نژادبهرام در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد؛

قالیباف در خصوص تخلفات توضیح دهد/ قوه قضاییه تکلیف پرونده تخلف‌ها را مشخص کند/ استعفا نجفی یک "نویز" بود

۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۰:۲۳:۰۶
کد خبر: ۶۹۶۵۸۴
قالیباف در خصوص تخلفات توضیح دهد/ قوه قضاییه تکلیف پرونده تخلف‌ها را مشخص کند/ استعفا نجفی یک نویز بود
عضو هیئت رییسه شورای شهر تهران گفت: « استعفا نجفی شکاف و اختلاتی ایجاد شد که به آن "نویز" می‌گوییم. اصلاح طلبان نویزهای اصولگرایان را مدیریت می‌کنند.»

"شهرداری ویرانه‌ تحویل گرفتیم" جمله‌ای است که از زمان ورود اعضا اصلاح طلب به شورای شهر پنجم مکرر از آن‌ شنیده‌ایم. تخلفات گسترده و وسیعی که قالیباف در دوره مدیریتی خود انجام داد یکی از بزرگترین فسادهایی بود که نجفی با ورود خود به شهرداری از آن پرده برداشت.

نجفی با دو شعار فسادستیزی و شفافیت کار خود را در شهرداری آغاز کرد اما می‌توان گفت که از همان روزهای ابتدایی زمزمه‌ استعفا نجفی شنیده میشد به صورتی که یک‌بار شهردار تهران استعفا خود را از اساس تکذیب کرد و گفت که قصد رفتن از شهرداری را ندارد اما بعد از گذشت چند ماه ، فشارهای سیاسی و بیرونی بر او وارد شد بگونه‌ای که در خصوص حرکات موزون چند دختر خردسال در جشن روز مادر واقع در برج میلاد برای او پرونده‌ای قضایی تشکیل شد. بعد از ماجرای برج میلاد دوباره زمزمه‌های استعفا نجفی به گوش می‌خورد تا اینکه بعد از گذشت یک ماه وی استعفا خود را تقدیم شورای شهر کرد. برخی استعفا نجفی را به منزله شکست اصلاح طلبان در برابر اصولگرایان می‌دانند. به همین علت با عضو هیئت رییسه شورای شهر تهران گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

زهرا نژادبهرام عضو هیئت رییسه شورای  شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در این خصوص گفت: «گزارشی از تغییر و تحول صد روزه تهیه شد که در آن حدود 12 الی 15 پرونده تخلف توسط آقای نجفی به دادستانی ارائه شده است. شهردار تهران این گزارش را به اعضای شورای شهر هم تحویل داد. طبیعی است که این تخلف باید بررسی و رسیدگی شود. گزارش تخلف ارائه شده اما حکم نکرده‌ایم که چه کسی این تخلفات را انجام داده است. در دوره مدیریت هرکسی این تخلفات رخ دهد او مسئول پاسخ گویی به این قضیه است، طبیعی است که آقای قالیباف پاسخگو هستند و ایشان باید حاضر و به آن پاسخ دهد.»

نژاد بهرام در پاسخ به این سوال که چرا قالیباف تاکنون هیچ پاسخی در خصوص تخلفات ارائه شده، نداده است، مطرح کرد: «برخی تصور می‌کنند با گذر زمان همه چیز فراموش خواهد شد، اینطور نیست. با توجه به گزارشی که آقای نجفی به دادستانی تحویل داده، تاکنون کسی، اعضا و شهردار تهران را بابت توضیح شفاهی به جز مستندات ارائه شده در خصوص پرونده و گزارش‌های تخلف احضار نکرده است. قالیباف در خصوص مستندات تخلف باید توضیح دهد.»

وی در ادامه افزود: «کشور قانون دارد و همه باید بر طبق قانون حرکت کنند. طبق قانون، وظیفه رسیدگی به تخلفات و پرونده‌هایی که ارجاع داده می‌شود، قوه قضاییه است. قوه قضاییه باید تکلیف و رسیدگی به پرونده و گزارش‌های تخلف را مشخص کند و  یا اعلام کند باطل و یا  دو طرف را برای گفتگو و دفاعیات، احضار کند. انتظار ما از قوه قضاییه  توجه به مطالبات است. لاریجانی گفته است که به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنیم و در حال بررسی همه  موارد هستیم. به دلیل حجم بسیار بالا گزارش‌ها و حجم زیاد گردش مالی شهرداری تهران، باید به این موضوع  در اسرع وقت رسیدگی لازم شود. مرجع قانونی رسیدگی قوه قضاییه است و ما مرجع رسیدگی به قانون نیستیم بلکه مرجع نظارت، قانون‌گذاری و مراقبت هستیم.»

عضو هیئت رییسه تهران در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون قوه قضاییه اعلام رسیدگی به پرونده‌ها را کرده یا خیر، گفت: «تا به حال هیچ سخنی از قوه قضاییه در این خصوص نشنیده‌ایم.»

نژاد بهرام در پاسخ به این سوال که با توجه به صحبت دادستان کل مبنی بر تقدیم استعفا مجدد نجفی به شورا، آیا استعفا دوم نجفی به منزله فشار بر او بوده یا خیر، بیان کرد: «اعضای شورای شهر دغدغه صحبتی که دادستان کل کشور در این خصوص انجام داد، را متوجه و درک می‌کنند. ایشان راجع به مسائل شهری دغدغه دارند اما همانگونه  که رسیدگی به پرونده‌های تخلف برعهده قوه قضاییه است، مسائل شهری هم بر عهده شوای شهر است و شورا باید تصمیم بگیرد که هرچیزی چگونه انجام شود؛ اینکه شورا را ملزم به یک‌سری کارها کنند، در اصل با قانون تفکیک اساسی همراهی  و همخوانی ندارد. به صورت مشخص، انتخاب شهردار، رسیدگی به مسائل حوزه شهری و  پذیرش و عدم پذیرش استعفا در حوزه تخصصی و قانونی شورای شهر است که به آن عمل می‌کند.»

وی در خصوص پرونده‌های فساد منتشر حسینی مکارم، اظهار کرد: «در ضدیت با اسناد فساد هم اسناد دیگری منتشر شده و به هیچ وجه این موضوع  صحیح نیست. این اسناد در زمینه املاک نجومی بوده که از املاک نجومی، اسناد دیگری هم منتشر شده است.حسینی مکارم  اسنادی که موضوع املاک نجومی را نقض می‌کند به اعضای شورا نشان داده است. ایشان در این خصوص تبرئه و اسم‌شان هم ازلیست متهمان این پرونده  حذف شده است. حسینی مکارم هیچگونه فساد مالی نداشته و در این هفت ماه بسیار خوب و مطلوب عمل کرده است. ایشان توانست مسائل مالی شهرداری را مرتفع کند. بر اساس قانون به طور معمول رسم است که در سازمان‌ها و نهادها، معاون مالی اداری مسئولیت سرپرست شهرداری را بر عهده بگیرد که شورا از این ظرفیت استفاده کرد. برخی دوستان هم مته به خشخاش می گذارند و موضوعاتی که در گذشته راجع به آن بحث و برطرف شده را دوباره طرح مسئله می کنند که بخشی از آن هم به علت فضاسازی است.»

نژاد بهرام در خصوص انتخاب شهردار، گفت: «راجع به انتخاب شهردار صحبت‌هایی صورت گرفته اما گفتگوهای اصلی در روز یکشنبه  آغاز می‌شود.  کاندیداهایی وجود دارند و کاندیداهای برتر، مورد بحث قرار خواهند گرفت. در نزدیک‌ترین  زمان اتفاقی خوب به وقوع خواهد پیوست و از خدمات آقای نجفی به خصوص دو جهت گیری اصلی ایشان شفافیت و فساد ستیزی تشکر خواهیم کرد و امیدواریم که هرچه زودتر حال‌شان بهبود پیدا کند. از مشاوران نجفی استفاده و شهرداری قوی‌تر و مناسب تهران خواهیم آورد.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا فشار اصوالگرایان به اصلاح طلبان منجر به استعفا نجفی شد، اظهار کرد: «علت استعفا نجفی فشارهای بیرونی بود اما در کنار آن بیمار هم دخیل است.»

عضو هیئت رییسه تهران در پاسخ به این سوال که آیا با استعفا نجفی اصلاح طلبان در برابر اصولگرایان شکست خورده‌اند یا خیر، گفت: «خیر.  قحط الرجال  نیست که تنها یک نفر بتواند شهر را اداره کند. این یک شکاف است اما شکست نیست. شکست زمانی حاصل  می‌شود که مدیریت شهری دچار اختلال و اعضای شورا دچار یک اختلاف نظر جدی باشند و مردم نتوانند حرف واحد و مشخصی را از یک شورای اصلاح طلب بشنوند. اما با استعفا نجفی  شکاف و اختلاتی ایجاد شد که  به آن "نویز" می‌گوییم.  این نویزها در عرصه مدیریتی بوجود آمده که اختلال‌هایی ایجاد می‌کنند اما در واقع می‌توان این اختلال را مدیریت و در جهت منافع عمومی شهر راهکارهای مناسبی پیدا کرد. اصلاح طلبان نویزهای اصولگران را مدیریت می‌کنند و اگر غیر از این بود باید تاکنون همه اعضا از شورا بیرون می‌آمدیم. این استعفا به معنی شکست نیست و تنها یک شکاف است.»

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز