کارشناسان جامعه شناسی و اقتصاد در گفت و گو با برنا از اثرات فیلترینگ تلگرام بر جامعه ایران می گویند؛

فیلترینگ به نفع شفافیت و مبارزه با فساد نیست/ مردم از پیام رسان داخلی استقبال نخواهند کرد

۱۳۹۷/۰۱/۱۳ - ۰۹:۵۰:۱۱
کد خبر: ۶۹۲۴۲۶
فیلترینگ  به نفع شفافیت و مبارزه با فساد نیست/ مردم از پیام رسان داخلی استقبال نخواهند کرد
خبر فیلتر شدن تلگرام موضوعی بود که از سوی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مطرح شد اینکه فیلترینگ تلگرام با توجه به ابعاد فعالیت کاربران آن در ایران تا چه میزان می تواند تصمیم منطقی باشد و آیا مردم به سوی شبکه های پیام رسان داخلی خواهند رفت موضوعاتی بود که جامعه شناسان و اقتصاددانان از آن به برنا گفتند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، خبر فیلتر تلگرام موضوعی بود که از سوی علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مطرح شد. هر چند می توان برای هر شبکه اجتماعی نکات منفی نام برد اما همانطور که حتی بسیاری از دولتمردان معتقدند نکات مثبت این پیام رسان بسیار بیشتر از نکات منفی آن است.

بسیاری از طریق تلگرام از راه دور با خانواده هایشان در ارتباط اند و بسیاری دیگر در این شبکه اجتماعی به فعالیت های اقتصادی مشغول هستند. از سویی هم اکنون تعداد کاربران تلگرام بسیار بیشتر از پیام رسان های داخلی است و این خود نشان دهنده این است که ممکن است بعد از فیلتر شدن تلگرام مشکلاتی در سطح جامعه بروز و ظهور کند چرا که امروزه خیلی از کارها وابسته به این شبکه است.

البته حمایت از تولیدات ملی بسیار امر پسندیده ای است اما این امر تنها با ایجاد محدودیت حاصل نمی شود و راه هایی دیگری هم برای جذب مردم به پیام رسان های داخلی وجود دارد.

حال در این مورد با محمد مراد بیات، جامعه شناس و پازوکی، اقتصاد دان در این زمینه گفت و گو کوتاهی داشتیم و نظرشان را درباره مشکلاتی که فیلتر تلگرام بوجود می آورد، جویا شدیم.

مراد بیات در این خصوص گفت: « باید دید که پیام رسان های داخلی قدرت رقابت با پیام رسان های خارجی را دارند یا نه؟ پیام رسان های داخلی علی القاعده نوپا هستند و کاربران کمتری دارند. اما این بدان معنا نیست که ما باید دست از تقویت کردن آن ها برداریم بلکه باید آن ها را تقویت کرده و به عرصه بروز و ظهور گذلشت.»

او افزود: « شاید راه درست این کار فیلتر کردن و ایجاد محدودیت نباشد اما باید در نظر گرفت که فیلتر شدن تلگرام از زمانی مورد بحث قرار گرفت که این شبکه اجتماعی برخی عرصه های سیاسی و اقتصادی ملی  ما را نادیده گرفت. باید در نظر گرفت در جامعه ما بسیاری از گردش آزاد اطلاعات واهمه دارند و اصولا با آزادی اطلاعات مشکلات جدی دارند. پس ما باید تلاش کنیم که بحث آزادی و گردش اطلاعات آزاد نادیده گرفته نشود و در عین حال متکی به تولیدات و تکنولوژی ملی باشیم. طبیعتا پیام رسان های داخلی نقص هایی دارند که باید تقویت شوند اما این کار لزوما با فیلتر تلگرام محقق نمیشود بلکه می تواند از محل رقابت نیز محقق شود. البته پیام رسان های خارجی هم باید چهارچوب های  ملی ما را مورد  توجه قرار دهند.»

بیات درباره تاثیرات فیلترینگ بر جامعه گفت: « پیام رسان های داخلی در حال حاضر در حال شکل گیری فضایی هستند تا کسانی که از طریق تلگرام به کسب و کار می پرداختند، در این شبکه کارشان را ادامه دهند و دچار صدمات نشوند و خدشه ای نبیند و خلا آن پر شود. اما اگر نتواند به درستی جایگزین شود و خلا آن پر نشود یک خسارت ملی برای ما خواهند داشت .»

سپس به سراغ  یکی از اقتصاد دانان  در این زمینه رفتیم و نظر وی را نیز درباره فیلترینگ تلگرام که در حال حاضر به محلی برای اشتغال بسیاری ازجوانان تبدیل شده است جویا شدیم و  تاثیرات آن بر جامعه که چنین گفت که در ادامه می خوانید:

پازوکی در این باره گفت: « تلگرام یک شبکه اطلاعاتی است. این شبکه مانند اتوبانی است ما باید از آن استفاده بکنیم. همانطور که نمی توان چاقو را به خاطر خطراتی که دارد کنار گذاشت و از فایده هایش استفاده نکرد، شاهراه های اطلاعاتی هم اینگونه هستند و اگر از آن ها استفاده نکنیم به ضرر ماست. »

او درباره فایده های این شبکه پیام رسان گفت: « بنا به گفته رئیس جمهور، با فیلتر تلگرام شغل  ده ها هزار نفر که از این طریق به اشتغال مشغول هستند خدشه دار خواهد شد. خیلی از خانواده ها از این طریق  کالاهایشان را برای فروش تبلیغ می کنند. بسیاری از دانشجویان از راه دور با هزینه بسیار کم از این طریق با خانواده هایشان در ارتباط هستند. فیلتر کردن این شبکه مثل این است که بگوییم از هوا استفاده نکنیم. استفاده از این شبکه به نفع شفافیت در اقتصاد ایران است. وقتی شفافیت و گردش اطلاعات آزاد وجود نداشته باشد، عده ای از رانت اطلاعاتی سود می جویند. جز اطلاعات شخصی افراد و مسائل مربوط به امنیت ملی که کسی حق ورود به آن ها را ندارد، در سایر مسائل شفافیت به نفع جامعه است و یکی از راه های مبارزه با فساد است و جلوی سواستفاده از بیت المال را به لحاظ فشار افکار عمومی، میگیرد. علاوه بر این خانواده های بسیاری از این طریق به تامین معاش خود می پردازند. این سانسور به نفع شفافیت، اجتماع، اقتصاد ملی و مبارزه با فساد نیست.»

او افزود : « فیلترینگ موجب سرازیر شدن کاربران به سوی شبکه های داخلی و یا روی گردانی از تلگرام نمی شود. تنها تفاوت این است که بعد از فیلترینگ مردم از فیلتر شکن استفاده می کنند. مثل خیلی از شبکه های اجتماعی دیگر که با وجود فیلتر، مردم همچنان از آن استفاده می کنند. نمی توان تنها به خاطر وجود عده ای انگشت شمار و مریض، از فایده های شبکه های اجتماعی جهانی چشم پوشی کرد.ایجاد محدودیت تبعات منفی دارد . اگر بتوانیم شبکه داخلی بسازیم که توان رقابت با شبکه های جهانی را داشته باشد و در سطح جهان شناخته شود بسیارعالی است اما در حال حاضر فیلترینگ تنها باعث استفاده بیشتر مردم از فیلتر شکن می شود و تجربه ثابت کرده که مردم از پیام رسان های داخلی بعد از فیلترینگ شبکه های جهانی استقبال نمی کنند و فقط بازار فیلتر شکن ها گرمتر می شود.»

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز