یک روانشناس در گفت‌وگو با برنا؛

والدین ناشاد، کودکانی افسرده دارند

۱۳۹۷/۰۱/۱۳ - ۰۶:۰۷:۰۰
کد خبر: ۶۹۲۳۹۱
والدین ناشاد، کودکانی افسرده دارند
نصراللهی گفت: «زمانی که بطن جامعه ناشاد باشد، مشکلات بزرگ و ناهنجاری‌های اجتماعی در اجتماع اتفاق می افتد.»

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، افسردگی از شایع‌ترین بیماری‌های عصر مدرن است که جامعه ایرانی هم در چند سال اخیر به آن دچار شده است.

والدین افسرده نمی‌توانند فرزندان شاد و پر انرژی برای نسل‌های آینده تربیت کنند. افسردگی پدر و مادر ممکن است به فرزندان منتقل شود و در انتها با جامعه‌ای که تمام شهروندان آن افسرده هستند، روبرو خواهیم شد.

بیتا نصراللهی – روانشناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در این خصوص گفت: «بارزترین اتفاقی که برای کودکان والدین ناشاد و افسرده می افتد، دچار شدن این کودکان به اضطراب و افسردگی است. پیامدهای افسردگی شامل سو مصرف مواد، رفتارهای ضداجتماعی و پرخطر ... است.»

وی در ادامه افزود: «همچنین کودکان چون تحمل خانه و والدین را ندارند از خانه گریزان می شوند. فرزندان پسر رفتارهای پرخاشگرانه با پدر و مادر خود دارند و دختران سعی می کنند به مدت طولانی از محیط خانه دور بمانند که این امر موجب می شود گرفتار برخی روابط اشتباه و نادرست شوند.»

نصراللهی با بیان این مطلب که کودکان والدین افسرده مشکلات خلقی پیدا می کنند، تصریح کرد: «بی شک اگر این معضل حل نشود، افسردگی به نسل‌های آینده منتقل خواهد شد. زمانی که بطن جامعه ناشاد باشد،  مشکلات بزرگ و ناهنجاری‌های اجتماعی در اجتماع اتفاق می افتد.»

این روانشناس بالینی بزرگترین پیامدهای جامعه افسرده را بی مسئولیتی، سو مصرف مواد جوانان، اقدام به خودکشی، رفتارهای پرخاشگرانه، بیکاری و ... دانست و گفت: «حل نشدن این مشکل به ایجاد یک بحران بزرگ در جامعه می انجامد.»

وی با اشاره به اینکه نسل جوان فعلی ایران هم دارای این حالات است، بیان کرد: «در دوران دبیرستان، نسل جوان فعلی با افزایش سو مصرف مواد روبرو است. نوجوانان فعلی دیگر شاداب و اهل ورزش نیستند، همچنین میانگین معدل‌ها نسبت به دوره دبستان بسیار پایین‌تر است.»

نصراللهی علت این امر را بی مسئولیتی والدین نسبت به فرزندان‌ و مدارس در قبال دانش‌آموزان دانست و افزود: «نسبت به چند سال گذشته مدارس فعالیت‌های مثبت و کارآمدی برای دانش‌آموزان انجام نمی دهند. همچنین معلمان هم دیگر شاد و پرانرژی نیستند و آن‌ها هم دچار حالت افسردگی هستند.  دانش‌آموزان به سمت تلاش کم و بی هدفی گرایش پیدا کرده‌اند.»

به گفته این روانشناس راهکار رفع این معضل بالابردن سطح فکری و فرهنگی است و جامعه باید از حالت مادی‌گرا بودن خارج شود. همچنین والدین زمان بیشتری را باید صرف کودکان خود کنند وآن ها را به سمت تفریحات سالم و شادی آور سوق دهند.

 

نظر شما