درگفت و گو با برنا مطرح شد:

ساری : برای مقابله با ریزگرد ها دیر اقدام شده است/افزایش آمار بیماری سرطان به زودی

۱۳۹۶/۱۲/۰۶ - ۱۲:۲۶:۱۲
کد خبر: ۶۸۱۳۳۴
ساری : برای مقابله با ریزگرد ها دیر اقدام شده است/افزایش آمار بیماری سرطان به زودی
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت:از 15 سال پیش جریان ریزگرد ها جدی شد ولی در دورهای قبلی مجلس برای رفع معضل ریزگرد ها هیچ تصمیم موثری گرفته نشد.

علی ساری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا،  در مورد وضعیت ریزگرد ها در خوزستان گفت: مسئله  ریز گرد ها یک مشکل قدیمی است  و جریان جدیدی نیست ، حتی اوایل انقلاب نیز درمورد مشکل ریزگرد ها بحث هایی بود ولی توجه زیادی به آن نشد .

 وی با بیان اینکه ادامه این مشکل به ناکارآمدی مدیریتی در گذشته در این بخش بر می گردد گفت : بحران ریزگرد ها از بحران مدیران ناکارآمد و بی توجه در گذشته نشات می گیرد ، از  15 سال پیش جریان ریزگرد ها جدی شد ولی  در دورهای قبلی مجلس در مورد ریزگرد ها هیچ تصمیم موثری گرفته نشد و حتی توجه ای به اختصاص بودجه برای رفع این مشکل وجود نداشت.

ساری با اشاره به پیگیری های مجلس در مورد ریزگرد ها گفت: پیگیری در خصوص ریزگرد ها از اصل های توجه نمایندگان مجلس است و  در این خصوص بسیار حساس هستند ، تمام توان بر این است که با راه حلی درست ، این مشکل رفع شود ، اما دو مشکل در این زمینه وجود دارد یکی در بحث درمانی  و دیگری در بحث پیشگیری  که در بخش درمانی  وقتی می خواهیم جریان ریزگرد را حل کنیم نیاز به منابع  داریم و این منابع پارسال در بودجه کشوربه شکل 100 میلیون دلار تعریف شده و امسال به شکل 150 میلیون دلار رسیده است .طبق برنامه ای که وزیر جهاد کشاورزی در مجلس اعلام کرده است کار مربوط به درمانی نیز در حال انجام است ، در بحث پیشگیری نیز وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو به عنوان متولی این جریان خوشبختانه عملکرد مناسبی داشته اند و می توان امیدوار بود که در زمان معقول به نتیجه مطلوب برسیم. اما در بحث محیط زیست متاسفانه شاهد اقدام موثری نبوده ایم

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به مهمترین روش جلوگیری از وقوع ریزگردها گفت : بهترین روش کاشت نهال است که طبق  برنامه های اعلام شده در مناطقی که  درگیر ریزگرد ها هستند در سال اول 80 هزار نهال کاشته شده  و در سال دوم 30 هزار نهال  کاشته خواهد شد .

وی با تاکید بر اینکه خاک های کف تالاب ها خشک شده است و این باعث ایجاد بسیاری بیماری ها ازجمله افزایش سرطان در منطقه است گفت : برای مقابله با ریزگرد ها دیر اقدام شده است.

نظر شما