متخصص رادیوتراپی و رادیوانکولوژی در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد؛

سبقت رادیوتراپی از جراحی در درمان سرطان/ هزینه درمان رادیوتراپی در بیمارستان‌های دولتی رایگان است

۱۳۹۶/۱۱/۱۶ - ۰۵:۲۷:۱۱
کد خبر: ۶۷۲۶۴۱
سبقت رادیوتراپی از جراحی در درمان سرطان/ هزینه درمان رادیوتراپی در بیمارستان‌های دولتی رایگان است
درمان بیماری با استفاده از پرتوهای نافذ را رادیوتراپی یا پرتودرمانی می‌گویند، همچنین رادیوتراپی استفاده از پرتوهای یونساز برای از بین بردن یا کوچک کردن بافت‌های سرطانی است.

دکتر «مائده برهمن» متخصص رادیوتراپی و رادیوانکولوژی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا، در خصوص اثرگذاری رادیوتراپی بر مشکلات ژنتیکی فرزندان آینده زنان بهبودیادفته از سرطان، بیان کرد: «انجام رادیوتراپی از نظر ژنتیکی مشکلی برای جنین ایجاد نخواهد کرد و رادیوتراپی یا شیمی درمانی مشکل دائمی روی کروموزوم مادر برای بارداری بعدی وی ایجاد نمی‌کند.»

وی با اشاره به اینکه رادیوتراپی همان لحظه بر روی محل تومور اثر می‌کند، تاکید کرد: «رادیوتراپی اثر سیستمیک روی مادر یا کروموزوم‌ها نمی‌گذارد.»

برهمن با بیان این مطلب که در گذشته دایره انجام رادیوتراپی روی محل موردنظر وسیع‌تر بود، گفت: «عوارض رادیوتراپی که در گذشته انجام می‌گرفت برای بافت‌های نرمال اطراف، بالاتر از وضعیت فعلی بود. در حال حاضر، دقیقا در محلی که تومور وجود دارد رادیوتراپی انجام می‌شود که عوارض و آسیب آن به بافت‌های اطراف بسیار کم‌تر است.»

وی در ادامه افزود: «با توجه به وجود دستگاه های پیشرفته کنونی رادیوتراپی، می‌توان بدون بالابردن عوارض درمان دوز درمان را بالاببریم و اثر درمانی را بیافزاییم.»

برهمن تصریح کرد: «در خصوص شیمی‌درمانی استفاده از برخی داروها روی ژن تأثیری ندارد اما بر روی تخمک و باروری اثر می‌گذارد و تخمک را از بین می‌برد. اگر رادیوتراپی در لگن بیمار انجام شود روی سلول‌های تخمک بیمار تأثیر می‌گذارد و تخمدان پس از مدتی از بین می‌رود. به همین علت اگر فردی قصد باروری داشته باشد تخمدان را در شکم جابه‌جا می‌کنند تا از مسیر رادیوتراپی خارج شود. برای شیمی درمانی تخمک یا جنین را فریز می‌کنند.»

این متخصص رادیوتراپی با اشاره به اینکه در برخی موارد اثر رادیوتراپی با جراحی برابری می‌کند، تصریح کرد: «در برخی موارد مثل سرطان پروستات شما می‌توانید به مریض حق انتخاب درمان بدهید؛ مریض می‌تواند جراحی یا رادیوتراپی را برای درمان سرطان پروستات خود انتخاب کند.»

برهمن اظهار کرد: «به علت پیشرفت‌های حاصل در حوزه بهداشت‌، درمان رادیوتراپی از جراحی سبقت گرفته است.»

وی در ادامه به بیان مشکلات و چالش‌های رادیوتراپی پرداخت و عنوان کرد: «مشکل اصلی، هزینه بالای تهیه دستگاه‌های رادیوتراپی و توزیع نابرابر دستگاه‌ها در شهرها است. به دلیل هزینه بالای خرید دستگاه، امکان راحت تهیه کردن آن در شهرهای کوچک وجود ندارد. در شهرهای کوچک دستگاه رادیوتراپی نداریم اما تقریبا در همه مراکز استان‌ها یک الی دو دستگاه رادیوتراپی وجود دارد.»

برهمن در خصوص هزینه‌های درمان رادیوتراپی، گفت: «در بیمارستان‌های دولتی هزینه رادیوتراپی رایگان است. اگر فرد بیمار دفترچه داشته باشد خدمات درمانی برای وی رایگان انجام می‌شود. هزینه درمان رادیوتراپی در بیمارستان‌های خصوصی رایگان نیست و هزینه آن به نوع سرطان بستگی دارد.»

وی در ادامه با اشاره به رایگان بودن هزینه شیمی درمانی در بیمارستان‌های دولتی، بیان کرد: «شیمی درمانی در مراکز دولتی رایگان است اما داروهای آن رایگان نیست.»

این متخصص رادیوتراپی در خصوص اقدامات انجام شده وزارت بهداشت در رابطه با رادیوتراپی، گفت: «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای گسترش دستگاه‌های رادیوتراپی در سراسر کشور مجوز داده که تعداد دستگاه‌ها نسبت به چندین سال گذشته در مراکز استان‌ها بیشتر شده است.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز