یک روانپزشک بیان کرد:

آسیبهای روانی مصرف الکل بر کودکان

۱۳۹۷/۰۱/۱۴ - ۰۸:۵۷:۴۶
کد خبر: ۶۹۲۶۲۲
آسیبهای روانی مصرف الکل بر کودکان
افرادی هم هستند وقتی شروع به مصرف الکل می کنند؛ بد زبان می شوند، فحش می دهند و تحقیر می کنند این ها هم آسیب روانی به کودک می زند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، فیروزه جعفری، روانپزشک با بیان اینکه کودکان ممکن است به صورت تصادفی در معرض الکل قرار بگیرند، افزود: «کودکان در سنین پایین، از وقتی شروع به راه رفتن می کنند تا سه چهار سالگی ممکن است به صورت تصادفی به مکان هایی که در آنها، الکل نگه داری می شود دسترسی پیدا کنند و بدون آنکه بدانند چیست بخورند و دچار عوارض ناشی از مصرف الکل شوند.»

وی ادامه داد: «این کودکان ممکن است دچار مسمومیت و کاهش هوشیاری و تشنج و کما شوند ودر برخی موارد جانشان را از دست بدهند یا دچار عوارض پایدار مغزی شوند. بنابراین، باید والدین حواسشان باشد در جایی که کودک است الکل نگهداری نکنند. این مساله، جهانی است و فقط مختص ایران نیست.» 

این روانپزشک با بیان اینکه کودکان 5 و 6 ساله رفتار والدین را تقلید می کنند، بیان کرد: «بچه ها دوست دارند هرکاری را که والدینشان انجام می دهند انجام دهند. دختران مانند مادرها رفتار می کنند و پسرها مانند پدرها. حالا اگر در خانواده ای پدر و مادر، مصرف کننده الکل باشند کودک نیز به تقلید از آنها الکل مصرف می کند.»  

وی ادامه داد: «بزرگ ترها، وقتی می خواهند الکل مصرف کنند الکل را با مقداری آب یا آب میوه قاطی می کنند و بسته به مشروبی که استفاده می کنند درصد افزودنی متفاوت است. اکنون کودکی را در نظر بگیرید که دیده است والدینش یک لیوان پر می نوشد. از آنجا که کودک، جزییات را نمی داند در مواقعی که والدین نیستند بطری حاوی الکل را بر می دارد و لیوانش را پر می کند و حجمی چند برابر میزان مصرف والدینش را می خورد. از اینرو، دچار مسمویت الکلی و عوارض بعد از آن می شود.» 

جعفری، در ادامه تصریح کرد: «بعضی والدین وقتی دچار این مشکل می شوند هنگامی که کودکشان را به بیمارستان می برند علت بیماری را کتمان می کنند؛ به سبب اینکه مصرف الکل در کشور ما مجاز نیست؛ و والدین از ترس حاشیه ها کتمان می کنند و باعث به خطر انداختن جان فرزند خود می شوند.»

وی در خصوص عوارض مصرف الکل در کودکان گفت: «عوارض حاد مصرف الکل در کودکان می تواند لکنت و گیجی و مشکل در راه رفتن کودک باشد که این موارد طی 12 ساعت از بین می رود البته به ماده مصرفی و اینکه فرد خود چه وضعیتی دارد، بستگی دارد؛ ولی عوارض دراز مدت مصرف الکل باقی می ماند.» 

این روانپزشک با بیان اینکه آسیب کبد به مرور زمان خود را نشان می دهد و خوب هم نمی شود، تصریح کرد: «یعنی وقتی سلول های کبد از همان اول شروع به از بین رفتن، می کند کسی متوجه نمی شود؛ یعنی اگر حتی 10 درصد از کبد باقی بماند هم کسی نمی فهمد که کبدش از بین رفته است.» 

وی یکی از عوارض مصرف الکل را کودک آزاری دانست و افزود: «کودک آزاری فیزیکی و جسمی یعنی وقتی بچه را کتک می زنیم، هنگامی که کودک را به لحاظ روحی آزار می دهیم و یا از لحاظ جنسی مورد تجاوز قرار می گیرد و با او را نادیده می گیریم؛ این گونه موارد کودک آزاری است. مادر یا پدری که الکل مصرف می کند نیازهای بچه را متوجه نمی شود. یعنی یک بچه 6 ماه گریه می کند و نیاز به شیر دارد و مادر متوجه نمی شود بچه دچار کم آبی می شود و ...»

جعفری در پایان اظهارداشت: «فردی که بیمار است، اصلا نباید الکل مصرف کند؛ افراد جامعه بدانند که الکل به هیچ وجه خواص درمانی ندارد؛ بلکه خود الکل در کوتاه مدت و دراز مدت سلامت انسان را به خطر می اندازد.»

 

نظر شما