رئیس موزه ملی ایران در گفت و گو با برنا مطرح کرد؛

موزه لوور به تهران آمد

۱۳۹۶/۱۲/۱۱ - ۱۱:۰۹:۵۰
کد خبر: ۶۸۳۷۲۸
موزه لوور به تهران آمد
در قلب تاریخی پایتخت کشورمان، بزرگترین رویداد مربوط به میراث فرهنگی و آثار ملی در حال رخ دادن است. از 72 ساعت دیگر ورود به موزه لوور پاریس در تهران برای ایرانیان آزاد است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، ایران کشوری با 3000 سال تمدن است که از نظر میراث فرهنگی و آثار به جا مانده از دوره های قبل کشوری غنی است. متاسفانه بسیاری از این آثار به دلایل گوناگون از کشور ما خارج شدند و دیگر بازنگشتند و مالکیت مادی آن ها از کشور ما ساقط شد.

به رغم تمام این مسائل، خبری خوش برای دوستداران تاریخ کهن این مرز و بوم وعلاقه مندان به میراث فرهنگی در راه است. از آثار  بی نظیر تاریخی کشورمان که در موزه لوور پاریس نگهداری می شوند، برای دوره کوتاهی به موزه ملی ایران به امانت داده شده اند  تا به بازدید عموم در بیایند. بازدید از این آثار از 15 اسفندماه سال جاری،  برای عموم آزاد است. 

پس از اعلام این خبر گفت و گوی کوتاهی با جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران داشتیم. او از جزئیات چگونگی هماهنگی ها برای برپایی این نمایشگاه ارزشمند، انتخاب آثار، تغییراتی که در موزه ملی ایران برای برپایی این موزه صورت گرفته و تاریخچه هر کدام از اثرها با برنا گفت و گو کرد که در ادامه می خوانید:

نوکنده   بیان داشت : «  56 اثر از گنجینه موزه لوور انتخاب شده و به ایران آورده شده است. این آثار از فرهنگ های تمدن های غرب آسیا از جمله تمدن های بین النهرین، ترکیه، مصر، یونان، رم، ایران، و برخی تمدن های اروپایی مثل فرانسه و هلند هستند. در واقع از 8 مجموعه موزه لوور به صورت جداگانه آثاری انتخاب شد تا بتواند لوور را در تهران معرفی کند.  با این 56 اثر، لوور کوچکی را درتهران خواهیم داشت. از تمامی بخش های لوور آثاری انتخاب شده به شکلی که  هر اثر بهترین نماینده و معرف دپارتمان مخصوص خود باشد.»

او درباره اینکه بخشی از این آثار که از پاریس و لوور به ایران آمده اند تا در نمایشگاهی برای بازدید ایرانیان قرار گیرند از اثرهای کهن همین مرز و بوم هستند که در سال های مختلف از ایران برده شده و حال خانه ای در غربت دارند آیا  امکان بازپس گیری این آثار در گفتمان های دیپلماتیک وجود دارد توضیح داد: « به هیچ وجه امکان بازپس گیری این آثار وجود ندارد ، این اثر ها در فهرست آثار ملی فرانسه ثبت شده اند و مالکیت مادی آن ها متعلق به فرانسه است و ما تنها مالکیت معنوی این آثار را داریم. مالکیت مادی این آثار به دلایل گوناگون از اختیار ما خارج شده است. این اثرها برای دوره کوتاهی به موزه ملی به امانت داده می شود که به نمایش گذاشته شوند تنها دو شی ایرانی در بین این آثار وجود دارد که مالکیت معنوی اثر متعلق به ماست و مالکیت مادی این اثر متعلق به فرانسه است.»

او درباره جزئیات این دو اثر ایرانی گفت: « یکی از این آثار یک تبر است که به منطقه چغازنبیل تعلق دارد و دارای  کتیبه ای است و دیگری بیرقی مفرغی است که به منطقه لرستان تعلق دارد که لوگو بورس تهران هم از این بیرق ایده گرفته است. این بیرق جزو اولین مجموعه آثاری است که از ایران وارد موزه لوور شده است. بیش از صد سال است که آثاری خریداری شده و وارد لوور می شوند. این اثر هم در سال 1893 وارد لوور شده است.»

او درباره نحوه خروج این آثار از کشور گفت: « بیشتر این آثار در دوره قاجاریه از کشور خارج شده است. در آن دوره قوانین خاصی وجود داشت مبنی بر این که اگر طرف خارجی محوطه ای را کاووش کرد. 50% آثار به دست آمده از آن محوطه مربوط به طرف خارجی است که طی مذاکراتی هر کشور سهم خود را مشخص می کرد. البته بیشتر آثار به صورت قاچاقی خارج شده است.»

او درباره قاچاق اشیا تاریخی از ایران به کشورهای  دیگر  گفت: « قاچاق در تمام دنیا وجود دارد. اما چون اجازه خرید آثار در برخی موزه های کشور های غربی وجود داشت از این رو آثار کشور هایی با تمدن کهن مثل مصر و ترکیه و ایران در این موزه ها بسیار زیاد است.»

او درباره اینکه قاچاقچیان این آثار تا چه سطحی در باره ارزش این آثار آگاه هستند گفت: « اگر فردی عمق ارزش این اثار را دریابد هیچوقت چنین اثاری با چنین عمق فرهنگی به خاطر مسائل مالی از کشور خارج نمی کردند و این خود نشان دهنده عمق جهالت این افراد است. البته هستند افرادی که در پشت صحنه باندهای قاچاق که با آگاهی درباره ارزش این آثار ،اقدام به قاچاق برخی اثار ارزشمند و مدیریت این باندها می کنند.»

نوکنده در خصوص  تلاش دولت ایران  برای حفظ  آثار باقی مانده در کشور و  اطلاع رسانی به مردم برای مراقبت و حافظت از آنها چنین گفت : « دولت تمام تلاشش را برای حفظ درست و صحیح این آثار مبذول می دارد و البته در هر حرفه ای قصورهایی  رخ می دهد و قاچاق ممکن است صورت گیرد و  این قضیه ارتباطی ندارد با اینکه دولت های خارجی تلاش بیشتری برای حفظ و نگهداری آثار باستانی از خود نشان می دهند. شاید اینکه ما متولیان امر موزه داری خیلی تلاش نکردیم تا اهمیت این آثار را به مردم نشان بدهیم، هم تاثیرگذار است. علاوه بر این در مدارس و دانشگاه ها هم تلاش نکردیم تا علاقه و درجه شناخت مردم به موزه و اثار باستانی را بالا ببریم. تمام این قضایا ناشی از کم دانشی مردم است. ما مسول هستیم تا با برگزاری نمایشگاه سطح دانش مردم را ارتقا بدهیم.تمام این اتفاقات به زعم من از ندانستن است و اگر بدانندقضاوت های نادرستی رخ نمی دهد.»

رئیس موزه ملی با بیان اینکه   این نمایشگاه ملاقاتی بین دو قاره آسیا و اروپا است گفت :  اگر با برگزاری چنین نمایشگاه هایی تلاش شود تا عموم مردم از این آثار بازدید کنند آثار خود باعث جذب بیشتر افراد به تاریخ و فرهنگ کشورمان می شود. امیدواریم با برگزاری نمایشگاه لوور در تهران ،بتوانم کشورمان را به بقیه کشوها مقایسه کنیم زیرا که لوور یک موزه میراث بشری است و شعار جهانی شدن را از روز اول تاسیس داشت .

وی تاکید کرد : با یک بار بازدید از لوور شما می توانید آثار تاریخی از تمام دنیا را ببینید. زیرساخت های برگزاری این نمایشگاه از روز اول فراهم نبود و درباره برگزاری این نمایشگاه سال ها بحث شده است. با برگزاری این نمایشگاه سطح علاقه و علم مردم به تاریخ و فرهنگ خود ارتقا پیدا خواهند کرد .این نمایشگاه در واقع آثار تاریخی و فرهنگی کشور ما را به بازدید عموم در می آورد تا همه با عمق فرهنگی کشور ما آشنا شوند. علاوه بر کشور ما، آثار کشورهای دیگری مثل مصر و ترکیه نیز حضور دارند و هموطنان با بازدید از  این نمایشگاه که  با طراحی و نور پردازی خاص توسط آرش میلانی  در واقع نمونه کوچک شده از موزه لوور است  بدون سفر به فرانسه می توانند در قلب تاریخی پایتخت ایران، از لوور دیدن کنند.

گفتنی است حامیان مالی برگزاری این نمایشگاه از طرف فرانسه شرکت فرانسوی توتال و رنو و از طرف ایران بانک آینده هستند.

درادامه تصاویر تعدادی از آثار منتقل شده از لوور به تهران را شاهد هستید:

photo_۲۰۱۸-۰۳-۰۱_۱۸-۴۸-۳۳photo_۲۰۱۸-۰۳-۰۱_۱۸-۵۰-۳۹photo_۲۰۱۸-۰۳-۰۱_۱۸-۴۹-۵۵

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز