در گفت و گو با برنا مطرح شد ؛

نظرات اعضای احزاب مختلف در مورد سیاسی‌ترین انتخابات برای رسیدن به شهردار تهران

۱۳۹۷/۰۲/۱۹ - ۰۵:۰۹:۰۱
کد خبر: ۷۰۵۰۹۳
نظرات اعضای احزاب مختلف در مورد سیاسی‌ترین انتخابات برای رسیدن به  شهردار تهران
اعضای احزاب مختلف از نحوه برگزاری انتخابات اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار بعد از نجفی و دیدگاه خود نسبت به دو کاندید نهایی گفتند.

به گزارش خبرنگار شهروشهروند خبرگزاری برنا، بعد از استعفا محمدعلی نجفی از سمت شهرداری تهران، اعضای شورای شهر دوره پنجم به صرافت انتخاب شهرداری کارآمد برای پایتخت افتادند.

بعد از فراز و نشیب‌های بسیار که بیش از یک ماه از آن می‌گذرد، می‌توان گفت که بنابر صحبت اعضای شورا و فعلان سیاسی و اجتماعی با سیاسی‌ترین انتخابات شهرداری تهران در طول این پنج دوره شورای شهر مواجه بوده‌ایم.

تلاش اصلاح طلبان برای حفظ مهم‌ترین رکن انتخابات تصدی شهردار تهران که انسجام شورا است از جمله موضوعات مورد بحث میان تمام چهره‌های سیاسی و جامعه دراین مدت بود.  در این گزارش با اعضای احزاب مختلف ایران گفت‌وگو داشتیم تا  نظرات آن‌ها را در خصوص دو کاندید نهایی برای شهرداری تهران و روند انتخابات شورای شهر برای انتخاب جایگزین نجفی بدانیم که در ادامه می خوانید:

 

نمایندگان اعتماد ملی در شورای شهر توانستند بر اکثریت حاضر (اتحاد ملی) قالب شوند

مهرانگیز مروتی – عضو مرکزی حزب اعتماد ملی به خبرنگار شهری خبرگزاری برنا گفت: «آقای افشانی از حزب اعتماد ملی برای تصدی شهرداری تهران کاندید شده است. نمایندگان اعتماد ملی در شورای شهر تهران در اقلیت هستند اما توانستند بر اکثریت حاضر یعنی اتحاد ملت قالب شوند. امیدوارم که کاندید حزب اعتماد ملی که نشانه آقای کروبی است به تصدی شهرداری تهران برسد تا حافظ آرامش شهروندان تهرانی باشد. دیروز در پیامی، از اعضای شورای شهر بابت اعتمادی که به برنامه‌های افشانی کردند، قدردانی به عمل آوردم. امیدوارم با شهردار شدن ایشان، در پیشبرد اهداف پایتخت موفق باشند.

این عضو مرکزی حزب اعتماد ملی نقطه قوت افشانی را اجرایی بودن وی دانست و تصریح کرد: «ایشان در استانداری فارس فرد موفقی بوده‌ است. با توجه به اینکه در حال حاضر هم در وزارت کشور هستند؛ به دور از دفاعیات تعصبات حزبی، ایشان نسبت به کاندید دیگر توانمندتر و فرد اجرایی‌تری است.»

 

ممکن است دو کاندید گزینه های ایده آلی نباشند

سعید نورمحمدی سخنگوی حزب ندا با بیان این مطلب که دو کاندیدا انتخاب شده روز گذشته نسبت به 7 گزینه دیگر قابل قبول‌تر و بهتر بودند، گفت: «هر دو این کاندیدا توانایی تصدی شهرداری تهران را دارند. حسینی مکارم سال‌ها معاون شهردار تهران و افشانی هم در استانداری فارس و در حال حاضر هم معاون وزیر کشور است که این حکایت از توانایی قابلیت شهردار شدن هر دو است. البته ممکن است این دو کاندید گزینه‌های ایده آلی نباشند.  اما در بین گزینه‌‌های رأی گیری شده این دو فرد تونایی بیشتری نسبت به دیگران  دارند.»

 

جوانان می خواهند بدانند اعضای شورای شهر با چه مکانیزمی به این دو گزینه نهایی رسیدند

پیام مجرد - رییس سازمان جوانان حزب اسلامی کار با اشاره به این مطلب که هرگونه حمایتی از سوی حزب اسلامی کار از طریق سخنگوی حزب اعلام خواهد شد ولی تا کنون از هیچ یک 5 کاندید (قبل از انصراف حجت میرزایی) حمایت نکرده، گفت: «جوانان احزاب با توجه به مطالبات نسلی خود به دنبال گزینه جوانی برای تصدی شهرداری تهران بودند. ولی متاسفانه اعضای جوان شورای شهر در این امر موفق نبودند. جوانان به دنبال شفافیت سازی هستند و می‌خواهند بدانند که 21 عضو شورای شهر با چه مکانیزمی به این دو گزینه نهایی (افشانی و مکارم) رسیده‌اند. و الویت بندی بر حسب تعلقات حزبی بوده و یا برنامه های جامع مدیریت شهری؟ هیچ یک از دو کاندیدی که روز گذشته اعلام شدند، دغدغه‌یشان مطالبات نسل جوان و بین نسلی نبوده است و به سمت برنامه‌ها و جوانگرایی مدیریت شهری نرفته‌اند که این بزرگ ترین خلاء را ایجاد می‌کند‌.»

عضو شورا مرکزی حزب اسلامی کار بیان کرد: «جوانان احزاب به واسطه دغدغه‌هایشان برای مذاکره با هر دو کاندید درخواست دیدار داده‌اند تا مطالبات‌شان را نسبت به شهردار آتی تهران عنوان کنند. در صورتیکه این دو کاندید پاسخ مثبت و به مطالبات جوانان گوش بسپارند؛ جوانان احزاب حمایت خود را یکی از دو کاندید تصدی شهرداری اعلام خواهند کرد.»

 عضو دفتر سیاسی حزب اسلامی کار گفت: «حداقل خواسته اصلاح طلبان یک شهردار با سابقه اصلاح طلبی و برنامه مدون جهت رفع دغدغه های مدیریت شهری است.»

 

شورای تمام اصلاح طلب باید شهردار اصلاح طلب انتخاب کند

مهدی مازنی - رییس شاخه جوانان و دانشجویان حزب اعتماد ملی گفت: «اگر مجموعه شورای شهر تهران قصد دارد که تمام وکمال به یک اصلاح طلب رأی بدهد، انتخاب افشانی نسبت به گزینه‌ دیگر بالاتر است و شورای تمام اصلاح طلب باید در نهایت شهرداری اصلاح طلب انتخاب کند. انتظار من از شورای شهر این بود که فارغ از بحث‌های حزبی و درون جریانی به جوان سازی مدیریت شهری روی بیاورند. درست این بود که انتخاب شهردار، انتخاب جوان‌تری باشد.»

وی در واکنش  به این گفته که حجت میرزایی، جوان‌ترین کاندیدای تصدی شهردار روز گذشته خودش از این سمت  انصراف  داد، گفت: «باید بررسی کرد که آیا خودش انصراف داده یا وی را مجبور به انصراف کرده‌اند. میرزایی جوان و برنامه دقیقی برای شهر داشت. انتظارم این بود که جریان اصلاحات پوست بیاندازد. از جریان اصولگرا فهم انتظار این مورد را نداریم اما بالعکس آن‌ها این موضوع را فهمیده و درک کرده‌اند. قالیباف 12 سال شهردار تهران بود اما با مناسبات حزبی و زد و بند شهردار نشد و به عنوان فردی که در نیروی انتظامی سابقه و پرونده خوب در اختیار داشت، به عنوان شهردار تهران برگزیده شد. ناکارآمدی و عدم جوانگرایی در شهردار تهران از جمله مسائلی است که به آن اشاره نشده است.»

 

تنها انسجام و یک پارچگی شورا موضوعیت دارد

سعید شریعتی – عضو مرکزی حزب اتحاد ملت با بیان این مطلب که حزب اتحاد ملت روز گذشته دستاورد چندانی در خصوص نامزدهای شهرداری برای این حزب نداشته، گفت: «به غیر از وظایف و امورات جاری و موجود در شورای شهر و فارغ از انتخاب شهردار که وظیفه‌ی شورای شهر است، به علت‌های سیاسی، انسجام شورای پنجم و عدم شکاف و به اختلاف کشیده شدن آن به سطح جامعه و رسانه‌ها، خود به تنهایی موضوعیت دارد. علاوه بر اینکه بگونه‌ای طریقت دارد و مشکل گشا بعضی از مسئله‌ها است، این انسجام و یک پارچگی شورا موضوعیت دارد و می‌توان به عنوان یک دستاورد به آن نگاه  مکرد نه به عنوان یک ابزار.»

وی در ادامه افزود: «معتقدم که 7 کاندید انتخابی در راند اول که به شکل‌های مختلف با یکدیگر رقابت کردند، همه از خانواده اصلاحات و جزو مدیران جریان اصلاحات هستند. از نظر برخی ممکن است بعضی از گروه‌های اصلاح طلبی عیار بیشتری داشته باشند یا مصلحت بیشتری پشت برخی از آن‌ها باشد اما این مسائل نباید اختلاف میان اصلاحات بیاندازد. اصل قضیه این است که در پایان به یک انتخاب موفق در مورد تصدی شهرداری تهران رسید  تا بتواند مسائل و مشکلات شهر تهران را حل کند. از ابتدا با یک شورا منسجم وارد صحنه شده ایم و در پایان فعالیت هم باید با یک شورای منسجم  به افکار عمومی و پایگاه رأی خود پاسخ مثبت داد. حس این دستاورد انسجام الویت را درون خود دارد. انتخاب شورای شهر هرچیزی که باشد باید به آن احترام گذاشت. تمام این 7 کاندید جزو سرمایه‌های اصلاحات هستند.»

 

حضور حسینی مکارم در مسئولیت‌های شهرداری تهران قابل قبول است

سید فاطمه مقیمی عضو مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان این مطلب که شناخت چندانی نسبت به آقای افشانی ندارد، گفت: «بعد از خروج آقای نجفی از شهرداری تهران، حضور حسینی مکارم در مسئولیت‌های شهرداری نسبتا قابل قبول بوده است. تصور می‌کنم این آزمودن را برای چندمین بار نباید روی یک شخص دیگر تکرار کرد. بیش از یک سال از عمر دوره پنجم شورا گذشته و اگر بخواهند که تا همین میزان آزمون و خظا داشته باشند، خدا می‌داند که وضعیت شهر تهران به کجا خواهد رسید.»

 

شورای شهر پنجم دچار مشکلات درون حزبی شده است

حسین آزادبخت – یک اصولگرا گفت در این خصوص گفت: «از ابتدا تشکیل شورای شهر پنجم در انتخاب شهردار تهران متاسفانه ملاک‌های ارزیابی شورا به جای ملاک‌های مبتنی بر شهردار اجرایی و موضوعاتی در سطح پروژه‌های تهران به سمت موضوعات سیاسی و انتخاب شهرداری با ملاک‌های سیاسی مواجه بود.  این موضوع در انتخاب نجفی هم نمود بیشتری داشت بگونه‌ای که در یک کورس رقابتی تصدی شهرداری تهران مهرعلیزاده  که برنامه جامع عملیاتی خود را به صورت مکتوب به اعضای شورای شهر ارائه داد، عقب‌تر از نامزدهای سیاسی بود. لیست معروف به لیست امید به علت رابطه‌های حزبی، سطح کارشناسانه خود را در شورا تقلیل داد.»

وی در ادامه افزود: «زمانی‌که موضوع سرپرست تهران بوجود آمد، تصور شد که بزرگان اصلاحات این مشکل را حل کنند و دغدغه‌های اعضای شورا شهر به سمت دغدغه‌های داخل شهرداری سوق پیدا کند اما روند به این صورت بود که افراد از جریان‌‌های درون حزبی نامزد شوند که اکثریت نامزدهای سیاسی و دارای شغل‌های سیاسی هستند. دو گزینه‌ای که به مرحله نهایی راه یافته اند حاصل هیچ یک  از شعارهای اصلاح طلبان نیستند. شورای شهر تهران درگیر حاشیه جدی سیاسی کاری اعضای داخل خود شده است.  با توجه به اینکه از نظر افکار عمومی شورا یک دست و اصلاح طلب است اما دچار مشکلات درون حزبی شدیدی شده است. شورای شهر کنونی تهران از وظایف و تعلقات اصلی خود دور شده بگونه‌ای که وظایف شوراها باید مجدد به آن‌ها یادآوری شود تا بدانند که به عنوان یک فعال سیاسی در شورا حضور ندارند.»

 

نظر شما