دبیر کل جمعیت هلال احمر:

تلاش برای یافتن پیکر جانباختگان پرواز تهران-یاسوج ادامه دارد

۱۳۹۷/۰۲/۱۳ - ۱۸:۳۲:۱۶
کد خبر: ۷۰۳۵۰۷
تلاش برای یافتن پیکر جانباختگان پرواز تهران-یاسوج ادامه دارد
دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت:«عملیات جستجوی پیکر جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای تهران یاسوج تا ۱ ماه آینده ادامه خواهد داشت، پس از آن با بررسی شرایط در مورد توقف یا ادامه آن تصمیم گیری می‌شود.»

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا،  دبیر کل جمعیت هلال احمر، محمود محمدی نسب در مورد بازدید از محل حضور امدادگران هلال احمر در منطقه سقوط هواپیمای تهران یاسوج اظهار کرد: ما روز سه شنبه گذشته بازدید مفصلی از منطقه سقوط هواپیمای تهران یاسوج داشتیم و همچنین نشست مفصلی با مدیرانی که عملیات را مدیریت می‌کنند و امدادگران برگزار شد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر ادامه داد: عملیات همچنان ادامه دارد تا بتوانیم بقایای پیکرها را پیدا کنیم و به خانواده‌هایشان برسانیم. البته هفته گذشته به خاطر بارش زیاد و شرایط جوی چهره میدان تغییر کرد و شرایط عملیات را مشکل‌تر کرد. به خاطر بارندگی خیلی از مناطقی که علامتگذاری و پرچم کوبی شدند و حتی کانال‌ها و تونل‌هایی که امدادگران حفر کرده بودند با برف پوشانده شد. مشکل دیگری که در ادامه می‌تواند بر عملیات تاثیر بگذارد این است که با گرم شدن هوا برف‌ها شروع به آب شدن می‌کنند و همین مسئله خطر ریزش بهمن را هم افزایش می‌دهد.

وی افزود: با این حال تصمیم بر این شد تا عملیات یک ماه دیگر ادامه پیدا کند و آن زمان به خاطر گرم شدن هوا و آب شدن برف‌ها می‌توان جستجوی بهتری را هم انجام داد و فضا برای تصمیم گیری در مورد اینکه عملیات را پایان بدهیم یا تداوم داشته باشد شفاف‌تر می‌شود.

محمدی نسب در مورد گلایه‌های خانواده‌های مسافران هواپیما، گفت: امروز هم با این خانواده‌ها نشست داشتیم و صحبت کردیم. به هر حال ما باید شرایط آنها را درک کنیم و برخی از اعتراض‌های آنها به جاست. بخش دیگر نیز ناشی از فضای احساسی است که باز هم باید تلاش کنیم تا کنارشان باشیم و از این دوران راحت‌تر گذر کنند. یکی از خواسته‌های آنها مشارکت نیروهای محلی در عملیات بود.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه حضور افراد محلی موافقان و مخالفانی دارد،‌ تصریح کرد: ما از هر کمکی از سوی مردم استقبال می‌کنیم اما طبیعتا در چنین میدانی داشتن تخصص و مهارت برای کسی که وارد می‌شود بسیار مهم است. اگرنه ممکن است خود آنها نیز دچار حادثه شوند که پیش از این هم مواردی را داشتیم و امدادگران مجبور بودند به آنها رسیدگی کنند. با این حال در میان این نیروهای محلی کوهنوردان قابلی هم حضور دارند و ما وعده دادیم که از آنهایی که تخصص دارند با مهیا کردن شرایط استفاده کنیم.

محمدی نسب با اشاره به استقرار شبانه کوهنوردان در ارتفاعات دنا، گفت: برای اینکه عملیات با سرعت بیشتری انجام شود امدادگران شب‌هایی را در ارتفاعات می‌گذرانند. از آنجایی که محل سقوط در ارتفاع بالایی قرار دارد و تا بخشی از ارتفاع را می‌توان با بالگرد رفت، کوهنوردان باقی مسیر را باید کوهپیمایی کنند. اینکه بخواهیم امدادگران را به پایین منتقل کنیم و هر صبح دوباره آنها را به ارتفاعات منتقل کنیم زمانبر می‌شد.

وی ادامه داد: با ایجاد کمپ‌هایی امدادگران در ارتفاعات مستقر می‌شوند و شب را به صبح می‌رسانند که البته آنهایی که از کوهنوردی آگاهی دارند می‌دانند شب مانی در دمای ۲۰- درجه و شیب حدود ۷۰ درجه و وزش بادهای تند چندان ساده نیست ولی خود امدادگران نیز با از خودگذشتگی اصرار دارند که برای تسریع عملیات این اتفاق بیفتد. البته ما با دستگاه‌هایی هم صحبت کرده‌ایم و وعده داده‌اند تا بتوانیم پایگاه‌های مستحکم‌تری را ایجاد کنیم که با این شرایط حتی نیروهای بیشتری هم می‌توانند آنجا بمانند.

 

 

 

 

 

نظر شما