تحقیقات نشان می‌دهد؛

راهکارهای جلوگیری از سرماخوردگی

۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۱۹:۴۵:۰۲
کد خبر: ۶۷۹۷۲۵
راهکارهای جلوگیری از سرماخوردگی
با رو به سردی گذاشتن هوا آمار ابتلا به بیماری هایی نظیر آنفولانزا و سرماخوردگی نیز مرتبا بالا می رود و با توجه به مسری بودن این بیماری ها کافی است تنها یک فرد در خانواده دچار آنها شود تا تمام اعضای خانواده مبتلا شوند. اما روش های مفیدی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها وجود دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، تغییرات فصل‌ها ما را بر آن می‌دارد که گا‌ها سبک زندگی خود را نیز با توجه به شرایط آب و هوایی جدید تغییر دهیم. به طور مثال با شروع فصل سرما به ویژه در فصل زمستان سلامتی ما بیشترین تهدید را احساس می‌کند و همواره ما می‌کوشیم تا در روز‌های سرد سال مریض نشویم چرا که خوب شدن در سرمای زمستان سخت‌تر و گا‌ها عذاب آور‌تر است. حال این سوال پیش می‌آید که چه کار‌هایی را باید انجام دهیم تا از شر بیماری‌های فصل سرما در امان باشیم؟ در ادامه این گزارش شما را با ۱۵ راه سالم نگه داشتن خود در فصل زمستان آشنا می‌کنیم تا با دانستن این نکات کمتر در معرض بیماری‌های شایع در فصل زمستان قرار بگیرید.

مصرف بیشتر از انواع سوپ‌ها در زمستان

بی شک گرم نگه داشتن بدن در فصل زمستان می‌تواند یک روش مناسب برای در امان ماندن از شر سرما و انواع بیماری‌ها باشد. شاید بهترین گزینه برای اینکه بتوانید خودتان را گرم نگه دارید این است که همواره سوپ را در وعده‌های غذایی خود لحاض کنید. بی شک سوپ‌ها یکی از مناسب‌ترین و مغذی‌ترین مواد غذایی برای روز‌های سرد و خشک هستند.

استفاده از غذا‌های غنی و مغذی

مقوله سالم ماندن به ویژه در روز‌های سرد سال از جایگاه ویژ‌های برخوردار است. چرا که انواع خاصی از بیماری‌ها هم، چون سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر در روز‌های سرد سال شایع هستند. از این رو شما با خوردن مواد مغذی هم چون؛ انواع آجیل، دانه‌های روغنی طبیعی، میوه‌های خشک شده، لبنیات، انواع گوشت و حتی استفاده از چربی‌های سالم هم، چون روغن زیتون بدن خود را در مقابل انواع بیماری‌ها بیمه کنید. هر چقدر بدن شما با مواد غذایی طبیعی و مقوی تری تغذیه شود به همان اندازه می‌تواند در مقابل بیماری‌ها مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. همچنین از دیگر مزایای استفاده از مواد غذایی غنی و مغذی این است که بدنتان را همواره گرم نگه می‌دارد.

استفاده از ادویه جات مختلف

سعی کنید به همراه مواد غذایی غنی و مغذی ادویه جات را نیز در فهرست غذایی خود لحاظ کنید و همواره آن‌ها را به ویژه در هنگام پخت و پز با مواد مغذی مخلوط کرده و میل کنید. گفته می‌شود که بسیاری از ادویه جات خاصیت ضد میکروبی و باکتری یایی دارند. از این رو با توجه به سلیقه خود آن را به همراه غذا مصرف کنید.

استفاده از سبزیجات و میوه‌ها

استفاده از سبزیجات چه با برگ‌های سبز تیره و چه روشن و میوه‌های مختلف به ویژه میو‌هایی که در روز‌های سرد سال برداشت می‌شوند بسیار توصیه می‌شود چرا که آن‌ها سرشار از مواد مغذی و انواع ویتامین‌های مختلف هستند. بدن ما وقتی با کمبود انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی روبرو نشود بهتر می‌تواند در برابر انواع بیماری‌ها از خود مقاومت نشان دهد. شما با مصرف میوه‌ها به ویژه مرکبات می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. از جمله سبزیجات که در فصل زمستان توصیه می‌شود که حتما مصرف کنید می‌توان سیر، پیاز، زنجبیل، زیره، پونه و دارچین اشاره کرد. البته استفاده از انواع توت‌ها در روز‌های سرد سال نیز می‌تواند بسیار مفید باشد.

بر طرف کردن خشکی پوست

در برخی از مناطق بخاطر پایین بودن رطوبت، پوست افراد دچار چرک و خشکی می‌شود از این رو توصیه می‌شود با استفاده از روغن زیتون و دیگر روغن‌های طبیعی همواره پوست خود را مرطوب نگه دارید چرا که پوست انسان در شرایط آب و هوای سرد و خشک بیشتر آسیب می‌یبیند.

بهره مندی بیشتر از نور خورشید

همان طور که می‌دانید در روز‌های سرد سال خورشید دیر طلوع کرده و زود غروب می‌کند از این رو شما کمتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید علاوه بر این، به علت ابری بودن هوا در روز‌های سرد سال معمولا نور خورشید کمتری به ما می‌رسد. با این تفاسیر سعی کنید در روز‌های آفتابی بیشتر در معرض تابش نور خورشید باشید تا بتوانید مواد مغذی حاصل از پرتو‌های خورشیدی را بیشتر جذب کنید. اگر بنا به هر دلیلی نمی‌توانید خوب آفتاب بگیرید سعی کنید با مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین D. این کمبود را جبران کنید.

خوابیدن کافی

از آنجایی که در فصل زمستان روز‌ها کوتاه و شب‌ها بلند هستند، شما می‌توانید از این مورد نهایت بهره را ببرید و سعی کنید زودتر به تختخواب بروید و در طول ۲۴ ساعت ۷ الی ۸ ساعت را به خوبی بخوابید. از یاد نبرید که بدن ما در طول خواب دست به باز سازی اندام‌های داخلی خود می‌زند هر چقدر فرصت کافی به بدن داده شود بهتر می‌تواند خود را برای رو یارویی با یک روز جدید آماده کند. اما این مطلب دلیلی بر آن نمی‌شود که بیش از اندازه مورد نیاز بخوابید چرا که خوابیدن زیاد خود به تنهایی می‌تواند مشکلاتی را برای شما به وجود آورد.

استفاده از بخار ساز‌ها

به طور معمول در روز‌های سرد در مناطق خشک رطوبت کافی وجود ندارد. از یاد نبرید هر چقدر رطوبت هوا بیشتر باشد نفس کشیدن راحت‌تر می‌شود از این رو سعی کنید با استفاده از بخار ساز‌ها مقداری از رطوبت منزل خود را حفظ کنید تا همواره با نشاط‌تر نفس بکشید. لازم نیست حتما از بخار ساز استفاده کنید استفاده از کتری پر از آب روی بخاری نیز می‌تواند مقدار بخار برای افراد خانواده فراهم کند. البته استفاده از برخی مواد معطر نیز می‌تواند فضای داخلی خانه را مطبوع‌تر کند که این امر روحیه خانواده را بالا می‌برد.

همچنین استفاده از بخار ساز می‌تواند محیط داخلی سینوس‌ها را مرطوب کند این کار اجازه نمی‌دهد تا سینوس‌ها و محیط داخلی بینی بیش از حد خشک شوند که خشکی زیاد خود نیز می‌تواند به نحوی برای شما مشکل ایجاد کند. همچنین استفاده از روغن زیتون و حتی روغن نارگیل و مالیدن آن به غشای خشک جداره داخلی بینی می‌تواند عمل نفس کشیدن را راحتر کند.

جلو گیری از عفونت گوش

استفاده از روغن سیر گرم شده و مالیدن آن به ابتدای دهانه گوش می‌تواند شما را از شر عفنت‌های آزار دهنده گوش رها کند فقط دقت داشته باشید که به هیچ عنوان با استفاده از قطره چکان و یا هر وسیله دیگری درون گوش خود روغن سیر را تزریق نکنید مالیدن روغن سیر در ابتدای دهانه گوش خارجی می‌تواند کار ساز باشد.

استفاده از تصفیه کننده هوا

با توجه به شرایط خاص آب و هوایی در طول فصل سرما معمولا آلودگی هوا بیش از دیگر فصل‌های سال است. از این رو سعی کنید با استفاده از یک تصفیه کننده هوا، همواره محیط داخلی خانه تان را پاک و تصفیه شده نگه دارید. تا کمتر در معرض انواع آلاینده‌های هوایی باشید. این آلاینده‌های می‌توانند باعث بروز انواع مشکلات تنفسی و حتی قلبی در بدن شوند.

استفاده از گیاهان آپارتمانی برای تصفیه هوا

از آنجایی که گیاهان توانایی تولید اکسیژن و حتی تصفیه کردن هوا را دارند همواره از آن‌ها در محیط داخلی خانه خود بهره ببرید با یک سرچ ساده می‌توانید با مفیدترین و مقاومت‌ترین نوع گیاهان آپارتمانی آشنا شوید و آن‌ها را درون خانه پرورش دهید.

روی برف و یخ ورزش نکنید

از آنجایی که وجود یخ و برف روی زمین می‌توانند باعث سرنگون شدن شما شوند سعی کنید در روز‌هایی که زمین پوشیده از برف و یخ است از فعالیت‌های ورزشی خودداری کنید بهتر است چنین کار‌ها و فعالیت‌هایی را درون سالن‌های سر پوشیده انجام دهید تا کمتر در معرض انواع آسیب دیدگی‌ها و حتی شکستگی‌ها و صدمات دیگر باشید.

مراقبت ویژه از کودکان

در روز‌های سرد سال با توجه به مشکلاتی که ذکر شد احتمال آسیب دیدن بچه‌ها بیش از پیش است از این رو سعی کنید ضمن مراقبت ویژه از آن‌ها در هنگام برف بازی، آن‌ها را با ورزش کردن در سالن‌های ورزشی و یا دید بازدید از کتاب خانه‌ها و موزه‌ها مشغول کنید تا کمتر در معرض آسیب‌های ناشی از سر خوردن در برف و یخ قرار گیرند.

حفظ سلامت روده‌های

شما می‌توانید با مصرف مواد غذایی دارایی پروبیوتیک‌های طبیعی، سلامت و کار کرد روده خود را بالا ببرید. مواد پروبیوتیک با توجه به باکتری‌های مفیدی که دارند. می‌توانند کمک بسیار زیادی به دستگاه گوارش بکنند. چرا که مشکلات روده‌ای در فصل زمستان و رفتن به پزشک به ویژه در روز‌های برفی و یخبندان می‌تواند کار بسیار دشوار و وقت گیر باشد.

استفاده زیاد از گوشت ماهی

از آنجایی که گوشت ماهی سرشار از ویتامین D. و A. است شما می‌توانید از آن به عنوان یک مکمل عالی برای جایگزین کردن نور خورشید استفاده کنید. همچنین روغن ماهی می‌تواند در گرم نگه داشتن شما در فصل زمستان بسیار مفید و کار آمد باشد. از آنجایی که ماهی‌ها در انواع مختلف و به شکل‌های مختلف طبخ می‌شوند شما می‌توانید از هر گونه و با وهر روشی که دوست دارید مصرف کنید و از دیگر مزایای سرشار آن نیز نهایت استفاده را ببرید.

 

نظر شما