در گفت و گو با برنا مطرح شد؛

جعفری: با ۶۰ درصد هدررفت آب در کشور مواجه هستیم

۱۳۹۶/۱۲/۲۳ - ۰۵:۱۳:۰۷
کد خبر: ۶۸۷۴۸۲
جعفری: با ۶۰ درصد هدررفت آب در کشور مواجه هستیم
قائم مقام مرکز مدیریت محیط زیست گفت: اگر منابع آب شرب و غیر شرب از هم جدا شود بیشتر از بسیاری از توصیه های صرفه جویی در مصرف آب، نتیجه خواهیم گرفت.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری برنا، کشورما در منطقه خشکی قرار دارد که میزان بازندگی در آن به نسبت میانگین جهانی درسطح بالایی نیست. دشت ها و کویرهایی زیادی در کشور ما وجود دارد و در برخی مناطق دریای و شرجی و مرطوب نیز به دلیل جو پرفشار حاره، عملا احتمال بارندگی پایین می آید. خشکسالی علاوه بر تاثیراتی که بر محیط زیست و زندگی و سلامتی انسان ها می گذارد، بر مسائل اقتصادی و عرضه و تقاضا نیز تاثیرگذار است. در رابطه با وضعیت کشورمان از نظر قرار گرفتن در وضعیت خشکسالی و تاثیرات آن با جعفری، قائم مقام مرکز مدیریت محیط زیست گفتگو داشتیم که در ادامه می خوانید:

قائم مقام مرکز مدیریت محیط زیست  درباره تاثیر برداشت از آب های زیر زمینی و تاثیر آن بر خشکسالی گفت: « گرچه در سال های اخیر برداشت از آبهای زیر زمینی بسیار زیاد بوده است اما 80% این میزان از طریق فاضلاب های و چاه های جذبی و پساب به منبع اصلی بازگردانده شدند. همچنین درصد بالایی از آبیاری فضای سبز، به زمین بر میگردد. با اینکه برداشت از آبهای زیرزمینی بالا است اما درصد بالایی از آن به منبع اصلی بازگردانده می شود. البته ممکن است برخی از چاههای جنوب تهران در اثر برداشت بی رویه نشست داشته باشند ولی  به جرات نمی توان با آمار دقیقی در این خصوص اظهار نظر کرد.»

او درباره وضعیت خشکسالی در ایران گفت: « ما در کشور خشکسالی زندگی می کنیم و از نظر آب و هوایی در شرایط  خشکسالی قرار داریم و دسترسی ما به منابع آبی کم است و این بر هیچکس پوشیده نیست. اما این شرایط فقط برای ایران نیست و خیلی از کشور های جهان در طول تاریخ دچار خشکسالی بوده اند.  مشخصا نیاز داریم که در بهره برداری از منابع آب صرفه جوی کنیم و مدیریتی در این زمینه وجود داشته باشد . البته کارهای بسیاری در راستای مدیریت بهتر منابع آبی صورت گرفته است. به عنوان مثال می توان مسیرهای شبکه لوله کشی آبیاری کشاورزی و یا شبکه اصلی و یا کانال آن را غیرقابل نفوذ کرد تا امکان هدررفت آن پایین بیاید. مشکل اصلی ما در راندمان آبیاری است. به طور متوسط 40 درصد است یعنی چیزی حدود 60 درصد  هدر رفت آب داریم اگر بتوانیم هدررفت را جبران کنیم، قدم بزرگی در بهبود خشکسالی گذاشته ایم»

او در رابطه با مدیریت صحیح منابع آبی با توجه به وضعیت کشورمان گفت: « با توجه به آمارها 92 یا 93 درصدی منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می شود. اگر در همین بخش مدیریت منابع آبی صورت گیرد خیلی به بهبود شرایط کمک خواهد کرد. اگر منابع آب شرب و غیر شرب از هم جدا شود و ارزش منبعی که به سختی به دست آورده ایم را  بدانیم، بیشتر از بسیاری از توصیه های صرفه جویی در مصرف نتیجه می دهد.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز