدوار به اصلاحات صحیح هستند مقصران اصلی پیامدهای تصمیمات اشتباه خواهند بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز