کولایی: تغییر در جامعه با تغییر در نگرش نسبت به زنان رخ می دهد

۱۳۹۶/۱۲/۲۱ - ۱۶:۰۱:۱۱
کد خبر: ۶۸۷۹۸۱
کولایی: تغییر در جامعه با تغییر در نگرش نسبت به زنان رخ می دهد
عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان گفت در نگاه بین المللی موضوع زنان در توسعه جوامع بشری یکی از بحث های جدی به شمار می رود. توسعه بدون دیده شدن توانمندی های زنان و مهارتهای آنها به معنی بلااستفاده ماندن نیمی از سرمایه های توسعه کشور است.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، الهه کولایی در جشن گرامیداشت روز زن در شهرداری منطقه 22 در سخنانی با اشاره به جایگاه و نقش موثر زنان در جامعه عنوان کرد: در روزی که به نام مقام زن نامگذاری شده پرداختن به زنان و نقش آنان در مدیریت شهری یکی از موضوعات مهمی است که باید مطرح شود.

به گفته کولایی سخن تاریخی امام خمینی در خصوص حضور زنان در مقدرات اصلی کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به معنی پس زدن و رد کردن مدل های توسعه غربی در کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران بود. در نگاه بین المللی موضوع زنان در توسعه جوامع بشری یکی از بحث های جدی به شمار می رود. 

وی با ابراز خرسندی از پیشرفت بانوان در عرصه های مختلف جامعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: بحمدالله بخشی از مقدراتی که حضرت امام در سخنان خود فرمودند در حوزه های آموزشی و سلامت محقق شده است و بیانگر این‌ مطلب است که تا حدودی توانسته ایم منابع توسعه را بالفعل کنیم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: طی ۳۹ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می گذرد، شاهد اثربخشی و تاثیرگذاری های نقش بانوان در جامعه بوده ایم. زنانی که در تمامی عرصه ها در دفاع از نظام و کشور به عنوان پاسداران و ارکان اساسی خانواده، نقش خود را به خوبی ایفا کردند.

این فعال حوزه زنان با بیان این مطلب که زنان را باید سرمنشا تحولات جامعه به شمار آورد، گفت: اهمیت جایگاه زنان و تاثیرگذاری نقش های اجتماعی و انسانی زنان با توجه به تحولاتی که در سال۵۷ در کشور بوجود آورد، مبدا نامگذاری روز میلاد حضرت زهرا به نام روز زن شد.

کولایی با انتقاد از نگاه جنسیتی در بحث توسعه در جامعه مطرح کرد: برای حضور فعال بانوان در جامعه باید در ابتدا تغییر نگرش ها و تغییر فرآیند باور ها و تحول از درون جامعه اتفاق بیفتد. از منظر امام خمینی زنان باید در شکل گیری فضای سیاسی و اجتماعی کشور، مقدرات اساسی کشور را رقم بزنند یعنی بانوان باید حضور فعال و جدی در جامعه داشته باشند.

وی با اشاره به خلاهای موجود در حوزه مدیریتی و عدم بکارگیری بانوان در این پست ها اظهار کرد: زنان باید به همان سهمی که در تولید ملی کشور دارند در سیاست نیز سهیم باشند. ما باید فرصت های حضور زنان در جامعه را به درستی بشناسیم و زمینه ساز تفکری باشیم که امام برای حضور زنان در کشور مطرح کرد.

کولایی در ادامه با طرح این سوال که در حال حاضر آیا این اضطرار در مدیریت شهری برای جایگاه زنان نباید دیده شود؟ گفت: متاسفانه شرایط کنونی جامعه ما، زنان را مجبور می کند تا علاوه بر نقش هایی که به عنوان یک زن در خانواده بر عهده دارند، نقش های دیگری را نیز بپذیرند، اما حضور آنها در عرصه های مختلف جامعه امری انکارناپذیر است. 

به گفته کولایی اگر زنان در اداره امور کشور و جامعه حضور نداشته باشند نیازهای آنها نیز نادیده گرفته خواهد شد.

این فعال حوزه زنان تصریح کرد: دولت اعلام آمادگی کرد تا ۳۰ درصد از پست های مدیریتی به زنان واگذار شود و در صورت تحقق این وعده به این نتیجه خواهیم رسید که این عمل پاسخ دادن به نیازی است که در جامعه ما در حال حاضر شکل گرفته است.

کولایی در پایان گفت: زنان باید بتوانند در تمامی حوزه ها، نقش های عمومی را بپذیرند و بتوانند با بسترسازی هایی که در جامعه انجام می شود؛ از عهده این وظایف به خوبی بربیایند

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز