در گفت و گو با برنا مطرح کرد؛

پازوکی: درجهان هیچ کشور خودکفایی وجود ندارد/ حلقه مفقوده اقتصاد ایران، تعامل مفید با جهانیان است

۱۳۹۷/۰۱/۰۹ - ۰۷:۰۳:۵۷
کد خبر: ۶۹۱۶۵۱
پازوکی: درجهان هیچ کشور خودکفایی وجود ندارد/ حلقه مفقوده اقتصاد ایران، تعامل مفید با جهانیان است
پازوکی گفت : درجهان هیچ کشور خودکفایی وجود ندارد ،تمامی کشورهای پیشرفته در زمینه اقتصاد نیازمند تعامل با سایر کشورها هستند اما خوداتکایی می تواند محقق شود و شک نداشته باشید که ما می توانیم کیفیت کالاهای خود را بالا ببریم و پیشرفت اقتصادی داشته باشیم .

به  گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، سال 1397  سال حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی نام نام گذاری شد. به دنبال این نام گذاری باید مقدماتی  برای اجرایی شدن آن  در جامعه فراهم شود. مهمترین اقدام در راستای احقاق این هدف احترام تولید کنندگان  به مصرف کنندگان  است زیرا وقتی تولیدکنندگان به مردم احترام بگذارند در ادامه کالاهای با کیفیت تولید می کنند و زمانی که کالا با کیفیت باشد مصرف  کننده خود به سمت انتخاب آن کالا کشیده شده و اینگونه حمایت از کالا ملی آنهم با کیفیت مناسب به سرعت جایگزین انتخاب کالاهای تولیدی کشورهای دیگر را خواهد گرفت .

 ایجاد این شرایط و رسیدن به یک تولید باکیفیت چگونه باید  زمینه سازی و اجرایی شود تا تفکر مردم از انتخاب کالای خارجی به سمت کالای داخلی کشیده شود  مبحثی بود که با مهدی پازوکی، کارشناس دراین امر و آگاه به علم اقتصاد  به  گفت و گویی پرداختیم که در ادامه می خوانید.

پازوکی در این باره گفت: « زمینه های لازم برای کسب و کار تولید کننده داخلی باید فراهم شود. به عبارت ساده تر باید به کسب و کار خصوصی اهمیت بیشترداده شود. باتوجه به ظرفیت های اقتصادی ایران، مانند پایین بودن دستمزدها نسبت به بازار های بین المللی و ارزان بودن انرژی اگر فضای کسب و کار و سرمایه گذاری خصوصی فراهم شود و جلوی رانت ها و انحصارها گرفته شود و  سعی کنیم سیستم اقتصادی شفافی داشته باشیم ، فضای رقابتی سالم بین بنگاه های خصوصی فراهم شود،فضا برای تولید کنندگان داخلی فراهم خواهد شد .همچنین باید مانع نهادهای انحصار طلب شد که فضا را برای بخش خصوصی پرالتهاب می کنند  که دقت به این امر  به نغع اقتصاد ایران است. »

او راهکار بالا بردن کیفیت کالای ایرانی را رقابتی شدن بازار دانست و گفت: «   نکته مهم در پیشرفت اقتصاد این است که ما تعامل مثبت و در چهارچوب منافع ملی با جهان توسعه یافته را در دستور کار خود قرار دهیم برای اینکه بهره وری و کارایی در اقتصاد داخلی ما افزایش یابد، ما نیاز به انتقال تکنولوژی و دانش فنی از جهان  پیشرفته داریم .هرچقدر تعامل ما با جهان بیشتر باشد بهره وری و کارایی اقتصاد ما بالاتر می رود. اگر سرمایه گذاران خارجی و داخلی بایکدیگر در تولید همکاری بکنند، شاهد پیشرفت مثبتی در اقتصاد خواهیم بودیم. کشور ما برای پیشرفت اقتصادی نیازمند انتقال تکنولوژی و دانش فنی از جهان پیشرفته است و تنها در این صورت است که اقتصاد ما پیشرفت خواهد کرد.»

او افزود: « درجهان هیچ کشور خودکفایی وجود ندارد ،تمامی کشورهای پیشرفته در زمینه اقتصاد نیازمند تعامل با سایر کشورها هستند  اما خوداتکایی می تواند محقق شود و شک نداشته باشید که ما می توانیم کیفیت کالاهای خود را بالا ببریم و پیشرفت اقتصادی داشته باشیم  کمااینکه بسیاری از کالاهای تولید داخل هستند که از نمونه خارجی خود باکیفیت تر هستند اما متاسفانه برخی از آن ها در طول زمان گرفتار برخی مشکلات شدند  و کیفیت کالاهایشان پایین آمد.. حلقه مفقوده اقتصاد ایران، تعامل مفید با جهانیان است. که در این صورت اقتصاد ما پیشرفت خواهد کرد. چنانچه از تولید کنندهای داخلی حمایت های لازن به عمل بیاید و تولیدکنندگان خارجی و داخلی در چهارچوب منافع ملی با یکدیگذ تعامل سازنده داشته باشند، کالاهای داخلی توان رقابت با نمونه مشابه خارجی خود را خواهند داشت. »

پازوکی خاطرنشان کرد: «باید از تولیدکننده داخلی حمایت کرده و زمینه را برای سرمایه گذاری خارجی فراهم کرد. نمی توان از نو دانش جدیدی برای بشریت فراهم آورد باید از دانش و استانداردهایی که سایر جهانیان استفاده می کنند استفاده کرد. ما در این مورد بسیار ضعیف عمل کردیم. باید زمینه را فراهم کنیم  دیدمان نسبت به دنیا باید عوض شود و برخی محدودیت ها باید رفع شود تا شاهد رشد اقتصادی باشیم و انتظار داشته باشیم که مصرف کننده کالای داخلی را به کالای خارجی ترجیح دهد.»

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز