تحقیقات نشان می دهد؛

آسیب‌پذیری بالا زنان در برابر شرایط اقلیمی

۱۳۹۶/۱۲/۱۸ - ۰۹:۴۹:۴۸
کد خبر: ۶۸۶۵۵۲
آسیب‌پذیری بالا زنان در برابر شرایط اقلیمی
تحقیقات نشان داده که زنان در مقابل تغییرات اقلیمی به مراتب بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می ‌گیرند و آسیب پذیرتر هستند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، تازه‌ترین آمار سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که 80 درصد از جمعیت افرادی که به دلیل تغییرات اقلیمی آواره شده‌اند، زنان هستند.

زنان به عنوان مراقبان اصلی خانواده با چالش‌ های زیادی برای تامین آب سالم، غذا و سوخت برای پخت‌ و پز و گرمایش روبه‌رو هستند.

توافقنامه اقلیمی پاریس با شناسایی این واقعیت که تاثیر برخی عوامل زیست محیطی بر زنان به نسبت بیشتر است، اقدامات خاصی در راستای توانمندسازی آنان در نظر گرفته است.

در آفریقای مرکزی جایی که تقریبا 90 درصد از دریاچه چاد خشک شده، بومیان منطقه با خطر شدیدی مواجه شده‌اند، به ویژه زنان منطقه حال باید مسافت طولانی‌تری را برای پیدا کردن و جمع‌آوری آب بپیمایند.

مسئول هماهنگی انجمن زنان بومی و مردم چاد، می گوید: در فصول خشک مردها به شهر می‌روند و زنان را برای مراقبت از بقیه تنها می‌گذارند.

خانم «هندو عمرو ابراهیم» می افزاید: حال که فصول خشک طولانی تر شده کار زنان برای مراقبت از خانواده اعم از پیر و جوان به مراتب دشوارتر شده است.

اما تنها زنان در مناطق روستایی نیستند که از اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی آسیب می‌بینند. 

به طور کلی زنان در سطح جهان نسبت به مردان بیشتر در معرض فقر و از دست دادن قدرت اجتماعی - اقتصادی هستند. 

به این ترتیب روند بهسازی زنان بعد از وقوع فجایع طبیعی که ممکن است به نابودی زیرساخت ها، مشاغل و مسکن منجر شود، بسیار سخت ‌تر است.

 

نظر شما