معاون ساماندهی امورجوانان وزارت ورزش‌وجوانان در گفت وگو با برنا:

بدون مجوز هم آمادگی کامل برای ایجاد نشاط و شادی در جامعه داریم/ طراحی سایت اوقات فراغت جوانان در دستور کار است

۱۳۹۶/۱۱/۲۷ - ۰۸:۱۸:۳۹
کد خبر: ۶۷۷۵۱۰
بدون مجوز هم آمادگی کامل برای ایجاد نشاط و شادی در جامعه داریم/ طراحی سایت اوقات فراغت جوانان در دستور کار است
امروزه جامعه ایرانی نیاز به باز تعریف جدیدی از نشاط و شادابی، متناسب با نیاز امروز در چارچوب مبانی دینی دارد. همچنین باید همه ظرفیت‌های دینی، ملی و قومی برای ایجاد نشاط اجتماعی بکار بسته شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، رییس جمهور در سخنرانی‌های اخیر خود مکرر به ایجاد نشاط و شادی در جامعه اشاره کرده است. از جمله در نشست مشترک استانداران، وزرا، روسای سازمان‌های اقتصادی و مدیران موسسات مالی و اعتباری، با اشاره به اینکه اراده، نشاط و امید به آینده از پایه‌های اصلی پیشرفت کشور است، گفت: «اگر کسی نشاط و امید صد در صدی به آینده ندارد، نباید در مسئولیت بماند و مدیرانی باید سر کار بمانند. ما  کاملاً به آینده کشور امیدواریم و می‌توانیم کشورمان را در مسیر پیشرفت قرار دهیم.»

با توجه به دستورهای مکرر رییس جمهور در مورد ضرورت و لزوم ایجاد نشاط و شادی در جامعه، با بی تفاوتی و سختگیری برخی مسئولین نسبت به این موضوعِ مهم که از عمده دلایل پیشرفت و توسعه یک کشور است، مواجه هستیم.

یکی از نهادهای مربوط به برگزاری مراسمات و برنامه‌های نشاط و شادی آوری، معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان است. این نهاد اعلام کرده است ضمن آمادگی کامل برای برگزاری چنین برنامه‌هایی تنها به صدور مجوز و موازی کاری نبودن بقیه ارگان‌ها با معاونت ساماندهی امور جوانان نیازمند است.

محمدمهدی تندگویان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، با اشاره به اینکه معاونت ساماندهی امور جوانان درحال حاضر آمادگی ایجاد نشاط و شادی را حتی بدون مجوز در جامعه دارد، بیان کرد: «برگزاری مناسبت‌ها و برنامه‌های ایام شادی با وزارت ارشاد و وزارت کشور است. اگر این دو وزارت و سایرنهادهای مربوط به صدور مجوز برای معاونت امور ساماندهی جوانان در خصوص برگزاری برنامه‌‌ بخشنامه‌ای‌ ابلاغ کنند، آن را انجام خواهیم داد.»

تندگویان با بیان این مطلب که موضوع اصلی، اوقات فراغت در حوزه جوانان است، تصریح کرد: «برای برگزاری اوقات فراغت، ساختار مناسبی داریم که در ادامه آن ساماندهی‌های لازم را ‌انجام داده‌ایم. همچنین درحال طراحی یک سایت کشوری که بتوان در آن پورتال راه‌های مربوط به اوقات فراغت جوانان را ساماندهی کرد، هستیم. درحال حاضر بخشی از استان‌ها که در حوزه جوانان فعال هستند این امر را در همه حوزه‌ها اعم از موسیقی، هنر و ... انجام داده‌اند. سال گذشته مراسم‌های مشخصی تحت عنوان Fun Sport – ورزش‌های همگانی و نشاط آور، در برخی از استان‌ها برگزار شده که بازخوردهای بسیار خوبی داشته است.»

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی در موازی کاری با نهادها است، عنوان کرد: «تعاریف ما با این نهادها به خصوص در بخش‌های برگزاری برنامه‌های شادی و تفریح در تضاد است. با نهادهای موازی مثل وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و نهادهایی همچون حوزه‌ها و رسانه ملی، مدل نگرشی یکسانی در تعاریف خود نداریم به همین دلیل در انجام بسیاری از موضوعات دچار مشکل می شویم.»

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه افزود: «با صدور مجوز توسط وزارت کشور، توانایی برگزاری و ساماندهی چنین مراسم‌هایی را در سطح جامعه برای جوانان داریم. اما مشکل اصلی این است که مجوز انجام بسیاری از کارها را در دست نداریم. در حوزه سلامت اجتماعی، پیگیری و حل مشکلات آسیب‌های اجتماعی، یکی از راه حل‌های مهم ایجاد تفریحات سالم برای جوانان است. بخشی از این تفریحات ورزش است که وزارت ورزش آن را ساماندهی می‌کند و بخش دیگر مربوط به امور ساماندهی جوانان و تشکل ها می‌شود. عمدتا در بخشی که مربوط به ساماندهی امور جوانان است، برای اجرای برنامه‌ها دچار مشکل می‌شویم. درحال حاضر وزارت کشور شناسه خاص و مورد نظر تشکل‌ها را به آن‌ها نداده است بنابراین افراد و نهادها رسمیتی برای آن قائل نمی‌شوند و از انجام فعالیت در این حوزه‌ها جلوگیری می‌کنند و حتی اگر تشکل‌ها به اینگونه موضوعات ورود پیدا کنند با آن‌ها برخورد می‌شود.»

تندگویان با اشاره به اینکه این موضوعات هر ماه در جلسات شورای اجتماعی کشور مطرح می‌شود، بیان کرد: «باید برای حل این مشکلات به عنوان یک راهکار عملیاتی، مجوزهای لازم ابلاغ شود. نهاد جوانان آمادگی همکاری در خصوص اجرای برنامه‌های لازم تفریحی و شادی‌آور را دارد. همچنین معاونت ساماندهی امور جوانان مسئولیتِ حمایت و تایید تشکل‌ها را برعهده می‌گیرد زیرا همه تشکل‌ها در سامانه جوانان به ثبت رسیده‌اند. وجود نهادهای موازی متعدد در کشور، در ناکام بودن برگزاری اینگونه مراسم‌ها توسط معاونت ساماندهی امور جوانان تاثیر فروانی دارد. به عنوان بخشی از وزارتخانه همه مسائل در اختیار ما نیست تا مشکل را حل کنیم.»

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تأکید براینکه بدون مجوز هم آمادگی بسترسازی برنامه‌های تفریحی و نشاط آور را در جامعه دارند، تصریح کرد: «در هر حوزه‌ای کاملا آماده هستیم و تنها در برخی موضوعات مشکل صدور مجوز و موازی کاری نهادها را داریم. در هراستان حداقل 3 الی 4 تشکل رسمی شناخته شده وجود دارد که با توجه به سیاستگذاری‌های انجام شده، برنامه‌های لازم به آن‌ها ابلاغ می‌شود. مشکل اصلی در صدور مجوز و نحوه برگزاری برنامه‌ها است تا دچار تنش نشویم.»

 

نظر شما