احداث زه‌کش برخلاف قانون بوده است

۱۳۹۶/۱۲/۰۹ - ۱۳:۱۴:۴۲
کد خبر: ۶۸۳۱۳۹
احداث زه‌کش برخلاف قانون بوده است
سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور گفت: توسعه‌های بی‌رویه در بالادست دشت الله‌آباد، موجب شده این دشت به کانون بحرانی فرسایش بادی تبدیل شود.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، حمید ظهرابی سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور به همراه عبدالحسین مظفری معاون پایش و نظارت اداره‌کل حفاظت از محیط زیست استان قزوین، غلامرضا جهان تیغ فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت از محیط زیست استان قزوین، حکیمی مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان قزوین، محمد ایران نژاد سرپرست اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آبیک  ظهر دیروز از دشت الله آباد این شهرستان بازدید کرد.

 

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور در حاشیه بازدید از دشت الله‌آباد شهرستان آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار داشت: امروز بازدیدی از تالاب جنوب غرب استان البرز (صالحیه) و تالاب جنوب و جنوب شرق استان قزوین (دشت الله‌آباد شهرستان آبیک) صورت گرفت.

 

حمید ظهرابی افزود: دشت الله‌آباد شهرستان آبیک و بوئین‌زهرا واقع در جنوب و جنوب شرق استان قزوین 63 هزار هکتار مساحت دارد که در گذشته تالاب بوده و امروز به کانون فرسایش بادی و منشأ گرد و غبار تبدیل شده است.

 

وی به توسعه‌های بی‌رویه در بالادست دشت الله‌آباد از جمله برداشت کامل منابع آبی که وارد پهنه تالاب می‌شده، احداث سد در بیشتر رودخانه‌ها و برداشت از منابع آب سطحی اشاره و ادامه داد: برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، افت شدید سفره آب زیرزمینی که سالانه بین 90 سانتیمتر تا 1.5 متر هم می‌رسد و از همه بدتر احداث یک زه‌کش که باقی مانده منابع آبی که وجود دارد را جمع‌آوری و از حوزه تالاب خارج می‌کند، موجب شده منطقه‌ای که زمانی منشأ حیات، تالاب سرسبز بوده و زندگی در آن جریان داشته و کارکردهای زیست بومی متنوعی داشته را به کانون بحرانی فرسایش بادی تبدیل کند.

 

این مقام مسؤول اضافه کرد: راهکارهای احیای تالاب صالحیه و قزوین بررسی شده و مقرر شده بخشی از کانون گرد و غبار مدیریت شده و احیای در آن صورت گیرد.

 

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: طی نشستی که امروز با حضور مسؤولان حفاظت از محیط زیست دو استان قزوین و البرز در اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آبیک صورت گرفت، مقرر شد دو مطالعه در اسرع وقت صورت گیرد؛ نخست نیاز زیستی تالاب و جریان مورد نیاز رودخانه‌ها که به پهنه تالاب‌ها منتهی شده و دیگری ارزیابی عواملی که موجب خشک شدن تالاب شده در دستور کار قرار می‌گیرد.

 

ظهرابی بیان کرد: طبیعتا با توجه به توسعه بی‌رویه در بالادست حوزه دشت الله‌آباد استان قزوین امکان احیای 63 هزار هکتار تالاب به صورت تالاب وجود ندارد و چاره‌ای نداریم جز اینکه در مناطقی عملیات احیای تالاب را انجام دهیم و منشأ و کانون‌های گرد و غبار را کنترل کنیم.

 

وی افزود: سازمان جنگل‌ها و مراتع بر اساس مطالعاتی که در گذشته داشته و سازمان محیط زیست هم مطالعاتی که در گذشته داشته کار احیای تالاب را آغاز کرده که همکاران محیط زیست هم به سازمان جنگل‌ها و مراتع می‌پیوندند و بخش‌هایی از عملیات احیای تالاب را انجام می‌دهد.

 

این مقام مسؤول ادامه داد: یکی از جدی‌ترین مسائلی که باید ورود پیدا کنیم در زمینه برداشت از منابع آب زیرزمینی دشت الله‌آباد است و مدیریت زه‌کشی بوده که در سال 82 توسط دولت ایجاد شده است.

 

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور مطرح کرد: زه‌کش احداث شده در دشت الله‌آباد بدون مطالعات کافی و ارزیابی محیط زیست بوده و عملیات آن بدون ارائه و تصویب محیط زیست اجرا شده است.

 

ظهرابی افزود: زه‌کش احداث شده در دشت الله‌آباد بر خلاف قانون بوده و پیامدهای شدیدی را هم برای این دشت به همراه داشته است که باید با یافتن راهکاری مناسب، این زه‌کش را مدیریت کنیم.

 

وی اذعان کرد: طی نشستی که امروز با حضور مسؤولان حفاظت از محیط زیست دو استان قزوین و البرز در اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آبیک صورت گرفت، تفاهم شد تمام مطالعات احیای تالاب‌ها توسط دو اداره مذکور نظارت شده و برنامه‌های اجرایی که تهیه می‌شود به صورت مشترک اجرا شود.

 

این مقام مسؤول یادآور شد: گرچه هر یک از مسؤولان حفاظت از محیط زیست دو استان قزوین و البرز وظایف خود را انجام می‌دهند اما باید در قالب برنامه جامع، مشترک و پیوند خورده کار خود را به پیش ببرند.

 

ظهرابی افزود: منابع مالی برای اجرای مطالعات و برنامه‌های احیای تالاب‌ها تامین شده که در اختیار ادارات کل حفاظت از محیط زیست استان‌های قزوین و البرز قرار داده می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز