وزیر کشور در حاشیه جلسه شورای اجتماعی کشور:

دست به دست هم داده ایم تا خانواده ها افسرده شوند

۱۳۹۶/۱۱/۲۹ - ۱۲:۵۱:۵۱
کد خبر: ۶۷۸۹۰۷
دست به دست هم داده ایم تا خانواده ها افسرده شوند
نودو هفتمین جلسه شورای اجتماعی کشور با حضور وزیر کشور تشکیل شد. که در این جلسه به تاثیر عوامل موثر در طلاق پرداخت و گفت باید آموزش های پیشگیرانه قبل از طلاق در جامعه ارائه شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، امروز یکشنبه، 29 بهمن ماه نودو هفتمین جلسه شورای اجتماعی کشور با حضور وزیر کشور تشکیل شد. در این جلسه به بررسی آموزش ها قبل از طلاق و وضعیت زنان سرپرست خانوار پرداخته شد. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در باره ازدواج های زیر سن قانونی و تاثیر آن در پدیده طلاق گفت: «  متاسفانه در کشور افرادی با زیر سن قانونی ازدواج می کنند. که البته باید گزارش دقیقی از عوامل طلاق همراه  با توزیع جغرافیایی داده شود.»

او از تاثیر آموزش های پیشگیرانه و تاثیر آن در کاهش آمار طلاق صحبت کرد و گفت: « البته که نباید صورت مسئله را نفی کرد و باید اثر بخش بودن آموزش ها پیشگیرانه قبل از طلاق را افزایش داد. اثر بخشی آموزش باید بررسی شود تا مربیان و آموزش دهندگان این عرصه بدانند که زحمتشان اثربخش بوده است.»

او درباره نقش رسانه ها علی الخصوص صدا و سیما در این رابطه گفت: «در این زمینه باید اصلاحاتی صورت گرفته شود و باید اقدامات عملی صورت بگیرد. دستگاه های دولتی نیز باید همکاری کنند. از جمله صدا و سیما که می تواند نقش اساسی در این زمینه ایفا کند. ما از صدا و سیما انتظار داریم برنامه ای در جهت آموزش های قبل از طلاق ارائه دهد. حتی مقام معظم رهبری هم از عملکرد صدا و سیما گلایه دارند. نقش صدا و سیما بسیار پررنگ تر از سایر دستگاه ها و رسانه ها است.در جلسه ای که من با 80 ادمین کانال تلگرامی از 2 تا 8 میلیون نفر عضو داشتند، متوجه شدم که می توان از ظرفیت اینها استفاده کرد و می توان از کانال های تلگرامی برای ارائه این آموزش ها استفاده کرد و  باید از این آموزش ها حمایت کرد. دولت به دنبال بستن و قلع و قمع فضای مجازی نیست. بلکه باید این فضا ها را سازماندهی و مدیریت کرد. مقام معظم رهبری نیز معتقدند که بر فضای مجازی باید نظارت کرد و نباید فضای مجازی را به طور کامل بست. همچنین برای تولید فیلم در این زمینه نیز اقداماتی صورت گرفته است»

او بر نقش روحانیت در  کاهش آمار طلاق تاکید کرد و گفت: « روحانیت نقش بسیار پررنگی در ارائه آموزش های پیشگیرانه قبل از طلاق دارد. و استفاده از گروه های مرجع بسیار مهم است. اگر بستر همکاری بین کانون های علمی، ورزشکاران، اساتید و هنرمندان با روحانیت فراهم شود و روحانیت با این قشر ها ارتباط داشته باشد، ارتباط می تواند زمینه ارائه برخی آموزش های قبل از طلاق را فراهم آورد.»

وزیر کشور درباره ارائه خدمات مشاوره ای گفت: « خدمات مشاوره ای باید تسهیل شود تا همه جوانان بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. و افراد خدمات گیرنده پس از آن 2 ساعتی که مشاوره می گیرد اگر مایل بود باید بتواند چه حضوری و یا غیرحضوری ارتباطش را با کانون های مشاوره حفظ کند. متاسفانه سیستم ارزایابی ما بسیار غلط است.مثلا باید به مربیان گفت اگر در سال مانع طلاق 5 زوج شوند فلان تشویقی را خواهند گرفت. هرجا هر مشاور باعث جلوگیری از طلاق شد و روند کاری مثبتی را داشت باید تشویق شود. من اثر مشاوره را می دانم. هر جا که وارد شده است موفق است و باید پیگیری شود.»

او با بیان اینکه نشاط اجتماعی مهم است و در مواردی باعث افسردگی خانواده ها شده ایم تصریح کرد: «ما دست به دست هم داده ایم خانواده ها افسرده شوند. باید اقدامات امید بخش انجام داد و نشاط ایجاد کرد. تنها با برگزاری کنسرت که نمی شود در جامعه شادی و امید ایجاد کرد. اگر امید نباشد ، آرزویی نیست و تبعا نشاط اجتماعی هم نیست. مدام در جامعه اخبار غمگین پخش می شود. »

او درباره فعالبت های هنری صورت گرفته در این زمینه گفت: «ما تعداد زیادی موسیقی فاخر داریم بدون هیچ مشکلی می تواند مجوز پخش بگیرد. البته که در مورد موسیقی تابع نظر رهبری هستیم. برخی برنامه ها هستند که بسیار هم بپرطرفدار هستند اما پر از نیش و کنایه است. ما باید امید بخشی کنیم نه اینکه رنج و درد را زیاد کنیم.»

او در مورد آموزش هایی که باید در خانواده ها انجام شود گفت: « ما شان ازدواج و خانواده را جدی نگرفته ایم. خانواده ها هم درگیر مشکلات معاش هستند و به فرزندانشان تفکر منطقی را آموزش نمی دهند. ما با تفکر منطقی قهریم که نتیجه آن طلاق زوجین پس بروز اولین مشکلات است.»

او درباره روند تغییرات اجتماعی گفت: «ما تغییرات اجتماعی را جدی نگرفتیم. چندسال قبل رهبری بیان کردند اگر تغییرات اجتماعی را مدیریت نکنیم ما را مدیریت می کند. نکته دیگر اینکه اگر تیتر روزنامه های دوره مشروطیت را با روزنامه های امروز مقایسه کنید تغییری دیده نمی شود چون همچنان قانون مداری نداریم.»

اوبه تشریح تاثیر نقش قضات در طلاق پرداخت و گفت: «اگر قاضی وقت بگذارد، راهنمایی کند، زوجین را به مشاوره ارجاع دهد قطعا در کاهش طلاق موثر خواهد بود.»

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما