عضو سابق شورای شهر یادداشتی نوشت؛

برخی ملاحظات در انتخاب شهردار تهران

۱۳۹۷/۰۲/۰۳ - ۱۴:۵۲:۳۶
کد خبر: ۷۰۰۱۴۷
برخی ملاحظات در انتخاب شهردار تهران
عضو سابق شورای شهر در خصوص ویژگی هایی که شهردار تهران، به عنوان مدیر یک کلان شهر باید داشته باشد، یادداشتی نوشت.

به  گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، عضو سابق شورای شهر تهران در خصوص ویژگی های لازم برای تصدی منصب شهرداری تهران یادداشتی نوشت. این یادداشت  به شرح زیر است:

انتخاب شهردار جهان‌شهر تهران از چند جهت درخور بررسی است و از این رو، ضرورت دارد تا شورای شهر نهایت دقت خود را در انتخاب شانزدهمین شهردار تهران نشان دهد؛ گرچه نامزدان و مدعیان این پست خاص بسیارند؛ اما آن‌که بحق باید سکاندار شهرداری تهران را برعهده گیرد باید دارای شایستگی‌هایی ویژه، فراتر از مدیران متعارف شهری، باشد. 

به لحاظ عمومی این انتخاب می‌تواند بر دیدگاه مردم تأثیر بگذارد؛ به‌این معنا که هرچه شهردار تواناتر و عملگراتری برای شهر انتخاب شود و عملکرد قابل قبول‌تری از خود در حوزه‌‌های مختلف شهری ارائه دهد، مردم دیدگاه مثبت و بهتری نسبت به شخص شهردار، شورای شهر و جریان حامی او پیدا خواهند کرد. روشن است که موفقیت ویا عدم موفقیت مدیریت شهری تهران، پیروزی یا شکست جریان اصلاحات را در آینده نزدیک رقم خواهد زد و بنابراین اعضای شورا باید به دور از منافع فردی یا حزبی و لحاظ کردن منافع موکلان خود، در نهایت وسواس دست به گزینش شهردار آینده تهران بزنند. 

گرچه تاکنون مختصات و ویژگی‌های متفاوتی برای فردی که برکرسی شهردار تکیه می‌زند مطرح شده، اما شاید بتوان مهم‌ترین صلاحیت‌ها و مؤلفه‌های لازم برای شهردار آینده پایتخت را چنین برشمرد: جانشین محمدعلی نجفی باید دارای برجستگی شخصیتی و برخورداری از روحیه مدارا، بردباری و نقدپذیری بوده تا بتواند در مواقع لزوم در جهت منافع شهرداری با ذی‌نفعان تعامل سازنده داشته باشد. 

شهردار آینده باید رویه تکریم و تعامل با شورا را در پیش بگیرد و البته قابلیت مقاومت در برابر سهم‌خواهی‌های شخصی افراد درون و برون از شورا را نیز داشته باشد. از دیگر ویژگی‌های مهم نامزد شهرداری می‌توان به دارا بودن شهرت و شخصیت مقبول و توانمندی او برای مذاکره با نمایندگان مجلس، دولتمردان و مسئولان سایر نهادهای مهم و موثر اشاره کرد. 

با توجه به دلیل اصلی استعفای شهردار پیشین که بیماری وی عنوان شد، شاید بتوان توان جسمی و بدنی بالا، وقت‌گذاری و آمادگی فعالیت شبانه‌روزی در شهرداری را نیز به شرایط احراز پست شهرداری افزود. شهردار تهران باید معتقد به استفاده از خرد جمعی، مدیریت مشارکتی و استفاده از ظرفیت معاونان قوی و کارآمد، قائم‌مقام شایسته و تفویض اختیار باشد. 

شهردار آینده تهران باید دارای چهره‌ای متعادل، متعامل و ارزشی بوده، جدا از مقبولیت در جریان اصلاحات، نزد جریان مقابل نیز مقبولیت داشته باشد. پیشینه‌ شفاف و روشن و پاکدستی، ویژگی دیگر شهردار آینده پایتخت است؛ به این معنا که ضرورت دارد گذشته عملکردی و اجرایی او دارای ابهام یا آلوده به مسائل قضائی، سیاسی و اقتصادی نباشد.

 از دیگر ویژگی‌های ضروری برای شهردار آینده تهران، برنامه‌محوری است؛ به‌این صورت که شهردار باید برای هر موضوع، برنامه مجزا و جداگانه تدارک ببیند و در تصمیم‌گیری‌ها فرایندگرایی را سر لوحه کار خود قرار دهد. همچنین شخصی که برای احراز مقام شهرداری تهران انتخاب می‌شود باید مورد پذیرش اصلاح‌طلبان بوده، انتخاب او رضایت خاطر این جریان فکری را فراهم آورد و از حمایت کامل آنان برخودار باشد. 

مهم‌ترین نکات دیگری که اعضای شورای شهر در انتخاب شهردار باید به‌آن توجه کنند، آشنایی نسبی شخص مورد نظر با حوزه فعالیت و مدیریت شهری تهران است؛ با این توضیح که شخص مورد نظر باید ویژگی فعالیت اجرایی در مجموعه شهرداری را بشناسد و برای مقابله با چالش‌های پیش روی شهرداری که کم نیستند، برنامه‌ای دقیق و مدون داشته باشد.

 

نظر شما