یک فعال حوزه کودکان در گفت وگو با برنا مطرح کرد؛

فروش دختران در ازای شیر بها/ ازدواج دختران در سن ۷ سالگی

۱۳۹۷/۰۱/۰۸ - ۰۶:۱۲:۲۰
کد خبر: ۶۹۱۶۲۸
فروش دختران در ازای شیر بها/ ازدواج دختران در سن ۷ سالگی
دانشور گفت: «در خصوص ازدواج کودکان منع صد در صدی در قانون نداریم بلکه مشروط به صدور حکم رشد از جانب قاضی است که در آن هنگام والدین می‌توانند کودک را مجبور به ازدواج کنند؛ برای مثال در سن 7 سالگی هم ازدواج کودک را داشته‌ایم که این موضوع به هیچ وجه اخلاقی و صحیح نیست.»

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، چند سالی است موضوع فروش نوزادان مجددا در صحبت‌های جامعه گرم شده است. پدیده‌ای که می‌توان گفت همیشه وجود داشته و نوظهور نیست؛ اما شنیدن خبر "فروش نوزاد به قیمت 50 هزارتومان!"  دردناک  است. اکثر نوزادان به فروش رسیده متعلق به مادران معتادی هستند که برای فراهم کردن پول مواد آگهی فروش کودک خود را به دیوارهای شهر می چسبانند.

فاطمه دانشور – فعال حوزه کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در خصوص فروش نوزادن، گفت: «فروش نوزادان به علت اقدامات و بخش نامه‌های ابلاغ شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا حد قابل توجه‌ای کنترل شده است.»

وی در ادامه بیان کرد: «فعالان اجتماعی فعالیت خاصی در این خصوص انجام نداده‌اند، چون همگی منتظر لایحه "حمایت از کودکان" هستند. این لایحه در مجلس معطل مانده و هنوز هم نمی دانیم تا چه زمانی این بلاتکلیفی ادامه دار است.»

دانشور با بیان این مطلب که امید است با صدور لایحه "حمایت از کودکان" و تصویب آن در مجلس، بتوان مانعی در برابر فروش نوزادان شد، تصریح کرد: «بی گمان در حوزه کودکان با ضعف قوانین مواجه هستیم. عمدتا مادران معتاد، نوزادان خود را به فروش می‌رسانند. قوانین موجود به صورت کاملا شفاف و صریح، مادران معتاد را از نگه‌داری نوزاد منع نکرده‌اند.»

به گفته این فعال حوزه کودکان، آمار فروش نوزادان مربوط به اکثر قریب به اتفاق مادران معتاد و کارتن خواب است.

همچنین دانشور با اشاره به بحث فروش دختران در ازای شیر بها، گفت: «فروش دختران در ازای شیر بها بسیار رایج است. ممکن است والدین دچار فقر مالی باشند و در ازای گرفتن شیر بها، دختر خود را در سنین پایین مجبور به ازدواج کنند.»

این فعال حوزه کودکان در پایان افزود: «در خصوص ازدواج کودکان با مشکلات قانونی بسیاری روبرو هستیم. تاکنون نتواسته‌ایم سن ازدواج را افزایش دهیم. سن پایین ازدواج دختران زیر 13 سال مشروط به گرفتن حکم قاضی است؛ یعنی کودک زیر 13 می‌تواند ازدواج کند که باز هم امکان ازدواج فراهم است. فعالان اجتماعی به دنبال این هستند که موضوع ازدواج زیر 13 سال را به صورت کامل از قانون حذف کنند. در خصوص ازدواج کودکان منع صد در صدی در قانون نداریم بلکه مشروط به صدور حکم رشد از جانب قاضی است که در آن هنگام والدین می‌توانند کودک را مجبور به ازدواج کنند؛ برای مثال در سن 7 سالگی هم ازدواج کودک را  داشته‌ایم که این موضوع به هیچ وجه اخلاقی و صحیح نیست.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز