معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت در نشست خبری مطرح کرد؛

راه اندازی مجمع سلامت ملی راه اجتماعی شدن سلامت در کشور/ مردم باید برای توسعه سلامت مشارکت کنند

۱۳۹۶/۱۱/۱۶ - ۰۹:۴۱:۵۸
کد خبر: ۶۷۲۹۳۹
راه اندازی مجمع سلامت ملی راه اجتماعی شدن سلامت در کشور/ مردم باید برای  توسعه سلامت مشارکت کنند
نشست خبری دکتر محمدهادی ایازی معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز صبح - ١٦ بهمن ماه - در محل وزارت بهداشت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا، معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی  با اشاره به اینکه اجتماعی شدن نظام سلامت موضوع جدیدی نیست، گفت: از زمانی که شبکه بهداشتی در کشور پیاده شده است  یکی از موضوع های مورد توجه اجتماعی شدن مقوله  سلامت بود و  در این راستا ،سازمان جهانی بهداشت نیز بر آن تاکید دارد. ضمن اینکه  برنامه وزیر بهداشت  نیز برای  دولت دوازدهم  اجتماعی شدن سلامت بود و در همین مسیر هم تلاش می شود.

ایازی با اشاره به اینکه  اولین مسئله در اجتماعی شدن سلامت مشارکت مردم است، افزود: هزینه های درمانی با مشارکت مردم  کاهش پیدا می کند. این مشارکت می تواند به طور فردی یا در محلات انجام شود کانون های سلامت محور می تواند به سلامت مردم محله کمک کند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت یاد آور شد: در حال حاضر 620 سازمان مردم نهاد سلامت داریم که می تواند به سلامت مردم از لحاظ فرهنگسازی،اموزش و حمایت از بیماران یاری برسانند .

وی افزود: در آینده 30 درصد از مردم سالمند خواهند بود  پس باید مراکز بهداشتی توسعه پیدا کند و بدون مشارکت مردم ممکن نیست.

وی اضافه کرد: مشارکت های بین بخشی یعنی از ظرفیت سازمان ها  و دستگاه ها به نحو احسن استفاده شود نیز نیاز است .برای مثال وزارت جهاد کشاورزی در تولید محصولات باید به مردم کمک کند و تمامی این موارد در شورای عالی  امنیت غذایی تصمیم گیری می شود.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  با اشاره به اینکه   در زلزله غرب کشور بخش زیادی از نیازهای درمانی توسط بنگاه های اقتصادی در نظر گرفته شده، تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات اجتماعی شدن سلامت راه اندازی مجمع سلامت ملی در مقیاس های محله و شهرستان استان است که یک ضلع آن مردم، خیرین و سازمان های مردم نهاد هستند. ضلع دیگر دولتی ها و ضلع دیگر در حوزه علمی مانند دانشگاهیان هستند.

محمدهادی ایازی - معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در  پاسخ به سوال خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا مبنی بر اینکه در تصادفات حدود 16 هزار و 500 نفر فوت می کنند و حدود 333 هزار نفر در حوادث رانندگی مجروح و به مراکز درمانی انتقال داده می شوند؛ عملکرد وزارت بهداشت برای کاهش این آمار چگونه بوده است، اظهار کرد:  تفاهم نامه ای با وزارت راه و شهرسازی در خصوص کاهش ترافیک و پرداختن به موضوع ترافیک داشته ایم. همچنین تفاهم نامه ای با نیروی انتظامی در دستور کار داریم که به زودی برای افزایش اقدامات کنترلی پلیس، به امضا خواهد رسید.

وی در ادامه بیان کرد: وزارت بهداشت تفاهم نامه دیگری با وزارت صنعت و تجارت در خصوص افزایش کیفیت خودروها داشته است.

ایازی با اشاره به اینکه مهم ترین نقش در کاهش آمار تصادفات را مردم برعهده دارند، تصریح کرد: مردم اگر رفتارهای ترافیکی خود را اصلاح کنند، آمار تلفات و تصادفات کاهش پیدا می کند.

وی خاطرنشان کرد: در ٧٠ درصد از تصادفات عامل انسانی نقش اصلی را دارد و مهم این است که ٧٠ درصد را کاهش بدهیم. ٢٨ هزار تلفات به ١٦٥٠٠ نفر کاهش یافته است. علت اصلی همین کاهش اصلاح رفتارهای ترافیکی مردم و اقدامات کنترلی است که صورت گرفته است.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مردم باید به این موضوع مهم توجه بسیاری داشته باشند. رفتارهای نادرست و غلط ترافیکی خود را اصلاح کنند تا شاهد افزایش آمار تصادفات، حوادث و خسارات در سطح جاده ها و شهرها نباشیم.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز