پایان اردیبهشت ۹۷؛ مهلت آموزش و پرورش به پیش‌دبستانی‌ها برای دریافت مجوز

۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۱۱:۰۴:۳۳
کد خبر: ۶۷۸۲۱۹
پایان اردیبهشت ۹۷؛ مهلت آموزش و پرورش به پیش‌دبستانی‌ها برای دریافت مجوز
معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: اقدام مشترک سازمان منطقه آزاد قشم و مدیریت آن منطقه در راستای بهبود کیفیت آموزشی، مورد حمایت وزارت آموزش و پرورش است.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، مجتبی زینی وند در نشست شورای آموزش و پرورش منطقه آزاد قشم با اشاره به سند اقدام مشترک سازمان منطقه آزاد قشم و مدیریت آموزش و ‌پرورش در راستای بهبود کیفیت آموزشی، افزود: طرح اقدام ‌مشترک انجام شده در قشم یک ابداع موفق از سوی سازمان منطقه آزاد قشم بوده است که بستر رشد و توسعه را در آموزش و پرورش شهرستان موجب شده است.

وی در ادامه با اشاره به مصوبات شورای آموزش و پرورش استان که به ریاست استاندار هرمزگان برگزار شد، یادآور شد: در این نشست استاندار هرمزگان در جایگاه رییس شورای آموزش و پرورش استان هر درخواست و تقاضایی که از سوی آموزش و پرورش مطرح شد را با نگاه ویژه مورد حمایت قرار داد و حتی در برابر برخی موانع و چالش هایی که مدیران دستگاه های اجرایی مطرح می کردند با ارائه طریق و تدبیر به گشایش امور کمک کردند.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش همچنین با اشاره به حمایت های سازمان منطقه آزاد قشم از آموزش و پرورش گفت: نگاه ویژه مدیر عامل منطقه آزاد قشم موجب شد چند برنامه کلی را در سطح وزارتخانه دنبال کنیم و قطعا این بلند نظری و تدابیر ارزنده مورد حمایت وزارت آموزش و پرورش است.

زینی وند همچنین روند رو به رشد شاخص های آموزش و پرورش در قشم را مورد تاکید قرار داد و گفت: آموزش و پرورش قشم در سایه مدیریت مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان و راهبری مدیران آموزش و پرورش قشم و شهاب و حمایت جدی منطقه آزاد، روند رو به رشدی را دارد و شاخص های آموزش و پرورش با پیشرفت همراه است.

 

حذف آزمون ها رویکردی تربیتی دارد

 

رییس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: براساس مصوبه شورای سیاستگذاری مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزاری هرنوع آزمون برای پایه هفتم مدارس غیر دولتی ممنوع است.

وی افزود: رویکرد وزارت آموزش و پرورش در حذف آزمون مدارس ابتدایی غیردولتی، رویکرد تربیتی با هدف افزایش اعتماد به نفس و کاهش اضطراب در دانش آموزان است.

زینی وند تصریح کرد: با اجرای این آزمونها که از بین هر ۱۷ دانش آموز یکی باید انتخاب می شد، دانش آموز به جای اینکه رفاقت و مهربانی را تمرین کند وارد یک رقابت کاذب می شد که این مهم مانع از کیفی سازی آموزش و تحقق عدالت آموزشی است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه از موسسان مدارس و مراکز غیردولتی انتظار می رود حمایت از این تصمیم است چرا که این آزمون ها و همچنین کتب کمک آموزشی منافع عده ای خاص را به دنبال داشت.

زینی وندتاکید کرد: پذیرش در پایه هفتم مدارس غیر دولتی بر اساس محل سکونت دانش آموزان، مدرسه محل تحصیل سال‌های گذشته دانش آموز و همچنین توافق مدرسه و والدین است.

وی اظهار کرد: شهریه مدارس غیر دولتی نیز با تصمیم مناطق آموزش و پرورش و تایید آموزش و پرورش استان‌ها در سامانه ویژه‌ای اعلام می‌شود و هر گونه قرارداد دستی مدارس با والدین ممنوع است.

زینی وند یادآورشد: میزان شهریه هر مدرسه پس از ثبت نام با پیامک به اولیاء اعلام می‌شود و در صورت مغایرت شهریه، اولیا می‌توانند از طریق آموزش و پرورش این تخلف را پیگیری کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در همین راستا تاکید کرد: تا قبل از پایان سال نیز سامانه ویژه‌ای برای ثبت نام پیش دبستانی‌ها در کشور راه اندازی می‌شود و همه پیش دبستانی‌هایی که از نهادهایی به غیر از آموزش و پرورش مجوز گرفته اند، باید در این سامانه نام نویسی کنند.

زینی وند افزود: پیش دبستانی‌هایی که تا پایان اردیبهشت سال آینده در این سامانه ثبت نام نکنند، اجازه فعالیت در سال آینده تحصیلی نخواهند داشت.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت مدارس خرید خدمات نیز گفت: آموزش و پرورش با پرداخت هزینه آموزش بجای دانش آموزان، از راه اندازی این مدارس در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته حمایت می‌کند تا با جذب نیروهای بومی و رعایت ضوابط به تحقق عدالت آموزشی در این مناطق کمک شود.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهداف کلان در تشکیل مدارسی غیر دولتی یادآور شد: تراکم بالای دانش آموز، کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی از مشکلات آموزش و پرورش دولتی است و مدارس غیردولتی می‌توانند در این زمینه به کمک آموزش کشور بیایند.

زینی وند افزود: میانگین پوشش تحصیلی در مدارس غیردولتی اکنون ۱۱.۵ درصد است که تا پایان برنامه ششم توسعه باید به ۱۵ درصد برسد.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مدارس غیر دولتی طبق قانون مشمول همه بخشودگی‌ها و تخفیف‌های عوارضی و مزایای مالی ویژه مدارس دولتی می‌شوند.

 

ایجاد رضایت مندی در سطح تمام جامعه

 

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد قشم نیز با تاکید بر اینکه ماموریت ذاتی آموزش و پرورش هیچ گاه تمام شدنی نیست و هیچ توقفی ندارد ، اظهار کرد: در مولفه های توسعه امروزه دنیا، دو عنصر به عنوان کلید اصلی توسعه مدنظر قرار دارند که اول تعالی نظام آموزش وپرورش و دوم پویایی و توسعه دستگاه قضا، که مورد اول تولید فکرمی کند و مورد دوم تولید عدالت.

حمید رضا مومنی افزود: ما در مجموعه منطقه آزاد قشم خود را از هیچکدام از ارکان دولت جدا نمی دانیم و مهمترین برنامه ما ایجاد رضایت مندی در سطح تمام جامعه است و قطعا توجه به نظام آموزش وپرورش نیز یکی از بخش های مورد توجه این سازمان است.

وی با بیان اینکه شاخص های آموزش وپرورش در قشم در طول سال های گذشته پیشرفت کم نظیری داشته است خاطرنشان کرد: این امر جای تقدیر از مدیرآموزش وپرورش قشم و مدیر آموزش وپرورش بخش سوزا که دو مدیر مستقر در این منطقه هستند را دارد.

 

مومنی گفت: با توجه به پیش بینی درصدی از سرمایه گزاری های بین المللی در قشم که در پیوست فرهنگی تنظیم شده برای طرح های کلان منطقه آزاد قشم (نفت وگاز وپتروشیمی) در نظر گرفته شده است، آینده نظام آموزش و پرورش در این منطقه را متحول خواهد کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد قشم یادآور شد: تاکنون ۱۰ دانشجوی بومی و نخبه در منطقه آزاد قشم بورسیه شده اند و این تعداد تا ۵۰نفر پیش خواهد رفت، ما آماده ایم تا با نظر وزارت آموزش وپرورش انتخاب این نخبگان و بورسیه آنان را از دبیرستان شروع کنیم.

مومنی در پایاناظهار کرد:کمک ۱۰ میلیارد ریالی منطقه آزاد قشم به مدارس روستاهای این جزیره در قالب تکمیل تجهیزات مدارس پیش از مهرماه امسال، بخشی از نگاه مثبت ما به حوزه فرهنگ و آموزش و ‌پرورش آینده سازان این منطقه است و در تمامی فرصت ها و به محض تامین منابع مالی در راستای تعالی این حوزه که به آن اعتقاد و باور داریم بیش از پیش تلاش خواهیم کرد.

نظر شما