هشدار سازمان دامپزشکى کشور در خصوص ورود آنفلوآنزاى فوق حاد پرندگان به کشور

۱۳۹۶/۱۱/۱۷ - ۱۳:۵۰:۰۷
کد خبر: ۶۷۳۶۸۳
هشدار سازمان دامپزشکى کشور در خصوص ورود آنفلوآنزاى فوق حاد پرندگان به کشور
سازمان دامپزشکى کشور در خصوص ورود تیپ H5N6 ویروس آنفلوآنزاى فوق حاد پرندگان به کشور هشدار داد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ؛ در اطلاعیه سازمان دامپزشکی کشور چنین آماده است :با توجه به اینکه از دیدگاه اپیدمیولوژیکی فصل زمستان در  نیمکره شمالی کره زمین  به طور معمول با افزایش احتمال خطرگسترش ویروس آنفولانزایفوق حاد پرندگان همراه است  و در بازه ی زمانی  1395-1396  شاهد  اپیدمی های معنی داری از ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سروتیپ H5N8  در قاره اروپا و سروتیپH5N6 در قاره آسیا بوده ایم  که در این راستا دامپزشکی های  بعضی از  کشورها با تشدید اقدامات پیشگیرانه، کانون یابی ، معدوم سازی کانون های آلوده،  بعضاً استفاده از واکسیناسیون اضطراری  و توصیه به  مالکین مزارع مرغ داری ها برای ارتقاء موازین امنیت زیستی توانسته اند رخداد ها را کاهش دهند.

بر اساس منابع بین المللی ویروس H5N8 در اروپا، افریقا و آسیا در حال گردش بوده و گزارشات بین المللی مبنی بر رخدادهای H5N8 در کشورهای  زیمباوه و آفریقای جنوبی نشان دهنده این موضوع است که توزیع جغرافیایی H5N8 در حال گسترش می باشد و ضرورت توجه ما به این خطر احتمالی را صد چندان کرده است .

در این راستا سازمان دامپزشکی کشور در برنامه پایش هماهنگ خود  با سازمان محیط زیست کشور در هفته گذشته با هدف محافظت از بهداشت عمومی، محافظت از بهداشت دام در منطقه بوجاق کیاشهر ویروس H5N6  را در پرندگان وحش شناسایی و از نظر آزمایشگاهی در روز یکشنبه 15 بهمن در آزمایشگاه مرجع تشخیص ورود ویروس از طریق پرندگان مهاجر به داخل کشور  مورد تایید قرار گرفته است لذا با توجه به تایید ویروس H5N6و اهمیت آن در بهداشت عمومی و بهداشت دام و خسارات اقتصادی ناشی از گسترش آن رعایت موارد زیر بطور جد تاکید می گردد:

- در صورت مشاهده  تلفات غیر عادی( 5 پرنده از یک گونه و یا بیش از 10 پرنده از گونه های متعدد )  در پرندگان وحش  در یک منطقه بلافاصله به دامپزشکی شهرستان  و یا  دامپزشکی  استان و یا دامپزشکی  کشور گزارش داده شود .

- لاشه های پرندگان وحش  مرده و همچنین پرندگان در حال مرگ و بیمار بطور بهداشتی دفن شوند. دقت شود پرندگان موجود در تالاب مشوش نگردند زیرا پراکنده شدن پرندگان موجود سبب گسترش آلودگی خواهد شد.

- با توجه به اینکه پرندگان وحشی صید شده نقش مهمی در ورود ویروس به گله های پرندگان اهلی می توانند داشته باشند توصیه اکید می گردد که از صید پرندگان تا اطلاع ثانوی بشدت پرهیز شود .

- تلفات غیرعادی، کاهش مصرف دان، کاهش مصرف آب و یا کاهش تولید دریک مزرعه مرغ صنعتی سریعا توسط مالک و یا مسئول فنی به نزدکترین دامپزشکی دولتی گزارش داده  شود .

- دامپزشکی  در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به اخذ نمونه های لازم  و ارسال آنهابه آزمایشگاه برای تشخیص اقدام نماید،

- توصیه شود که موارد امنیت زیستی توسط ذینفعان بشدت رعایت و اعمال شود.

- دامپزشکی استان در منطقه ایی به شعاع  حداقل 3 کیلومتر سرویلانس فعال ( سرویلانس غیر فعال تشدیدی) اطراف کانون انجام دهد .

- از روستاییان خواسته شود در صورت مشاهده مرگ و میر غیر طبیعی  طیور خود بلافاصله به دامپزشکی شهرستان، و یا دامپزشکی  استانی و کشوری گزارش دهند .

- مالکین مرغ داری ها از انجام رفتارهای پرخطر پرهیز کنند .

- تاکید بر  ممنوعیت نگهداری هر نوع پرنده در منزل (خواه ماکیان و خواه پرندگان زینتی) برای کارکنان مرغداری ها بسیار بسیار ضروری می باشد .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز