تندگویان در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد؛

علت محقق نشدن وعده‌های انتخاباتی، عدم تحزب‌گرایی است / دوران احمدی‌نژاد اوجِ رفتارهای پوپولیستی بود

۱۳۹۷/۰۱/۱۳ - ۰۷:۳۸:۰۰
کد خبر: ۶۹۲۴۰۷
علت محقق نشدن وعده‌های انتخاباتی، عدم تحزب‌گرایی است / دوران احمدی‌نژاد اوجِ رفتارهای پوپولیستی بود
مشکلات جوانان از ترندهای داغ روزهای قبل از انتخابات است. کاندیداها برای مشکلات کوچک و بزرگ جوانان راه‌حل‌های ساده‌ای پیدا می‌کنند و وعده و وعیدهای رنگارنگ اعلام می‌کننداما همین ترند داغ و جذاب پس از روزهای انتخابات به کم اهمیت‌ترین موضوع فکری مسئولانی تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، یکی از دلایل به سرانجام نرسیدن این دسته  پیمان‌های انتخاباتی، عدم نظارت بر قول و قرارهای کاندیداهای انتخاباتی است.

محمد مهدی تندگویان معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش‌وجوانان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در این خصوص گفت: «علت این امر و هیاهویی که همیشه در ایام انتخابات وجود دارد، نبود ساختار حزبی است. یکی از دلایل اساسی مطرح شدن برخی شعارها که بخش زیادی از آن‌ها محقق نمی‌شود، عدم ساختار تشکیلاتی و تحزب گرایی مناسب در ایران است.»

وی با بیان این مطلب که در سراسر دنیا اگر کاندیدایی در انتخابات شعار می‌دهد، درواقع از شعار حزب خود حمایت  و سپس با اهداف حزبی در انتخابات شرکت می کند، بیان کرد: «درون حزب، شورای احزاب وجود دارد که وعده‌هایی که کاندیدا اعلام می‌کند توسط شورا بررسی می‌شود. کاندیدا حق دادن هرگونه وعده‌ای به مردم را ندارد و تنها باید قول‌هایی بدهد که در آینده قابل تحقق باشد. اگر خلاف این موضوع اتفاق بیافتد  با کاندید برخورد و برای او سوء سابقه محسوب می‌شود.»

تندگویان با اشاره به اینکه مشکل اساسی ایران در این باب عدم ساختار حزبی است، تصریح کرد: «بی‌گمان بهترین شاکله‌ای که یک  انتخابات را قانونمند و محکم می‌کند، ساختار حزبی است. در این خصوص  باید در ایران تجدید نظر شود تا جایگاه و پایگاه احزاب در انتخابات نهادینه شود.»

معاون امور ساماندهی جوانان با بیان این مطلب که بخش دیگر محقق نشدن شعارها، مدل پوپولیسمی ایران است، بیان کرد: «متاسفانه در ایران با دو مدل پوپولیستی روبرو هستیم. بخش اول، مردم ایران پوپولیسم شده‌اند و بخش دوم، قسمتی از فرهنگ مردم این حالت را پذیرفته است؛ یعنی مردم شعار دادن و رفتار پوپولیسمی را پذیرفته‌اند. این رفتارها تبدیل به یک مدل تبلیغ برای کسب آرا بیشتر و دشمن‌تراشی با رقبا شده است.»

تندگویان در ادامه افزود: «متاسفانه مردم از این فرهنگ استقبال می‌کنند. شاید دوره احمدی نژاد اوج این اتفاقات بود و برخورد وحرکت‌های پوپولیستیِ فاقد محتوا و تحقیق در کشور را او رواج داده است. وعده‌هایی که تصور می‌کنم هیچکدام‌شان محقق نشد اما شعارهای قشنگی بود.»

وی با بیان این مطلب که باید روزی این فرهنگ در ایران تغییر کند، اظهار کرد: «اگر بخواهیم به سمت توسعه یافتگی حرکت کنیم، بالاخره باید در یک جایی مسئولین مورد بازخواست محقق نشدن وعده‌هایی که به مردم داده‌اند، شوند.»

به گفته معاون ساماندهی امور جوانان، در حال حاضر دولت در وزارت ورزش‌وجوانان سامانه‌ای ایجاد کرده که روابط عمومی وزارتخانه وعده‌هایی که وزرا و مسئولین در مصاحبه و سخنرانی‌های خود می‌دهند را رصد و پایش می کند و سپس در خصوص تحقق وعده‌هایی که اعلام شده، آمارسنجی می‌کند.

 تندگویان در ادامه افزود: «این امر اتفاق خوبی است که اگر در کشور ساختارمند شود، عملکرد مسئولان و معاونان هر وزارتخانه‌ بر اساس وعده‌های داده شده، رصد می‌شود. علاوه بر این موضوع باید به سمت ساختارمند شدن وعده‌ها هم حرکت کرد تا سرانجام تعهداتی که مسئولان می‌دهند، مشخص شود.»

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر چنین سامانه‌ای در کشور وجود ندارد، گفت: «باید این سامانه تشکیل شود و اگر رییس جمهور، وزیر، معاون یا مسئولی در زمان انتخابات به مردم و جوانان وعده‌ای می‌دهد، آن را رصد و گزارش کند تا مشخص شود که چند درصد از آن محقق شده تا در کاندیداتوری و فعالیت‌های بعدی او لحاظ گردد. اگر این ساختار در کشور ایجاد شود بخش اعظمی از این مشکلات حل خواهد شد.»

تندگویان با اشاره به اینکه بسیاری از شعار و وعده‌های قبل از انتخابات قابل انجام نیست، بیان کرد: «تنها این وعده‌ها در یک حرکت پوپولیسمی بیان می‌شود تا رای مردم جلب شود اما بعد از پایان انتخابات هم امکان انجام آن نیست.»

معاون ساماندهی امور جوانان با اشاره به جشنواره شهید رجایی و تشکیل چنین سامانه‌ای در وزارت ورزش‌وجوانان گفت: «تقریبا در6 ماه گذشته بیشترین وعده‌ها را بنده اعلام کرده بودم که حتی از تعداد قول‌های وزیر هم بیشتر بود. در پایشی که انجام شد تقریبا تمام وعده‌هایی که داده شده بود، عملیاتی شده یا در حال عملیاتی شدن است. (مثل تفاهم نامه وزرات ورزش‌وجوانان با نیروهای مسلح، شناسه تشکل ها، برگزاری همایش ملی، ساختارمند کرد سمن‌ها و ...) تصور نمی‌کنم وعده‌ای داده باشیم اما انجام نشده باشد.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز