عضو کانون وکلا دادگستری در گفت و گو با برنا مطرح کرد؛

ارفع نیا: در لایحه جدید حمایت از کودکان نیز شاهد مجازات سنگینی برای مجرمان نیستیم

۱۳۹۷/۰۱/۰۴ - ۰۷:۱۵:۰۷
کد خبر: ۶۸۸۹۹۱
ارفع نیا: در لایحه جدید حمایت از کودکان نیز شاهد مجازات سنگینی برای مجرمان نیستیم
لایحه حمایت از کودکان علی رغم تمامی جرائم که در سال گذشته علیه کودکان شاهد بودیم، هنوز تصویب نشده است. درباره موانع و علل مصوب نشدن آن با یکی از وکلا ی فعال در این حوزه گفت و گویی داشتیم.

به گزارش خبرنگار حوزه زنان خبرگزاری برنا،

قانون حمایت از کودکان برای اولین بار در سال 1338 تصویب شد که در زمان خود تحول بزرگی بود. پس از انقلاب در سال 1378قوانین خوبی در راستای  حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان  بودیم. همچنین آیین دادرسی کیفری سال 92 هم مواردی در جهت تفاوت مجازات کودکان و نوجوانان با بزرگسالان ارائه داد.

لایحه حمایت از کودکان نیز در سال 1391 با هدف حمایت از همه افراد زیر 18 سال و جلوگیری از اعمال جرم و خشونت علیه آنان به مجلس تقدیم شد.

با این وجود اما هنوز شاهد برخی جرائم علیه کودکان و نوجوانان هستیم. خیلی از این جرائم از طرف نزدیکان کودکان بر آن ها اعمال می شود که متاسفانه نمی توان با این مورد به صورت جدی برخورد کرد.

برخی از آن ها بسیار وحشتناک است و دایره تاثیرگذاریشان به حدی است که ممکن است سال های بعدی را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد و حتی این قربانیان را به مهاجمانی تبدیل کند که حیات جامعه را به خطر بیاندازند. برخی از این خشونت ها هم با وجود اینکه بی اهمیت به نظر می رسند، اما آثار مخربی بر روحیه کودکان و نوجوانان می گذارد. با وجود تمامی اخبار دلخراش کودک آزاری که در حوزه کودکان و نوجوانان شنیدیم، باز هم این لایحه مسیر ویرایش و تصویب را طی می کند و فراز و نشیب های فراوانی را تابه حال به خود دیده است.

در خصوص آخرین وضعیت این لایحه و موانع آن با بهشید ارفع نیا، از اعضا کانون وکلای دادگستری مرکز، دانش آموخته دانشگاه سوربن فرانسه و مدرس دانشگاه گفت و گویی داشتیم.

او دربا ره این لایحه گفت:« این لایحه یکی از قوانینی بوده است که می توانسته تصویب شود، اما هنوز تصویب نشده است. این لایحه در سال ۹۱در کمیته حقوقی انجمن حمایت از کودکان مورد بررسی قرار گرفت و پیگیری های زیادی هم برای تصویب آن صورت گرفت. با این حال این لایحه تصویب نشد. در مجلس قبلی هم با برخی نمایندگان در این باره صحبت کردیم و تصویب آن را خواستار شدیم با این حال هنوز این لایحه به تصویب نرسیده است. »

او افزود:« قانون ۹ ماده ای مصوب سال ۱۳۸۱ در خصوص حمایت از کودکان داریم ولی متاسفانه این قانون مجازات چندان سختی را برای اعمال خشونت علیه کودکان در نظر نگرفته است. لذا مجرم از مجازات آن واهمه ای ندارد و بدون ترس از مجازات مرتکب جرم می شود. حتی در لایحه جدید هم مجازات خیلی سنگینی وجود ندارد اما بازهم این لایحه به تصویب مجلس نرسید.»

ارفع نیا در خصوص مفاد این لایحه گفت:« این لایحه ابتدا حدود ۷۰ ماده داشت که طی ویرایش و اصلاحات به حدود ۵۵ ماده رسید. این لایحه شامل تمامی موارد خشونت و جرائمی است که از طرف هر کسی اعم از غریبه و یا نزدیکان و افراد مورد اعتماد اعمال می شود، شده است و تمامی این موارد جرم انگاری شده. و در برخی موارد مجازات های قبلی تشدید شده است و مطابق با جرمهایی که صورت گرفته، مجازات مناسب در نظر گرفته شده است. البته باید در نظر داشت که  مطابق با ماده ۳۰۱قانون مجازات اسلامی پدر در مقابل قتل فرزندش قصاص نخواهد شد و دیه ای نیز پرداخت نخواهد کرد. با توجه با این اصل، راه جنایت برای بسیاری از مجرمان باز می گذارد. گویی پدر مالک فرزند خود است و این مالکیت چنان محکم است که حتی در مقابل قتل فرزند نیز قصاص نخواهد شد و دیه ای پرداخت نخواهد کرد. این در صورتی است که اگر مادری که فرزند را بدنیا آورده و ۹ ماه در وجود خود پرورش داده است، مرتکب چنین عملی شود مثل افراد عادی با او برخورد خواهد شد. با توجه به تمامی این موارد باید در نظر داشت که لایحه حمایت از کودکان بسیار لازم و ضروری می باشد و می تواند از وقوع بسیاری از جرائم جلوگیری کند.»

با توجه به صحبت های این وکیل دادگستری به نظر می آید لایحه حمایت از کودکان بسیار ضروری به نظر می رسد زیرا که خیلی مواقع این مجرمان افراد غریبه نیستند و از آشنایان و افراد مورد اعتماد خانواده هستند که مرتکب چنین اعمال وحشتناکی به کودک می شوند و بسیاری ترجیح می دهند سکوت کنند و این درد در وجود کودک ته نشین می شود و باید منتظر عواقب وحشتناک آن در آینده بود. چه بسا خیلی از مجرمان امروزی، قربانیان دیروز بوده اند. با توجه به تمامی این موارد تسریع در تصویب لایحه حمایت از کودکان از وقوع بخش بزرگی از جرائم خودداری می کند. 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز