مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان:

ریزگردهای تالاب گاوخونی تا ۱۰۰۰ کیلومتر را آلوده خواهند کرد

۱۳۹۶/۱۲/۱۹ - ۱۳:۴۱:۰۲
کد خبر: ۶۸۷۰۰۶
ریزگردهای تالاب گاوخونی تا ۱۰۰۰ کیلومتر را  آلوده خواهند کرد
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان گفت: «ریزگردهای تالاب تا شعاع 1000 کیلومتری را تحت تاثیر قرار خواهد داد و متاسفانه اهمیت آب و تالاب گاوخونی را برای مردم درست روشن نکرده ایم.»

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، سید رحمان دانیالی،مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان، به موضوع تالاب گاوخونی و آب اشاره کرد و گفت: متاسفانه اهمیت آب و تالاب گاوخونی را برای مردم درست روشن نکرده ایم. ریزگردهای تالاب تا شعاع یک هزار کیلومتری را تحت تاثیر قرار خواهد داد. طبیعت نیازهای به حقی دارد که اگر نیازهای به حق آن را تحویل ندهیم آن موقع جور دیگری با ما رفتار می کند. باید این غفلت چندین ساله در حوضه زاینده رود را جبران کنیم وگرنه گاوخونی رحم نخواهد کرد. همه باید بدانند که پس از شرب، حق آبه تالاب اولویت دوم است.

 

او با بیان اینکه اعتبار گاوخونی نسبت به عمق فاجعه خیلی نیست، گفت: «محیط زیست با همدلی مردم و مسئولان محقق خواهد شد. نه فقط مسئولان به تنهایی و نه فقط مردم به تنهایی، هیچ کدام توانایی محقق کردن محیط زیست را ندارد، بلکه این مبحث مهم فقط با همدلی بین این دو رخ خواهد داد.»

 

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: استاندار اصفهان 12 طرح برای بهسازی شرایط شرق اصفهان ارائه کرده اند که خوشبختانه در این طرح به صراحت اعلام شده که هر بخشی که بیش از 100 هزار مترمکعب بیشتر آب برداشت می کند باید هر میزان برداشت بیشتر را به صندوق بریزد، هم چنین در این 12 طرح سامانه انتقال پساب نیز در نظر گرفته شده است که همه این ها به کشاورزان شرق کمک می کند.

 

دانیالی با تاکید بر این موضوع که دانشگاه علوم پزشکی باید به صراحت بیماری های خشکی تالاب گاوخونی را اعلام کند، تصریح کرد: زنگ خطر ریزگردهای تالاب گاوخونی را به استاندار اعلام کرده ایم. حکم قضایی تونل سوم کوهرنگ که توسط محیط زیست اخذ شده بود رفع شده است.

 

او به موضوع آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: «عده ای از کارشناسان معتقد هستند که باید ممنوعیت شعاع برای اصفهان برداشته شود. اما به عنوان محیط زیست معتقد هستیم که همان شعاع 50 کیلومتر هم برای اصفهان رعایت نشده است. برای واحدهای آلاینده چیز پنهانی نداریم و با همه بدون مماشات برخورد می کنیم.»

 

طرح جامع آلودگی هوا به دلیل اینکه روی یکی دو بخش حساس شده بود، به نظر می رسد موفقیت مدنظر را نداشته است و متاسفانه مابقی بخش ها معطل مانده اند. در این مسیر عده ای نخواستند و یا تغییرات مدیریتی مانع آن شد، هرچه امروز این طرح برای بررسی بیشتر به دانشگاه صنعتی و اصفهان ارجاع شده است.

او با بیان اینکه حمل و نقل عمومی در کلانشهری مانند اصفهان ضعیف است، این در حالی است که در طرح جامع آلودگی هوا به آن توجه شده، ولی جدی نگرفته شد، افزود: «باید آمارهای ناشی از آلودگی هوا شفاف تر ارائه شوند تا مردم بهتر و بیشتر رعایت کنند.»

 

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه 90 درصد آهوی کشور در مناطق حفاظت شده استان اصفهان قرار دارند، ادامه داد: 11 درصد مساحت استان اصفهان را مناطق چهارگانه زیست محیطی تشکیل می دهند و باید این مناطق کامل به مردم و جوامع انسانی شناسانده شود تا با موانع انسانی حداقل برخورد نکنیم.

 

دانیالی تصریح کرد: «بر اساس برنامه ششم توسعه تا پایان این برنامه مساحت مناطق حفاظت شده استان باید به 17 درصد برسد هرچند که باید مرز برخی از مناطق اصلاح شود و این موضوع با سختی های زیادی مواجه است که خوشبختانه با ابلاغ سیاست های زیست محیطی رهبری این موضوع نیز سهل تر در حال پیگیری است.»

او با تاکید بر این موضوع که متاسفانه سیاست های ابلاغی رهبری در خصوص محیط زیست مغفول مانده است و باید بیش از گذشته مدنظر باشد، گفت: «زنگ آموزش مباحث زیست محیطی در اصفهان از سال آینده جدی تر خواهد بود و از طرف دیگر حساسیت بر روی صنایع و غفلت بیش از گذشته خواهد بود.»

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان به موضوع پسماند اشاره کرد و افزود: «پسماند ویژه و پزشکی برای محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است. هم اکنون در یک شبانه روز 50 تن پسماند ویژه اصفهان معلوم نیست چه سرانجامی پیدا خواهد کرد. این یک واقعیت غیر قابل انکار است که احتمالا میزانی از این پسماندها نیز دفن می شوند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز