حمایت مدیریت شهری ازساخت«روف‌گاردن‌ها»

۱۳۹۷/۰۲/۲۱ - ۱۳:۴۳:۳۴
کد خبر: ۷۰۵۹۵۲
حمایت مدیریت شهری ازساخت«روف‌گاردن‌ها»
رئیس کارگروه محیط زیست دهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش و نوآوری ازحمایت مدیریت شهری از ساخت «روف‌گاردن‌ها»خبرداد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، عبدالرضا کرباسی، استاد محیط زیست دانشگاه تهران در آستانه برگزاری جشنواره بین‌المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری، این جشنواره را رویدادی ملی و فرهنگی دانست و درباره محورهای برگزاری جشنواره گفت: آلودگی‌های محیط‌زیستی و شهری، تغییرات اقلیمی، مدیریت آب، انرژی پسماند، فضای سبز و بررسی انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه محیط زیست از جمله مهم‌ترین محورهایی است که طرح‌های پژوهشی، پایان‌نامه‌ها، مقالات و کتب ارسالی امسال به آنها پرداخته است.

کرباسی درباره تعداد آثار و معیارهای انتخاب آن‌ها افزود:از ابتدای فراخوان دریافت آثار 166 اثر به دبیرخانه ارسال شده که از میان آن‌ها 42 اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرده است. معیارهای داوری آثار در این مرحله، پرداختن به مسائل و مشکلات روز محیط زیست و اجرایی شدن و عملیاتی بودن پژوهش‌ها بوده است.

این استاد دانشگاه درباره دغدغه اصلی پژوهشگران خاطرنشان کرد: محور اصلی دغدغه‌مندان و صاحب‌نظران محیط‌زیست بر روی سه مساله آلودگی هوا، مدیریت پسماند و فضای سبز شهری بود که در زمینه محیط زیست شهری به موضوعات بام‌های سبز («روف‌گاردن‌ها») ، ساختمان‌های سبز، شیوه‌های حفاظت از محیط زیست شهری پرداخته شده است.

وی پرداختن به پروژه بام سبز و ساختمان‌های سبز را مساله‌ای مهم قلمداد کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت شهری، تشویق مردم و مهندسان به ساختن ساختمان‌های سبز است که از جمله ویژگی‌های آن‌ها تسویه آب خاکستری ساختمان و استفاده آن در آبیاری فضای سبز ساختمان، بهره‌گیری از انرژی خورشیدی، کمباین‌سازی پسماندهای ساختمان و ایجاد بام‌های سبز در پشت بام‌های ساختمان به منظور متعادل‌سازی دمای ساختمان و پاکسازی محیط بوده است که در این پژوهش‌ها به آن پرداخته شده و راهکارهایی برای اجرایی شدن آن توسط مدیریت شهری ارائه شده است.

رئیس کارگروه محیط زیست دهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش و نوآوری به اهمیت وجود و حفظ توع زیستی در شهر اشاره کرد و گفت:وجود تنوع زیستی در یک شهر، نشانگر میزان سلامت کیفیت محیط‌زیست آن است که این تنوع زیستی به صورت ویژه بررسی وجود گونه‌های پرندگان، جانوران، حشرات و گیاهان سازگار با هر محیط را دربر می‌گیرد.

وی درباره خطرات تغییر در تنوع‌زیستی و تاثیر آن بر به خطر افتادن سلامت انسان‌ها تاکید کرد و افزود: چنانچه آلودگی‌های محیطی موجب تغییر اقلیم، مهاجرت پرندگان و نابودی گونه‌های گیاهی شود، اولین مساله‌ای که با خطر مواجه می‌شود جان انسان‌ها و شهروندان ساکن یک منطقه است. در تهران به دلیل توسعه‌های نامطلوب شهری و تخریب فضای سبز، برخی از گونه‌های گیاهی نابود شده و آلودگی هوا، کم‌آبی و تغییر اقلیم موجب مهاجرت بسیاری از پرندگان شده  که این مساله از جمله محورهای آسیب شناسانه این جشنواره بوده که خوشبختانه با وجود آگاهی عمومی، مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.

کرباسی درباره راهکارهای موجود در پژوهش‌ها خاطرنشان کرد: در بیشتر این پژوهش‌ها به ویژه پژوهش‌های حوزه پسماند شهری، صاحب نظران بر نقش مردم و فرهنگ‌سازی درباره آن پرداخته‌اند که مدیریت شهری می‌تواند در همه زمینه‌های محیط زیست، آموزش و فرهنگ‌سازی لازم را در اختیار مردم قرار دهد.

 به گفته این صاحب نظر حوزه محیط‌زیست توسعه و تنوع محیط‌زیست و بحران‌های آن، از جمله مسائلی است که در سال‌های اخیر اذهان عمومی و صاحب نظران را به خود مشغول ساخته است. بیشتر پژوهش‌های ارائه شده در این زمینه تا کنون در سطح کلان و کشوری انجام شده و حوزه شهری به عنوان حوزه‌ای بسیار مهم و تاثیرگذار با غفلت مواجه شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز