امروز انجام گرفت ؛

برگزاری نشست بررسی ابعاد فرهنگی، اجتماعی و مهارت آموزی سربازان / اعطا تسهیلات سرباز مهارت به اعضای تشکل های مردم نهاد جوانان

۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۱۱:۴۲:۵۱
کد خبر: ۶۷۹۳۴۳
برگزاری نشست بررسی ابعاد فرهنگی، اجتماعی و مهارت آموزی سربازان / اعطا تسهیلات سرباز مهارت به اعضای تشکل های مردم نهاد جوانان
نشست همایش ملی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه، پیرامون محور سیاسی - فرهنگی - اجتماعی و با موضوع "ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مهارت آموزی سربازان امروز صبح - 30 بهمن ماه - با حضور محمدمهدی تندگویان، معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش‌وجوانان و جمعی از نخبگان و مسئولین لشگری و کشوری در مکان مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، سردار موسی کمالی رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز در نشست" بررسی ابعاد فرهنگی،اجتماعی و سیاسی مهارت آموزی سربازان" اظهار داشت: حدود ۵۰ درصد نیروهای انسانی کشور را جوانان در کسوت لباس سربازی تشکیل می دهند که نشاط را به نیروهای مسلح تزریق می کنند.

وی افزود: سربازان یکی از مهم ترین ارکان رزمی و دفاعی نیروهای مسلح و کشور هستند که نقش مهمی را در این بخش ها ایفا می کنند.

کمالی با بیان این که در دنیا برای تامین نیروی دفاعی دو مدل وجود دارد ادامه داد: یکی از این مدل ها مدل حرفه ای است که حدود ۷۰ درصد کشورهای دنیا مانند آمریکا از همین مدل استفاده می کنند، مدل دیگر مدل مردمی است که در ایران به شکل بسیج مردمی وجود دارد.

وی تصریح کرد: در زمان ۸ سال جنگ تحمیلی شاهد بودیم قبل از حضور نیروهای مردمی و بسیج، کار در جبهه ها تقریبا گره خورده بود اما پس از حضور نیروهای مردمی معادلات جنگ عوض شد و باعث شد دشمن به عدم ادامه جنگ‌ اصرار بورزد.

رییس اداره سرمایه انسانی سربازی نیروهای مسلح با تاکید بر این که در دوران دفاع مقدس ۵۰ درصد رزمندگان ایران از سربازان بودند خاطر نشان کرد: این سربازان در طول آن ۸ سال شهدا و جانبازان بسیاری را به کشور و نظام‌ تقدیم کردند.

کمالی تاکید داشت: تهدیدات مسئله ای مهم برای هر کشوری است و هر کشور برای مقابله با آن نسخه مخصوص به خود را تدارک می بیند لذا راهبرد دفاعی یکی از موضوعات مهمی است که از طریق آن امنیت کشوز حفظ می شود.

وی گفت: هیچ گزینه ای بغیر از تامین نیروهای دفاعی از طریق نیروهای مردمی نداریم بنابراین توانمندی و مهارت آموزی این نیروها طبق فرمایشات رهبر انقلاب از مهم ترین موضوعاتی است که باید در کشور به آن پرداخته شود.

کمالی در پایان اذعان داشت: تمام دستگاه ها در کشور باید دست به دست هم دهند و از تمام توان و ظرفیت های خود برای رشد و ارتقا توانمندی سربازان در طول دوران سربازی به کار گیرند.

در ادامه محمدمهدی تندگویان معاونت امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه نشست با اشاره به اینکه جوانان ١/٤ جمعیت ایران را تشکیل می دهند، گفت:  اگر در دو سال گذشته، در بیانات و فرمایشات حضرت آیت الله خامنه ای واژه نگاری شود، ایشان بسیار روی جوانان و جوانی تاکید دارند. ایشان همیشه در همه حوزه ها نسبت به جوانان ابراز امیدواری می کنند و آن ها را به عنوان امید و آینده ایران نام می برند.

وی در ادامه افزود: ما با یک جمعیت گسترده ای رو به رو هستیم که باید برای آن ها آینده سازی و برنامه ریزی کرد.

تندگویان با اشاره به اینکه ١/٣ از جمعیت جوانان درگیر دوران سربازی هستند، بیان کرد: مشکل اصلی جوانان اشتغال، مسکن و موضوعات اقتصادی و مالی نیست، بلکه مشکل اصلی جوانان هویت است. جوان ایرانی دچار مشکلی به اسم هویت شده و هویت خودش را از دست داده است. اگر موضوع مهاجرت، فرار مغزها و نخبگان مطرح می شود، بررسی ها نشان می دهد که مشکل در هویت بخشی به جوانان است. جوان باید با هویت خودش آشنا و ایرانی بودن در وجودش نهادینه شود.

وی با بیان این مطلب که وقتی موضوع سرباز مهارت مطرح شد سعی کرده ایم محکم و توانمند در کنار عزیزان باشیم، تصریح کرد:  تفاهم نامه ما در حال آماده شدن است منتهی امر تنها باید زمانی برای امضا آن تعیین شود.

تندگویان در ادامه افزود: در مورد سرباز مهارت بیشتر تاکید داریم روی موضوع نخبگان اجتماعی پرداخته شود.  در خصوص سرباز مهارت نخبگان اجتماعی، سرفصل اشتغال به جد مهمتر است.

معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه  یکی از آفت های اصلی حوزه جوانان، مدرک گرایی است، گفت: افراد تنها مدارج تحصیلی و دانشگاهی را بدون آموختن مهارتی طی کرده اند، یعنی افرادیکه بدون هیچ مهارتی و شغل مشخصی تنها مدرک دارند. اتفاق مثبتی که در طی ٤ سال گذشته رخ داده، ایجاد تشکل های مردم نهاد در حوزه جوانان است که این افراد در حوزه کارآفرینی فعالیت می کنند.

وی در ادامه افزود: ایجاد اشتغال توسط سازمان های مردم نهاد دولتی نیست و بر مبنای بومی و محلی تنظیم شده است. باید دید به چه مهارت هایی در چه حوزه هایی و در کدام مناطق کشور نیازمند هستیم. آموزش مهارت می تواند به ایجاد اشتغال جوانان در کشور کمک شایانی کند.

تندگویان با اشاره به اینکه در تفاهم نامه هم ذکر شده که شبکه جوان در حوزه کارآفرینی بیشترین خدمت را می کند،  تصریح کرد: اگر بتوانیم بخشی از دوره ای که این شبکه جوان درحال کارآفرینی و اشتغال است را جزو دوران سربازی اش حساب کنیم، به نیازهای آنان پاسخ داده ایم. دوره ای که موضوعات امنیتی و نظامی آن رعایت شود و هم در پایگاه اجتماعی شغلی خود به فعالیت بپردازد.

در ادامه معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره بیان این مطلب که حدود 2 هزار تشکل مردم نهاد ثبت شده در وزارت ورزش‌وجوانان وجود دارد، تصریح کرد: «این تشکل‌های ثبت شده در حوزههای مختلف اشتغال و فعالیت میکنند. از مجموع این تشکل‌ها و اعضای‌شان حداقل با یک جامعه اماری 400 هزار نفری،  در بحث اغتشاشات و شلوغی‌های اخیر در این حوزه حداقل یک نفر هم دستیگیر نداشته‌ایم. یعنی  اگر به جوان پایگاه مدنی و اجتماعی  و همچنین اشتغال موثر بدهید،  جایگاه و هویت خودش را در کشور پیدا میکند درنتیجه هیچگاه به سمت اتفاقات این چنینی نمی‌رود.»

وی در ادامه افزود: «در شلوغی‌های اخیر دانشجو و دانش‌آموز دستگیری داشتهایم اما با توجه پایش و رصدهایمان یک نفر از تشکل‌های مردم نهاد  در این اعتراضات دستگیر نشدهاند. این نهایت محصولی است که از سرباز مهارت به دنبالش هستیم.»

تندگویان تصریح کرد: «جوان باید مهارت یک شغل را کسب کند که در آینده به عنوان هویت او ثبت شود که در ادامه آن اجتماع از هویت وی بهرهبرداری کند تا اشتغال وی تامین شود. سپس جوان باید یک پایگاه مناسب کشوری داشته باشد تا به عنوان یک نخبه کشوری محسوب شود. نخبگان کشوری هیچگاه به سمت اغتشاشات نمی‌روند.»

وی با بیان این مطلب که دوران سربازی دورانی است که هر پسرجوانی آن را سپری کند، گفت: «سربازی بهترین دوران برای آموزش برخی فعالیت‌های فرهنگی و رفتاری است. یکی از رسالت‌های حوزه جوانان کاهش آسیب‌های اجتماعی است. اگر نیروهای مسلح بتوانند بعد از اینکه جوان دوران سربازی را طی می‌کند بعد از اتمام این دوران، دارای ناهنجاری‌های اجتماعی نباشند، بخش زیادی از آسیب‌های اجتماعی جامعه کاسته می‌شود.»

معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پایان با اشاره به اینکه بخشی از امریه‌ها در حوزه ورزشی حذف شده است، بیان کرد: «ورزش و ورزش حرفهای هم از مهارتهای مشخص جوانان است.  نیروهای مسلح هم از نیروهای ورزشکار حرفه‌ای بهره‌مند هستند. اگر در تفاهم‌نامه‌ای که قرار است امضا شود به این موضوع بیشتر پرداخته شود در حوزه جوانان بسیار به ما کمک می‌کند و موجب می‌شود با یک هدف مشخص و هویت ملی جوانان‌مان از دوران سربازی فارغ شوند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز