برنا بررسی می کند؛

بیم و امیدهای بودجه شهرداری تهران/ از تضعیف بودجه فرهنگی تا اصلاح بافت فرسوده و ناوگان حمل و نقل

۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۰۶:۰۱:۰۷
کد خبر: ۶۷۸۰۱۲
بیم و امیدهای بودجه شهرداری تهران/ از تضعیف بودجه فرهنگی تا اصلاح بافت فرسوده و ناوگان حمل و نقل
اعضای شورای شهر تهران این روز ها درگیر بزرگ ترین آزمون خود بعد از انتخاب شهردار یعنی بررسی بودجه سال آینده هستند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، پس از انتخاب شهردار تهران توسط شورای شهر پنجم، بررسی بودجه  سال 97 را می‌توان مهم‌ترین آزمون این شورا نام برد.

لایحه بودجه سال 97 در تاریخ یکم بهمن 96 توسط نجفی، شهردار تهران برای بررسی و تایید تقدیم شورای شهر شد.

در این گزارش سعی شده است نگاهی به عملکرد شورای شهر پنجم دربرخی موارد از بررسی لایجه بودجه 97 تا کنون بیاندازیم.

تایید کلیات بودجه با وجود مخالفان و موافقان

در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه 97 برخی از اعضای شورای شهر به دلیل عدم رفع نواقصی که سال های گذشته در بودجه وجود داشت به مخالفت با بودجه پیشنهادی پرداختند.

فخاری در مخالفت با کلیات بودجه شهرداری تهران گفت: "فکر می‌کنم به نوعی بنیان بودجه 97 مشابه بنیان‌های بودجه‌های گذشته است. به همین دلیل است که همان ایرادها، جداول و اختلاف‌هایی که در مقایسه بین سال‌های گذشته دیده شده هنوز هم وجود دارد.

او با بیان اینکه از نظر تحقق نیافتن بودجه و متکی بودن به شیوه‌های قبلی، بودجه به مانند قبل است، ادامه داد: درست است که شورا و شهرداری تغییر کرده اما هنوز ساختار شهرداری تحول یافته نیست."

گفتنی است مسجد جامعی و سالاری نیز جزو اعضایی بودند که در آن جلسه به دفاع از کلیات بودجه پرداختند.

در نهایت اعضای شورای شهر پس از استماع دفاعیات نجفی از بودجه 97 به کلیات آن رأی دادند و کلیات بودجه 97 باکسب 19 رأی موافق به تصویب رسید.

بی اعتنایی برخی اعضای شورا  به بودجه فرهنگی

پس از آنکه اعضای شورا با کاهش 180میلیارد تومان از بودجه هوشمندسازی و اضافه کردن آن به بودجه حمل و نقل موافقت کردن، حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر پیشنهاد داد 150میلیارد تومان از بودجه هوشمند سازی کم و به بودجه فرهنگی اضافه شود که طرح این موضوع سر و صدای زیادی در جلسه علنی شورا برپا کرد.

مرتضی الویری، رییس کمیسیون برنامه و بودجه در این خصوص گفت: "در نظر سنجی، مردم حل آلودگی هوا، ترافیک و ... را پیشنهاد کردند و بهترین کار و پیام فرهنگی توجه به درخواست‌های مردم است نه اینکه با پول هنگفت بخواهیم کار فرهنگی پیش ببریم که قطعا پیش نمی رود."

محمد جواد حق شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز در این خصوص گفت:  کاهش 24 درصدی بودجه معاونت فرهنگی چشم بندی نیست و فقط باید چشم‌مان را باز کنیم، معاونت فرهنگی مأموریت‌های زیادی دارد اما به جای افزایش این بودجه آن را 24 درصد کاهش دادیم و به چه منطقی بودجه همه معاونت‌ها افزایش یافته الا فرهنگی و این دور از عدالت و انصاف است.

در ادامه حسن رسولی، خزانه دار شورا نیز به مخالفت با صحبت های حق شناس پرداخت و در نهایت بودجه هوشمندسازی  با کاهش 4 درصدی و اضافه شدن به بودجه حمل و نقل تصویب شد.

عدم پایبندی اعضا به رای خود

در جریان بررسی بودجه سال 97 شهرداری تهران به حدی بین اعضا و به خصوص اعضای کمیسیون برنامه و بودجه که مرجع بررسی و چکش کاری آن است، اختلاف نظر بود که حتی صدای رییس شورای شهر تهران را نیز درآورد تا به طنز بارها در این مورد تذکر دهد. از سویی، پیشنهاد درمورد حمایت از بانوان که به امضای 15 تن از اعضا رسیده بود، در کمال تعجب رای نیاورد. یعنی خود امضا‌کنندگان نیز به آن رای ندادند. همین مساله کافی بود تا این سوال مطرح شود در چنین شرایطی که بررسی بودجه اینچنین بدون برنامه و با بی‌توجهی اعضا صورت می‌گیرد، واقعا بودجه سال آینده شهرداری تا چه حد منطبق بر نیازهای واقعی شهر است.

کاهش 30 میلیارد تومانی بودجه پارک پردیسان

مجموعه پارک پردیسان که چندی است مدیریت آن بر عهده مدیریت شهر واگذار شده است با پیشنهاد کمیسیون شهرسازی 30 میلیارد از بودجه اش کاهش یافت و مقرر شد این بودجه به حوزه بافت فرسوده تخصیص داده شود.

محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی در توجیه این کاهش بودجه گفت: "حجم بدهی‌های شهرداری را در نظر بگیرید و این در حالی است که هنوز مطالعات ورود شهر داری به این پارک انجام نشده و به مصلحت نیست که یک دفعه مداخله‌ای در پارک داشته باشیم."

"نشاط اجتماعی" جایگاهی جدید در بودجه فرهنگی

محمد جواد حق شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در حین بررسی بودجه پیشنهادی سال 97 گفت: "بودجه پیشنهادی بخش فرهنگی و اجتماعی معادل 1116 میلیارد تومان است، دراین بودجه سرفصل جدیدی به عنوان نشاط اجتماعی را آورده ایم چراکه جامعه ما در حوزه غم و روزهای عزاداری پتانسیل بالایی دارد اما این در حالی است که به شدت به نشاط اجتماعی و شادی نیاز داریم و باید گام جدی در این حوزه برداریم."

در بودجه فرهنگی تغییرات دیگری نیز نسبت به سال های گذشته بود که به شرح زیر است:

-  کاهش 24 درصدی کل بودجه فرهنگی نسبت به سال گذشته

-  کاهش 30 درصدی بودجه موضوع آسیب های اجتماعی که این بخش توسط اعضای شورا 5 درصد و موضوع مشارکت های اجتماعی 9 درصد نسبت به لایحه شهرداری افزایش یافت.

- افزایش بودجه کمک به موسسات فرهنگی از 13 میلیارد تومان به 25 میلیارد تومان، این افزایش در حالی اتفاق افتاده است که جزییات آن مشخص نیست و این چنین افزایش بی حساب و کتابی قطعا نمی تواند عواقب خوشی را داشته باشد.

عزم جدی شورای شهر برای نوسازی ناوگان عمومی در سال 97

همان طوری که در ابتدای گزارش گفته شد با تصمیم اعضای شورای شهر مبلغ 180 میلیارد تومان از بودجه هوشمندسازی کاسته  شد و به حوزه حمل و نقل تخصیص یافت.

علیخانی، رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر در این خصوص گفت:" از 180 میلیارد تومانی که از محل بودجه هوشمندسازی کسر و به بودجه حمل و نقل اضافه شد این است که 178 میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان حمل و نقل و 2 میلیارد تومان نیز برای خرید دوچرخه صرف شود که با این اعتبار 1600 ون و مینی بوس، 550 اتوبوس و 10 هزار موتور برقی نیز پیش بینی شده است."

گفتنی است نکته قابل تامل در خصوص این مصوبه 2 میلیاردی است که برای توسعه ناوگان دوچرخه سواری در نظر گرفته شده است، مدیریت شهری در دوره قبلی چندین طرح با هزینه های زیادی در قالب طرح های مختلف خرج توسعه این ناوگان کرد که با شکست روبه رو شد، امیدواریم شورا و شهرداری فعلی قبل از هرگونه اقدام در این خصوص تجارب شکست خورده دوره های قبلی را در نظر بگیرند.

بخشی از اقدامات صورت گرفته شورای شهر تهران در مدتی که مشغول بررسی لایحه بودجه پیشنهادی سال 97 بودند، گفته شد اما نکته ای  که تاکید آن خالی از لطف نیست این است که با توجه به تغییر در مدیریت شهری و شورا، شهروندان تهرانی همچنان منتظر ایجاد تغییرات هستند. تغییراتی که به جرات می توان گفت تا به امروز صورت نگرفته است. بنابراین همه اعضای شورای شهر و مجموعه شهرداری موظف هستند همه تلاش خود را به کار بگیرند تا نتیجه بررسی بودجه سال آینده در همه حوزه ها به نفع مردم و در مسیر رفع مشکلات شهروندان باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز