عضو شورای شهر تهران:

سازمان میراث فرهنگی از اماکن تاریخی محافظت کند

۱۳۹۶/۱۱/۲۹ - ۰۷:۵۸:۴۸
کد خبر: ۶۷۸۶۲۶
سازمان میراث فرهنگی از اماکن تاریخی محافظت کند
عضو شورای شهر تهران به تخریب بدون مجوز آرامستان امامزاده عبدالله شهری ری که واجد ارزش میراثی است واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار شهر و شهروند خبرگزاری برنا، خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهران، در جلسه شورای شهر تهران گفت: مجموعه آرامستان امامزاده عبدالله شهرری یکی از مهمترین اماکن تاریخی دارای ارزش میراثی کشور است که معماری به کار گرفته شده در آن به دوره صفویه و قاجاریه برمی‌گردد.

این آرامستان که خانه ابدی بزرگان عرصه علم و ادب، رجال سیاسی و سه تن از شهدای ۱۶ آذر است، چهاردهم اردیبهشت ۱۳۷۸ به شماره ۲۳۱۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

دکتر شهیدی، دکتر سحابی، قبر اولیه نیما یوشیج، وحید دستگردی و عباس مسعودی موسس روزنامه اطلاعات از جمله آرام‌گرفتگان این گورستان تاریخی هستند.

طی روزهای گذشته شاهد آن بودیم که اداره اوقاف شهرستان ری بدون هماهنگی با اداره میراث فرهنگی شهر ری، بدون انجام بررسی تخصصی کارشناسان این اداره و به بهانه بازپیرایی اقدام به تخریب سطح قابل توجهی از گورستان کرده‌اند که منجر به از بین رفتن تعداد زیادی از قبور که برخی واجد ارزش میراثی بوده، شده است.

با انتشار این خبر و بازدید کارشناسان کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران، ری و تجریش و پیگیری‌های اینجانب از مسئولان امر در شهرستان ری قرار بر این شد که با شکایت صورت گرفته از سوی اداره میراث شهرستان ری و حکم صادر شده معاون دادستان محترم شهرستان مبنی بر توقف هرگونه عملیات عمرانی این موضوع زمان بیشتری برای بررسی داشته باشد.

ولی در روز های گذشته اداره اوقاف شهرستان ری مجددا بدون توجه به حکم قضایی همانطور که در تصویر مشخص است، دربخش قابل توجهی از محوطه ای که ثبت ملی شده است و برخلاف مُرِّ قانون مجازات اسلامی در مواد ۵۵۸ و ۵۶۰، اقدام به عملیات عمرانی کرده است.

 به عنوان عضوی از شورای اسلامی شهر و مسئول کمیته میراث فرهنگی و گردشگری که متاسفانه طی چند روز گذشته در همین رابطه مورد بی مهری و گزارش خلاف واقع برخی افرادِ مدعی این امور شدم که در جای خودش قابل پیگیری خواهد بود، اکنون و از این تریبون پارلمان محلی، به مسئولان محترم سازمان اوقاف جمهوری اسلامی ایران تذکر می‌دهم. چراکه باید نسبت به عملکرد اشتباه اداره‌ کل تابع خود در مورد زیر پا گذاشتن متن صریح قانون پاسخگو باشند و هرچه سریعتر درصدد جبران برآیند. چراکه بنا به حکم قانون انجام هرگونه عملیات عمرانی در آرامستان مذکور بدون نظارت اداره میراث فرهنگی جرم محسوب می‌شود‌.

ضمنا ازسازمان میراث فرهنگی خواستار انجام وظایف و ماموریت های خود در پیشگیری از آسیب به اماکن تاریخی و میراثی خود در خصوص مراقبت از اماکن ثبت ملی شده هستم و درخواست دارم این موضوع را جدی‌تر بگیرد تا شاهد تکرار این حوادث تلخ فرهنگی نباشیم.

 

نظر شما