نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد:

کاظمی : برای پیگیری مطالبات مردم اسلحه نداریم!

۱۳۹۷/۰۲/۲۸ - ۱۳:۰۳:۵۹
کد خبر: ۷۰۸۵۱۶
کاظمی : برای پیگیری مطالبات مردم اسلحه نداریم!
کاظمی گفت: «یک میلیون نفر بعد از فیلترینگ، از تلگرام خارج شده‌اند که آن‌ها هم افراد دولتی بوده‌اند؛ بنابراین یک کار بی نتیجه‌ای بوده است.»

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، کمتر از سه هفته گذشته پر کاربرترین شبکه پیام رسان غیر ایرانی - به نام تلگرام با دستور بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران مسدود شد.

در پی این اقدام بسیاری از مسوولان بلند پایه دولتی، رییس جمهور، نمایندگان مجلس، مردم و ... اعتراض خود را نسبت به فیلترینگ تلگرام اعلام کردند تا جاییکه بعد از این اقدام، کار به استعفای وزیر ارتباطات و فناوری کشید.

با فیلترینگ تلگرام نه تنها بسیاری از مردم از این شبکه پیام رسان خارج نشدند، بلکه مردم با استفاده از فیلتر شکن این سد و مانع را شکستند و همچنان از آن استفاده می‌کنند و این معضل یک خطر بزرگتر از خطراتی است که در مورد تلگرام بیان می‌شد زیرا از کودک تا مسن‌ترین افراد برای ورود به تلگرام از فیلترشکن استفاده می‌کنند و ورود  کودکان به فضاهایی که پیش از این به دلیل سنشان برایشان مسدود بود، معضلاتی را پیش روی جامعه قرار خواهد داد .

روز گذشته در پر بیننده‌ترین برنامه تلویزیونی ماه رمضان؛ احسان علیخانی مجری برنامه ماه عسل نسبت به این اقدام واکنش تندی نشان داد که قابل تامل بود.

نکته‌ای که در انتقاد احسان علیخانی مشهود بود هماهنگ بودن او با مدیران شبکه سه سیما بخصوص ناصر کریمان مدیر گروه اجتماعی برای پرداختن به بحث تعطیلی تلگرام و آسیب شناسی موضوع vpn و خطراتی که گروه‌های سنی کودک و نوجوان را تهدید می‌کند. این واکنش علیخانی به فیلتر تلگرام در حالی صورت گرفت که همیشه رسانه ملی با دستورات و احکام قوه قضائیه همسو و همراه بوده است ولی اینبار حتی صدای رسانه ملی در برابر این فیلترینگ و آسیب‌هایی که به جامعه خواهد زد در آمده است.

محمد کاظمی- نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی و مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در این خصوص گفت: «فیلترینگ تلگرام و بستن تلگرام نمی‌تواند با یک حکم قضایی قابل اجرا باشد؛ این یک بحث ملی است. موضوعی که مربوط به سرنوشت 40 میلیون نفر باشد را نمی‌توان با یک حکم قضایی تصمیم گیری کرد. دولت، رییس جمهور، مجلس و مردم با این مسئله مخالف هستند.حتی صدای رسانه ملی هم در برابر این فیلترینگ در آمده است .»

همچنین وی اعلام کرد که مجلس و دولت مخالفت خود را در مورد فیلترینگ تلگرام اعلام کرده‌اند.

کاظمی در پاسخ به این سوال که چرا قوه قضاییه نسبت به صحبت‌های نمایندگان مردم در مورد فیلترینگ واکنش مثبتی نشان نمی‌دهد ، گفت: «قوه قضاییه استدلال خودشان را دارند و ما هم استدلال خودمان را داریم. به عنوان یک حقوقدان معتقدم که مسئله تلگرام یک امر ملی است و مستقیما با منافع ملی کشور ارتباط دارد؛ یعنی در مورد سرنوشت تلگرام نباید یک تصمیم قضایی کارساز باشد بلکه باید یک تصمیم حکومتی باشد. در خصوص فیلترینگ تلگرام فریاد زده‌ایم اما به جایی نرسیده است.»

وی با بیان این مطلب که صف کشی مردم در مقابل خودمان نتیجه فیلترینگ تلگرام است، افزود: «یک میلیون نفر  بعد از فیلترینگ، از تلگرام خارج شده‌اند که آن‌ها هم افراد دولتی بوده‌اند؛ بنابراین یک کار بی نتیجه‌ای بوده است.»

کاظمی در پاسخ به صحبت خبرنگار برنا  مبنی بر اینکه مردم به شما رأی داده‌اند تا پیگیر مطالبات‌شان باشید، اظهار کرد: «ما که اسلحه نداریم و تنها می‌توانیم اظهار نظر کنیم. به عنوان یک حقوقدان، نماینده مردم و شهروند نظرات‌مان را بارها اعلام کرده‌ایم. این کار یک اقدام قضایی نیست چون با خواست 40 میلیون نفر از مردم نمی‌توان مقابله کرد. اینکه توصیه وتلاش کنیم که مردم از پیام رسان‌های داخلی استفاده کنند را قبول دارم اما اینکه برای این کار متوسل به زور شویم بسیار نادرست است و جواب نمی‌دهد و  ثابت هم شده است که نتیجه‌ای نخواهد داشت. تنها زحمت مردم برای استفاده از فیلتر شکن بیشتر شده است.»

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قوه قضاییه می‌تواند در آینده پاسخگو معضلات و آسیب‌های اجتماعی که فیلترشکن برای کودکان و نوجوانان برای عبور از سد تلگرام بوجود می‌آورد، باشد یا خیر، گفت: «سخنگوی قوه قضاییه باید در این مورد پاسخگو باشد.»

 

نظر شما