استاندار تهران:

ساختمان‌های غیرمقاوم پایان کار نمی‌گیرند

۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۱۸:۴۳:۵۸
کد خبر: ۶۸۰۳۸۴
ساختمان‌های غیرمقاوم پایان کار نمی‌گیرند
استاندار تهران گفت: با شهرداران پیمان بستیم که هیچ ساختمان غیرمقاومی پایان کار نگیرد و از این مسئله هم گذشت نمی‌کنیم.

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری برنا، مقیمی عصر امروز در نشست مشترک با اعضای شورای اسلامی استان تهران ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س) و سقوط هواپیمای تهران – یاسوج، گفت: همچنین یاد شهدای راه نظم و قانون که دو روز قبل از ناجا و بسیج شهید شدند را گرامی می‌داریم.

وی با بیان اینکه مسائلی که از سوی نمایندگان شورای استان تهران مطرح شد، بارها در شورای برنامه ریزی و توسعه استان مورد بحث قرار گرفته است، افزود: در حال برنامه مدون چهار ساله هستیم که از نقطه نظرات اعضای شورا نیز استفاده خواهیم کرد تا مشکلات و تبعیض‌ها کمتر شوند.

استاندار تهران با بیان اینکه دیدگاه ما به شوراها همان نگاه قانون اساسی است، تصریح کرد: در اصل 100 تا 103 قانون اساسی شوراها، تعریف شده و جایگاه قانونی آنها نیز مشخص شده است اما مسئله این است که چندین موضوع وجود دارد که شوراها می‌توانند به دولت در تحقق آنها کمک کنند که یکی از این مسائل اشتغال است. چرا که شوراها می‌توانند در بخش اشتغال به دولت کمک کنند.

وی با بیان اینکه همه نمی‌توانند در بخش‌های دولتی، خدماتی، صنعتی و ... مشغول باشند، گفت: مجموعه‌ای از اشتغالات مختلف باید ایجاد شود که بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیز باید برای ایجاد مشاغل کمک کنند و شوراها می‌توانند بیشترین نقش را داشته باشند.

مقیمی با بیان اینکه شوراها می‌توانند به دولت در مسئله حل کمبود آب کمک کنند، گفت: در کشور آب کم است و ما باید شرایط خودمان را با کم آبی تطبیق دهیم و باید مصارف کشاورزی و ... با هدف مصرف بهینه آب اصلاح شود و از روش‌های سنتی همچون غرقابی کردن با کمک اساتید دانشگاه گذر کنیم.

استاندار تهران با بیان اینکه نوسازی حمل و نقل و بهبود ترافیک یکی از موضوعات مهم است، گفت: ما باید با این واقعیت در خصوص حمل و نقل کنار بیاییم که 70 درصد آلودگی هوا به دلیل حمل و نقل است و موقعی که کامیون‌های 50 ساله در شهر تردد می‌کنند آنقدر آلودگی‌شان زیاد است که آثار آن در طول روز دیده می‌شود و حتی شهرداری تهران هم 3500 اتوبوس دارد که عمر مفیدشان گذشته است و این مشکل در همه شهرستان‌ها وجود دارد و حمل و نقل فرسوده مشکل همه شهرستان‌ها است.

مقیمی ادامه داد: خوشبختانه رئیس جمهور و وزرا جلساتی را برگزار کرده و طرح نوسازی خودروهای فرسوده را مصوب کردند که بر اساس آن رانندگان خودروهای فرسوده وارد فاز تغییر خودروی فرسوده به نو می‌شوند که ظرف سه الی پنج سال خودروهای فرسوده جایگزین می‌شوند و این مسئله باعث اشتغال زایی و فعال شدن صنایع می‌شود.

وی با بیان اینکه از شورای استان‌ها می‌خواهیم که در زمینه نوسازی خودروهای فرسوده و از رده خارج کردن آنها فعال باشند، گفت: این کار نیاز به پیگیری، پشتیبانی و کار فرهنگی دارد که شوراهای استان می‌توانند نقش زیادی در این مهم ایفا کنند.

استاندار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شوراها در کاهش بافت فرسوده نقش مهمی می‌توانند ایفا کنند،‌ اظهار کرد: سطح زندگی و مشاغل در مناطقی که بافت فرسوده است بسیار نازل است و مقام معظم رهبری حاشیه نشینی و بافت فرسوده را یکی از پنج آسیب نامیدند که رئیس جمهور شخصا مسئولیت بازآفرینی شهر را قبول کردند و طی 10 سال و در دو برنامه کل کشور مقاوم سازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه زلزله‌های مختلف این درس را به ما داده که هر کجا که مقاوم سازی انجام شده تعداد کشته‌ها کاهش یافته است، گفت: به دنبال آن هستیم که به بحث مقاوم سازی توجه ویژه‌ای شود و با شهرداران پیمان بستیم که هیچ ساختمان غیرمقاوم پایان کار نگیرد و در این زمینه اصلا گذشت نمی‌کنیم. چرا که این ساختمان‌های ناایمن سبب از بین رفتن افراد می‌شوند و باید ناظرین، مهندسان، سازندگان مصالح و ... کار خود را به درستی انجام دهند. چرا که هر کجایی که بی دقتی شود مورد قبول ما نخواهد بود و قرار شده در طرح بازآفرینی شهری شهرداری زمین بدهد و یک برابر خانه‌هایی که ساخته می‌شود در اختیار ساکنین و مابقی خانه‌ها به فروش می‌رسد.

مقیمی با بیان اینکه شوراها در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌توانند موثر باشند، ادامه داد: واقعا برای کشور خوب نیست که با این درصد مشکلات اخلاقی، طلاق، فقر، بافت غیررسمی و ... روبرو شود و باید در زمینه بهبود این شاخص وارد شویم. چرا که با همین شاخص‌ها ما را در دنیا ارزیابی می‌کنند و افرادی که در دام آسیب‌های اجتماعی گرفتار می‌شوند غریبه نیستند، چرا که یا از خانواده‌مان هستند و یا همشهری‌مان هستند که اعضای شورا می‌توانند به آنها کمک کنند و این مسئله به تنهایی حل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه استان تهران و شهرستان‌های آن بیش از آن چیزی که فکر می‌شود نیاز به کار دارد، گفت: در این دوره که مجلس، دولت، شوراها و ... حرف‌های هم را متوجه می‌شوند می‌شود خیلی کار کرد و اگر زمان و شرایط  مناسب را از دست ندهیم حتما می‌توانیم بر مشکلات فائق آییم.

نظر شما