بهداشت خوابگاه‌ها؛

کمبود یا نبود امکانات رفاهی خوابگاه‌های دانشجویی / بوی بد فاضلاب آسایش را از دانشجویان گرفت

۱۳۹۷/۰۲/۲۶ - ۰۸:۲۱:۱۶
کد خبر: ۷۰۷۸۱۳
کمبود یا نبود امکانات رفاهی خوابگاه‌های دانشجویی / بوی بد فاضلاب آسایش را از دانشجویان گرفت
بهداشت خوابگاه‌ها از نظر دانشجویان حلقه مفقوده برنامه ریزی هاست و همچنین کمبود امکانات خوابگاه نیز از دیگر مشکلات مهم دانشجویان محسوب می‌شود و مسئولین می‌بایست در قبال شهریه‌های که بابت خوابگاه از دانشجویان دریافت می‌کنند تمهیداتی نیز جهت کاهش این معضلات بیندیشند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا،  زندگی خوابگاهی دورانی است که دانشجویان بیشتر از اینکه با خانواده خود وقت بگذرانند با دوستان و همکلاسی‌ها و هم اتاقی‌هایشان هستند و در واقع یک زندگی کاملا مستقل به دور از خانواده را تجربه می‌کنند.

اما شیرینی‌ها و خاطرات زندگی خوابگاهی تنها یک روی سکه است و بر کسی پوشیده نیست که زندگی در خوابگاه به خودی خود با مشکلات و چالش‌های زیادی همراه است در این میان زمانی شرایط سخت و طاقت فرسا می‌شود که دانشجویان در کنار مشکلات زندگی خوابگاهی خواسته یا ناخواسته با مشکلات کمبود امکانات رفاهی، وضعیت نامناسب خوابگاه‌ها نیز مواجه شوند چرا که معمولا موفق‌ترین دانشجوها، دانشجویان خوابگاهی هستند که برای ادامه تحصیل خود هر جا باشد شرایط را تحمل می‌کنند؛ هر چند مشکلات و شرایط بسیاری از خوابگاه‌های دانشجویی در کشور از لحاظ امکانات یکسان است، اما لازم است توجه اساسی به زندگی خوابگاهی کرد تا شرایط به هر دلیلی موجب نشود که دانشجویی از ادامه تحصیل پشیمان شود.

طبق آخرین پژوهش‌ها بیش از (۶۰%) کل دانشجویان کشور را دانشجویان خوابگاهی تشکیل می‌دهند و به این تعداد نیز مرتبا افزوده می‌شود به همین دلیل توجه به وضعیت خوابگاه‌ها از این جهت که جمعیت زیادی از دانشجویان جوان ما را در برمی‌گیرد نیز بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل برآن شدیم تا در این باره با چندی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف که درگیر مشکلات خوابگاه بودند به گفتگو نشستیم.

ساعت برگشت به خوابگاه از مسائل استرس زا

یکی از دانشجویان دختر درباره مشکلات خوابگاه گفت: یکی از این مشکلات محدودیت زمانی ورود به خوابگاه است. با توجه به بد مسیر بودن خوابگاه و ترافیک شدید شهری برای رسیدن به آن در ساعتی  باید مدت زمان زیادی را در ترافیک بمانیم و این موجب می‌شود تا اگر کاری در سطح شهر و یا کلاس اضافه بر دانشگاهی داریم معمولا نتوانیم به آن برسیم و زمانی که برای کاری به داخل شهر می‌رویم مدام استرس داریم که الان ممکن است حراست به ما تذکر بدهد و ما را توبیخ کند در صورتی که وقتی ما به خوابگاه بازمی گردیم یعنی رفتار صادقانه‌ای داریم چرا که اگر می‌خواستیم کار نادرستی انجام دهیم تمام تلاش خود را می‌کردیم تا به نحوی بتوانیم خوابگاه را دور زده و به خوابگاه بازنگردیم.

کیفیت غذای خوابگاه با اعتراضات پایین‌تر آمد

یکی دیگر از دانشجویان  در این باره  اظهار نظر کرد و گفت: کیفیت غذای خوابگاه بسیار پایین است و این در حالی است که یک بار به این موضوع اعتراض کردیم،  اما بعد از اعتراض به جای اینکه وضعیتمان بهتر شود بدتر نیز شد و ما از کیفیت غذای مناسبی نداریم.

قیمت بالای غذا در ازای کیفیت پایین

در این میان یکی دیگر از دانشجویانی که تازه به جمع ما اضافه شده بود، گفت: قیمت غذا بالا رفته است و هر ترم هزینه غذا افزایش پیدا می‌کند این در حالی است که کیفیت‌ها بدتر نیز شده است. قبل‌تر از این گران‌ترین غذای خوابگاه ۷۰۰ تومان بود، ولی الان بالای ۱۰۰۰ تومان است و بعد از اعتراض دانشجویان به کیفیت غذا کیفیت پسرفت قابل توجهی داشت.

یکی از دانشجویان  نیز افزود: از دیگر مشکلات خوابگاه مان می‌توانیم به بوی بد فاضلاب آن اشاره کنیم این مشکل چندی است وجود دارد و برای آن چاره‌ای اندیشیده نشده است، گویی فاضلاب خوابگاه باید جدید شود، اما برای آن چاره‌ای نمی‌اندیشند.

در بین سخنان مان یکی از دانشجویان جدیدالورود نیز از مشکلاتش سخن گفت.

نداشتن آسانسور مشکل همیشگی خوابگاه‌هاست/ هزینه اتاق‌های خوابگاه بالاست

وی گفت: خوابگاه دانشگاه ما چهار طبقه است، اما نه آسانسور دارد و نه امکانات رفاهی حمل و نقل دیگری که بتوان این رفت و آمد را آسان کرد. ما روزی چند بار این پله‌ها را بالا می‌رویم و پایین می‌آییم و آسیب زیادی به پا و بدن مان می‌رسد.

این دانشجو همچنین در ادامه گفت: ما در ابتدا که برای گرفتن اتاق به دانشگاه مراجعه کردیم، اتاقی ۶ نفره انتخاب کرده، اما چون یکی از دانشجویان از اتاق ما رفت، هزینه اتاق ۴ نفره را برای ما حساب کردند و این در حالیست که توانایی پرداخت چنین هزینه‌ای را نداریم، اما باید متقبل شویم.

از آنجا که دانشجویان خوابگاهی در فضای دوری از خانواده و بروز مشکلات روحی، دانشجویان نیازمند فضای آرام و ساکتی می‌باشند که بتوانند با استفاده از فضای ایجاد شده از خستگی خود بکاهند و همچنین از این فضا برای مطالعه و مشغول کردن خود به درس خواندن استفاده کنند. نبود این فضا و اسکان تعداد زیادی دانشجو در اتاق‌های کوچک یکی از بزرگ‌ترین معضلات این دانشجویان محسوب می‌گردد.
مشکلاتی از جمله بافت فرسوده خوابگاه‌ها، قیمت بالای خوابگاه و امکاناتی مثل غذا؛ عدم کیفیت غذا و سالم نبودن سیستم سرمایشی و گرمایشی و ... از جمله مشکلات صنفی دانشجویان خوابگاهی محسوب می‌شود. این مشکلات در روحیه افراد نیز تأثیر گذار است؛ بنابراین بهتر است مسئولین در پذیرش دانشجویان شهرستانی تامل بیشتری نمایند و یا فضای خوابگاه‌ها را افزایش دهند.

بهداشت خوابگاه‌ها از نظر دانشجویان حلقه مفقوده برنامه ریزی هاست و همچنین کمبود امکانات خوابگاه نیز از دیگر مشکلات مهم دانشجویان محسوب می‌شود  و  مسئولین می‌بایست در قبال شهریه‌های که بابت خوابگاه از دانشجویان دریافت می‌کنند تمهیداتی نیز جهت کاهش این معضلات بیندیشند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز