یادداشت شهردار منطقه ۲۲ تهران؛

نجفی، مدیری در طراز انقلاب اسلامی

۱۳۹۶/۱۲/۲۶ - ۱۱:۰۵:۵۷
کد خبر: ۶۸۹۵۲۲
نجفی، مدیری در طراز انقلاب اسلامی
شهردار منطقه 22 تهران در بیان برخی ویژگی ها و خصوصیات محمدعلی نجفی، شهردار تهران در روزنامه اعتماد یادداشتی نوشت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، شهردار منطقه 22 تهران، نوذرپور در روزنامه اعتماد یادداشتی درباره برخی ویژگی ها و خصوصیات محمدعلی نجفی نوشت که این یادداشت به شرح زیر است:

مدیران متعددی در نظام جمهوری اسلامی را تجربه کرده‌ام. و از آنها بسیار آموختم. اما هیچ‌یک از آنها در طراز مکتب و آرمان‌های انقلاب نبودند و کم و کسری‌هایی داشتند. برخی‌ها سرشار از هوش و عقلانیت و تجربه بسیار بودند لیکن در طراز اخلاق یک مسلمان انقلابی نبودند. بعضی‌ها سرشار از معنویت و اخلاق بودند لیکن از هوشمندی و عقلانیت طراز یک مدیریت انقلابی برخوردار نبودند همه این مدیران را تجربه کردم و در حسرت یک مدیر آرمانی مانده بودم که روزی از روزهای سال جاری در- پنجشنبه‌ای- دعوت شدم که با آقای دکتر نجفی شهردار جدید تهران صحبتی داشته باشم. دعوت به کار شدم، صحبت‌هایی رد و بدل شد و نهایتا در هفته بعد، مدیریت منطقه ٢٢ را عهده‌دار شدم پنج ماهی می‌شود که این مسوولیت را برعهده دارم و در معرض دیدگاه‌ها و نقطه نظرات و عملکرد ایشان قرار گرفته‌ام. می‌خواهم چند ویژگی بارز ایشان را برای ثبت در تاریخ بنویسم:

الف) قانون‌گرایی

میراث‌دار دوره مدیریتی بود که چندان اعتنایی به رعایت قوانین و مقررات شهرداری‌ها نمی‌شد در ارجاع کار به پیمانکاران گرفته تا صدور پروانه و گواهی پایان ساختمان، برگشت به قانون و تکلیف به رعایت آن، کار ساده‌ای نیست. به ویژه که حداقل یک دوره چهارده ساله. «احمدی‌نژاد به قالیباف» را شهرداری تجربه کرده بود. اما دکتر نجفی این عزم را جزم کرد تا بر این مسیر حرکت کن. شاهدم که چنین کرد.

ب) تخصص‌گرایی

انتخاب معاونان و مدیران تحصیلکرده از تبریز، دانشگاه‌های کشور و دنیا با تخصص‌های مرتبط، شاهکار عملکردی ایشان محسوب می‌شود. توجه داشته باشیم که در دوره‌ای که گذشت، معاونان قالیباف هر‌از‌چند‌گاهی از معاونتی به معاونت دیگری منتقل شده بدون اینکه تخصص آنها مرتبط با پست واگذاری باشد.

ج) اخلاق‌مداری

هم خود و هم معاونان و نیز مدیران وی با ادبیاتی فاخر با همکاران سخن می‌گویند. خبری از دستورهای تحکمی نیست. از ادبیات بگیر و ببند خبری نیست. فضای امنیتی برچیده شده است و به جای آن فضای همدلی و رفاقتی مبتنی بر اهداف مشترک تعریف شده، برقرار شده است. ترس و واهمه جای خود را به شوق همکاری و اخلاق اسلامی و مهربانی داده است.

سرمایه اجتماعی ایجاد شده در همین مدت کوتاه مدیریتی کاملا مشهود است.

د) برنامه‌محوری

یادم هست در زمانی که برنامه پنج‌ساله سوم کشور تدوین می‌شد، دکتر نجفی ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور را داشت، برنامه‌ای که در زمره بهترین برنامه‌های توسعه کشور بعد از انقلاب محسوب می‌شود. برنامه‌ای که با بهره‌مندی از تجارب پیشین برنامه‌ریزی کشور با رویکردی جدید در پرداختن به چالش‌های عمده کشور و واقع نگری از دستیابی به اهداف و توسعه همه‌جانبه، پایدار و متوازن در مهلت مقرر تدوین و تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. و در این ایام نیزنظام تدوین برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران را طراحی و ابلاغ کرده است. برنامه‌ای مبتنی بر مشارکت مردم، محله محوری و تمر‌کز‌زدایی بر اساس محورهای پیشنهادی ایشان در زمان کسب رای اعتماد از شورای اسلامی شهر تهران در حال تدوین است که ان‌شاءالله در زمان مقرر تدوین و تقدیم شورا خواهد شد.

ه) انضباط، شفافیت و سلامت مالی

مبتنی بر شعارها و برنامه‌های اسلامی منتخبین شورای دوره پنجم و متکی بر تجارب و باورها و نیز گذشته مدیریتی خود، با تهیه و تدوین سند تحویل و تحول شهرداری پس از یکصد روز، گامی بزرگ در مسیر شفافیت و سلامت مالی برداشت و چراغ راهی برای اینده مدیریت شهری کشور، روشن کرد که می‌تواند مسیر انحرافی گذشته شهرداری‌ها را به سمت و سویی مناسب هدایت کند.

ح) همراهی با شورای اسلامی شهر

پذیرش جایگاه و منزلت قانونی شورا در نظارت بر اداره امور شهری و همراهی و همکاری با مصوبات منتخبین مردم در امور شهری از ویژگی‌های بارز نجفی محسوب می‌شود. که در این مسیر شورای شهر هم ایشان را همراهی و پشتیبانی کرد و بهترین نحوه مدیریتی را در چارچوب قانون شهرداری و قانون شوراها به نمایش گذارد.

ز) مشارکت مبنایی

شعار استراتژیک ایشان «امید، مشارکت و شکوفایی» به خوبی نگاه و رویکرد و مشارکت مبنایی ایشان را مشخص می‌‌کند و در تحقق آن توجه به شورایاری‌ها، سازمان‌های مردم نهاد، تشکل‌های خود‌جوش مردمی و هیات‌های دینی را به معاونت‌ها و مدیران یادآوری و پیگیری کرده است. و در نهایت همه اینها و آنهایی که گفته نشد را در مسیر شکوفایی و توسعه شهری پیگیری می‌کند. امید است با سماجت و پیگیری شورای شهر و حمایت مردم شهر تهران نجفی شهردار بماند.

و) تمرکز‌زدایی

هم در جلسات و نشست‌های مدیریتی و هم در تهیه بخشنامه‌ها، به درستی واگذاری امور از ستاد به مناطق اهتمام کرد. و اموری را که موجب تسهیل و تسریع در انجام آنها می‌شد به مدیریت مناطق واگذار کرد. بخشنامه اخیر ایشان مبتنی بر تهیه برنامه اجرایی معاونت‌ها در تمرکز‌زدایی در امور شهرسازی، حمل و نقل، خدمات شهری، توسعه منابع انسانی و امور مالی ظرف مهلت بیست روز، از گام‌های ماندگار و توسعه‌ای ایشان در این مسیر است. شهردار منطقه ٢٢ تهران

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز