چه عاملی باعث می‌شود کودکان ما مبتلا به سرطان شوند؟/ چگونه می‌توان این بیماری را با اولین علائم شناسایی کرد؟

۱۳۹۷/۰۲/۲۵ - ۰۹:۲۹:۳۰
کد خبر: ۷۰۷۵۴۵
چه عاملی باعث می‌شود کودکان ما مبتلا به سرطان شوند؟/ چگونه می‌توان این بیماری را با اولین علائم شناسایی کرد؟
موارد ابتلا به سرطان در جهان، در تمام گروه‌های سنی از جمله کودکان، در حال افزایش است.

به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری برنا، موارد ابتلا به سرطان در جهان، در تمام گروه‌های سنی از جمله کودکان، در حال افزایش است. همینطور شاهد افزایش شدت علائم این بیماری نیز هستیم: حملات همزمان بیماری، درگیر شدن همزمان چند ارگان با سرطان و پیشرفت بیماری در بدن در مدت زمان بسیار کوتاه، برخی از این علائم هستند. مطابق با نظر پروفسورInciAyan:

اول از همه عامل ژنتیک، کودک را مبتلا به سرطان می‌کند. برای مثال مادری که خودش و یکی از بستگان نزدیکش به سرطان پستان مبتلا بوده است، سلامتی نوزادش نیاز به بررسی دارد. زیرا خطر ابتلا به سرطان سارکوما در این نوزاد بالا خواهد بود. بیماری‌های مادرزادی، سندروم نقص ایمنی و ناهنجاری‌های کروموزومی عوامل دیگریهستندکه خطر ابتلا به لوسمی و لنفوم را افزایش می‌دهند.

علاوه بر ژنتیک و وراثت، ویروس‌هایی نیز وجود دارند که ممکن است کودک با آن‌ها تماس پیدا کند و از این طریق به سرطان مبتلا شود.

به طور مثال، ویروس هپاتیت B می‌تواند باعث بروز سرطان کبد شوند یا ویروس اپستین بار (Epstein Barr virus) که یک عفونت شایع در کودکان است وویروس هپاتیت Cمی‌توانند منجر به وقوع سرطان لنفوم شوند.

 

آیا محیطی که فرزندمان در آن رشد می‌کند نیز بر روی احتمال ابتلا به سرطان تأثیرگذار است؟

با توجه به افزایش سرطان علل مختلفی می‌توانند بر این موضوع موثر باشند. مثلا کودها و هورمون‌های رشد که برای افزایش تولید محصولات استفاده شده و وارد بدن انسان می‌شوند می‌توانند اثرات منفی روی ژن‌ها داشته باشند و باعث جهش‌های ژنتیکی خطرناک شوند. انواع آلودگی‌ها و نیز استفاده از تکنولوژی‌های جدید مانند گوشی موبایل و تبلت نیز می‌تواند وقوع سرطان در کودکان (لوسمی، تومورهای مغزی و انواع خاصی از سارکوما) را افزایش دهند.

با این حال سرطان کودکان قابل درمان است و بیش از 60 درصد کودکانی که از سرطان رنج می‌برند می‌توانند نجات پیدا کنند و بعد از درمان، یک زندگی نرمال داشته باشند. اگر تشخیص سرطان زودهنگام باشد، درصد موفقیت درمان به 90 درصد افزایش می‌یابد.

 

چگونه می‌توان سرطان را در یک کودک تشخیص داد؟

طبق نظر پروفسور InciAyan، یکی از متخصصین حاضر در بیمارستان آجی‌بادم با بیش از 30 سال تجربه در زمینه آنکولوژی اطفال،والدین باید در صورت مشاهده موارد زیر به مدت چند هفته هوشیار باشند:

  • اگر کودک اغلب دچار عفونت یا تب است.
  • رنگ پریده است.
  • کودک کم خون به نظر می‌رسد یا نشانه‌های خونریزی در نقاط خاصی از سطح پوست مشاهده می‌شود.
  • خونریزی از بینی یا التهاب لثه وجود دارد.
  • کودک دچار سردرد می‌شود.
  • استفراغ‌هایی که ممکن است به دلیل افزایش فشار داخل جمجمهباشند.
  • کودک در دوره رشد احساس پا درد می‌کند.

بیمارستان Maslak آجی بادم، یک بخش ویژه برای آنکولوژی کودکان دارد.برای هر بیمار سرطانی، یک تیم تومور (گروهی متشکل از تمام متخصصین درمانگر بیمار) تشکیل می‌شود که هر هفته‌ در مورد روند درمان بیمار یک جلسه تشکیل می‌دهند. این همکاری هدفمند و بهره‌مندی از تکنولوژی‌های فوق مدرن توانسته‌است سلامتی صدها کودک سرطانی را طی 3 سال گذشته به آن‌ها بازگرداند.

یکی از راهکارها و تکنولوژی‌های درمان سرطان، درمان با استفاده از تکنولوژی گامانایف است که در ادامه مطلب به توضیح آن می‌پردازیم.

c4c7abd3-d8ae-44be-85c2-d71686ba24ba

گامانایف آیکون چیست؟

گامانایف آیکون، نسل جدید و پیشرفته‌ای از تکنولوژی گامانایف است که با برخورداری از سه مزیت مهم راحتی پزشک و بیمار را افزایش می‌دهد: دقت، ایمنی و انعطاف‌پذیری. پروفسور KorayÖzduman، متخصص جراحی مغز و اعصاب بیمارستان Altunizade آجی بادم، با ارائه جزئیات بیشتر،این تکنیک را بدین شکل معرفی می‌کنند.

گامانایف یک تکنولوژی جدید در درمان اختلالات داخل جمجمه‌ای، با استفاده از پرتوی گاما و با دقت میلیمتری است. گامانایف، پرتوهای حاصل از صدها منبع کبالت را روی یک نقطه هدف متمرکز می‌کند. هر چند هر یک از این منابع، پرتوهایی با انرژی پایین منتشر می‌کنند اما تجمع صدها پرتو در نقطه هدف باعث ایجاد مقدار زیادی انرژی در این ناحیه می‌شود.

چه بیماری‌هایی با استفاده از این روش درمان می‌شوند؟

گامانایف برای درمان اختلالات داخل جمجمه‌ای طراحی شده است و می‌تواند برای درمان بیماری‌های مغز، استخوان، عروق خونی، اعصاب، چشم، پوست و سایر بافت‌های اطراف مغز نیز به کار رود. گامانایف علاوه بر جایگاهی که در درمان تومورهای بدخیم مغزی مانند تومورهای متاستاتیک دارد، در درمان تومورهای خوش‌خیم مغز، ناهنجاری‌های وریدی (AVM یا انسداد غیر طبیعی عروق خونی مغز)، اختلالات عملکردی مانند بیماری پارکینسون ونورالژیتری ژمینالوهمچنین تومورهایداخلچشم نیز استفاده می‌شود.

گامانایف چه مزایایی دارد؟

  • بسیاری از تومورهای مغزی را بدون نیاز به جراحی باز درمان می‌کند.
  • عوارض جانبی پس از درمان را کاهش می‌دهد.
  • نیاز به بیهوشی عمومی ندارد.
  • بیماران در همان روز درمان، به منزل بازمی‌گردند.
  • هیچ نوع زخمی بر روی سر به جا نمی‌گذارد.
  • لازم نیست موهای بیمار کوتاه شود و ریزش مو نیز ایجاد نمی‌شود.
  • شدت پرتوی تابیده شده به بافت سالم مغز، حداقل میزان را دارد.

مراحل درمان با گامانایف

استفاده از قاب استریوتاکتیک یا ماسک: قاب استریوتاکتیک لکسل به صورت ثابت روی سر بیمار قرار می‌گیرد و بی‌حسی موضعی ایجاد می‌شود تا انجام عمل بدون درد باشد. برای کودکان، متخصص بیهوشی نیز حضور دارد و در صورت نیاز، بیهوشی عمومی ایجاد می‌شود. همچنین در گامانایفآیکون این امکان وجود دارد که در مواقعی که استفاده از قاب غیر ممکن یا خطرناک است از ماسک استفاده شود. استفاده از ماسک این امکان را فراهم می‌کند که درمان در چند مرحله و طی چند روز انجام گیرد.

تصویربرداری نورورادیولوژیک: بعد از ثابت شدن قاب، از نوعی سیستم تصویربرداری مناسب با پاتولوژی بیمار، استفاده می‌شود. در حال حاضر، تمامی بیماران با تصویربرداری ام آر آی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در بیماران مبتلا به ناهنجاری‌های وریدی، آنژیوگرافی با استفاده از قاب استریوتاکتیک انجام می‌شود.

برنامه‌ریزی دوز درمان: ناحیه بافت تومور به‌طور دقیق مشخص شده و دوز تابش پرتو، با استفاده از برنامه‌ریزی‌های کامپیوتری ویژه، تعیین می‌شود. برای تومورهایی که نزدیک به ساختارهای حساس قرار دارند، از قابلیت مسدودکنندگی گامانایفآیکون استفاده می‌شود. با استفاده از این قابلیت می‌توان از زوایای خاصی، از برخورد پرتو به بافت سالم جلوگیری کرد.

پرتوتابی: بعد از پایان برنامه‌ریزی کامپیوتری، فرآیند درمان در واحد درمان که یک واحد مجزاست، انجام می‌شود. طول مدت فرآیند درمان بین 15 دقیقه تا یک یا دو ساعت متغیر است. اندازه تومور و دوز تابش پرتو از عواملی هستند که طول مدت درمان را تعیین می‌کنند.

نظارت کامل بر روی بیمار طی درمان: گامانایفآیکون، مراحل درمان را با استفاده از توموگرافی و تکنولوژی تشخیص حرکت مادون قرمز، ردیابی می‌کند. در صورت درمان با استفاده از ماسک یا قاب، سیستم توموگرافی موقعیت دقیق جمجمه را شناسایی کرده و از جایگاه صحیح نقطه هدف در داخل جمجمه، اطمینان حاصل می‌کند.

 

راه‌های ارتباطی با بیمارستان آجی‌بادم

وب‌سایت مجموعه ACIBADEM

 

تلفن‌های هماهنگی جهت تعیین وقت مشاوره رایگان پزشکی و کسب اطلاعات بیشتر:

 

مسئول تهران:

+98 910 227 5662

مسئول تبریز:

+98 914 494 6074

 

کانال تلگرام مجموعه:

https://t.me/joinchat/AAAAAD9tHaUFg1oxggRMeQ

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز