آیا کشیدن دندان عقل صحیح است؟

۱۳۹۶/۱۲/۰۶ - ۲۲:۳۱:۵۸
کد خبر: ۶۸۱۹۰۹
آیا کشیدن دندان عقل صحیح است؟
آخرین دندان دردهان می باشد که دراصطلاح به آن آسیای سوم هم می گویند .دندانی که درسن 17تا 25سالگی دردهان هرفردی می رویدوقوس فکی دهان راپرمی کند.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری برنا، دندان عقل از دندان های چالش برانگیز است زیرا همیشه این سوال هست که آیا دندان عقل را باید کشید یا خیر؟در این مقاله سعی بر آن داریم تا این سوال را برای شما پاسخ دهیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. آخرین دندان در دهان می باشد که در اصطلاح به آن آسیای سوم هم می گویند . دندانی که در سن 17 تا 25 سالگی در دهان هر فردی می روید و قوس فکی دهان را پر می کند.

به دلیل اینکه این دندان آخرین دندان در دهان است که می روید همه بر این باورند که این دندان زیاد مهم نبوده و هرچه زودتر باید آن را کشید ولی همه این موضوع را باور ندارند و میگویند این یک اشتباه است که دندان عقل را پس از رویش باید کشید ، اما نکته ای که شاید به آن برخورده باشیم این است که در اکثر مواقع این دندان به خودی خود زیاد دوام نمی آورد و سریعا پوسیده می شود.

 

زمانی که نیازی به کشیدن دندان عقل نیست

 

اگر آنها سالم هستند ( پوسیدگی ندارند، و لثه اطراف آن ها ملتهب نیستند)

کاملا رشد کرده و بیرون آمده اند.

کاملا در جای مناسبی قرار دارند و در رشد و عمل سایر دندان های مجاور اختلالی ایجاد نمی کنند.

تمیز کردنشان در طول بهداشت روزانه کار ساده ای است.

 

 

زمانی که باید دندان عقل را کشید

دندان کاملا زیر لثه رشد کرده اما نمی تواند جوانه بزند. در این موارد می توانند سبب تشکیل کیست شده که این مسئله ممکن است باعث خرابی ریشه دندان های مجاور شود.

دندان کاملا بیرون نیامده و برای بهداشت روزانه مشکل ایجاد می کند در نتیجه مقدار زیادی از تجمعات باکتریایی می تواند منجر به بیماری های مختلف و خوردگی دندان شود.

اگر جای کافی برای دندان وجود ندارد( دندان های مجاور تنگاتنگ یکدیگر قرار گرفته اند) بیرون آمدن دندان عقل خطر آسیب دندان های مجاور را خواهد داشت.

اگر احساس درد در منطقه دندان عقل دارید.

بافت نرم مجاور دندان عقل اغلب ملتهب می شود.

التهابات لثه وجود داشته باشد.

پوسیدگی دندان در دندان های مجاور وجود داشته و آن ها شروع به شکستن کرده اند.

 

کشیدن دندان

در مورد باقی مانده دندان های عقل مشکلی وجود نخواهد داشت اگر به طور منظم به دندان پزشک مراجعه می کنید و از فک خود عکس گرفته باشید. در این مورد می توانید درباره مسائل احتمالی آگاهی کسب کنید(رشد نابجای دندان عقل) به همین دلیل برای جلوگیری از آن، از جراحی برای خارج کردن آن استفاده کنید. پزشکان توصیه می کنند این کار را تا جایی که ممکن است زودتر انجام دهید چون بعد از ۲۵ سالگی تمام بافت های استخوانی شکل نهایی خود را بدست آورده، بنابراین خارج کردن دندان ها سخت تر خواهد بود و بافت ها آهسته تر التیام می یابند.

نظر شما
پرونده ویژه