با حضور رییس سازمان حفاظت از محیط زیست؛

اولین دولت محیط زیست، دولت تدبیر و امید است / بکارگیری برخی سیاست‌های غلط یکی از علل ایجاد ناهماهنگی در تنوع زیستی کشور / با وجود مشکلات ۲۰ درصد هم نمی‌توان تولیدات کشاورزی را افزایش داد / جنگ بر سر آب شروع شده است

۱۳۹۷/۰۳/۰۱ - ۰۸:۵۸:۰۷
کد خبر: ۷۰۹۸۰۲
اولین دولت محیط زیست، دولت تدبیر و امید است / بکارگیری برخی سیاست‌های غلط یکی از علل ایجاد ناهماهنگی در تنوع زیستی کشور / با وجود مشکلات ۲۰ درصد هم نمی‌توان تولیدات کشاورزی را افزایش داد / جنگ بر سر آب شروع شده است
امروز - سه شنبه - مراسم روز جهانی تنوع زیستی در محل همایش‌های بین المللی سازمان محیط زیست برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری برنا،  مراسم روز جهانی تنوع زیستی  - روز سه شنبه اول خرداد با حضور عیسی کلانتری - رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، احمدعلی کیخا - عضو شورای عالی آب مسعود پزشکیان، نماینده مجلس شورای اسلامی و مجید عباسپور - مدرس دانشکده محیط زیست در محل همایش‌های بین المللی سازمان محیط زیست در حال برگزاری است.

سهرابی - معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست در این همایش در خصوص علت آسیب به تنوع زیست محیطی گفت: «بکارگیری برخی سیاست‌های غلط یکی از علل ایجاد ناهماهنگی در تنوع زیستی کشور است. متاسفانه برخی سیاست‌ها بکار گرفته شده که باعث توسعه نمی‌شود؛ این سیاست‌ها باعث مواردی چون خشک شدن دریاچه‌ها و تجدید گونه‌های مختلف جانوری شده است. به عنوان مثال افزایش جمعیت موش‌ها و نبود گونه جانوری شکارچی موش، سبب افزایش بیماری سالک شده است. حتی سم هم باعث از بین رفتن آن‌ها نشد چرا که با سم آن‌ها طعمه سایر جانوران شده و این چرخه آلوده ادامه پیدا می کند. متاسفانه این سیاست همچنان به مار گرفته می شود.»

وی در خصوص شکار غیر مجاز گفت: «شکار باید در جاهایی اتفاق افتد که ظرفیت این مسئله را داراست و هزینه آن هم باید در جهت حفظ محیط زیست بکار گرفته شود.»

وی افزود: «اولین دولت محیط زیست، دولت تدبیر و امید است که اولین منشور محیط زیستی را به کار گرفت. این موضوع بسیار حائز اهمیت است. در برنامه ششم هم تلاش‌های بسیاری در این خصوص به کار گرفته شد.»

عضو شورای عالی محیط زیست - مجید عباسپور نیز در این همایش حضور داشت. وی در ادامه گفت: «در حوزه مسائل آموزشی و تخصصی در زمینه تنوع زیستی توجه کافی نکردیم. این مسائل بسیار مهم است که متاسفانه در عمل چندان توجهی به آن نشده است.»

او افزود: «خداوند امانت الهی را به دست بشر سپرده و بشر موظف است حقوق موجودات طبیعی را حفظ و رعایت نماید. خداوند سبحان موجودات زمین را در تسخیر انسان قرار داد. در آیات مختلف قرآن نشان داده می شود که موجودات مسخر انسان هستند. همچنین بهره گیری از نورخورشید برای همه موجودات یکسان است ولی انسان با عقل خود از تور خورشید در راه علم و صنعت بهره می برد. اگر انسان از نعمت های الهی به درستی بهره نگیرد، کفران نعمت کرده است.»

اعظم خوش خلق سیما دبیر و سخنگو شورای ملی ایمنی زیستی با حضور در این همایش گفت: «تنوع زیستی را به نقاط مختلف اطلاق می شود. جمعیت بر تنوع زیستی تاثیر زیادی خواهد گذاشت. تا سال ۲۰۵۰، جمعیت جهان ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. جهان برای تامین غذا برای چنین جمعیتی باید تولیدات کشاورزی ۶۰ درصد افزایش یابد. همچنین هرم جمیعیتی جهان نیز تغییر کرده است. رشد جمعیت کاهش می یابد اما جمعیت زیاد می شود. یعنی هر چقدر جلو می رویم از جمعیت جوان کم و به جمعیت پیر اضافه می شود طوری که در سال ۲۰۵۰ هرم جمعیت تبدیل به مخروطی می شود که تعداد جمعیت پیر و جوان یکی است.»

او افزود: «کشورهای پیشرفته از حالا در حال سرمایه گذاری برای بخش کشاورزی برای مقابله با این بحران هستند اما کشورهای در حال توسعه تا سال ۲۰۵۰ بر نفت تکیه کرده و در مقابله با این بحران به وضعیتی نگران کننده خواهند رسید. اگر تمام مشکلات کشاورزی را در کنار هم بگذاریم باید گفت که ۲۰ درصد هم نمی توانیم تولیدات کشاورزی را افزایش دهیم. اما یک راهکار وجود دارد و آن هم شناسایی، حفظ و بهره برداری از فناوری های نوین از ذخایر طبیعی است.»

خوش خلق در خصوص تنوع زیستی ایران گفت:« خوشبختانه کشورمان از تنوع زیستی خوبی برخوردار است که علاوه بر تامین غذا و ذخایر موجب اشتغال زایی نیز شده است. اما تجارت، افزایش شهرنشینی و تجاوز به حریم طبیعت از عوامل تهدید تنوع زیستی هستند.»

مسعود پزشکیان، نائب رئیس مجلس ضمن حضور در این مراسم گفت:« مشکل ما این است که بررسی های ما کامل نیست. وقتی بررسی کامل نیست و علاوه بر آن برای حل مشکلات از افراد غیرکارشناس سیاسی جناحی استفاده می کنیم.»

وی در ادامه افزود:« برای حل مشکلاتی مثل پولشویی، مواد مخدر و زمین خواری ستاد تشکیل می دهیم در صورتی که اصلا بررسی نکرده ایم و آمار نداریم. مبارزه با مشکلات اصلا سخت نیست فقط مهارت و انگیزه و باور می خواهد.»

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: «وقتی مشکلی پیش می آید ما مقصر هستیم. یا داده درست نداریم و یا غیرکارشناسی کار می کنیم. مشکل را باید ببینیم، بخواهیم و بتوانیم که جلوی مشکل را بگیریم. اگر بخواهیم با طبیعت خشن برخورد کنیم طبیعت مارا نابود می کند و اجازه زندگی به ما نمی دهد. اگر اکوسیستم را بهم زدیم دیگر نمی توانیم جلو زلزله و سیل را بگیریم. برای حل مشکلات باید از اتاقمان بیرون بیایم. وقتی جنگل ها را خوردند باید کار عملی کنیم نه اینکه در دانشگاه تحقیق کنیم. ما نتوانسته‌ایم منابع آب را مدیریت کنیم. در استان‌ها دعوای آب شروع شده است. این دعوا، دعوای زندگیست و کافر و مسلمان و چپ و راست نمی شناسد. در کشورهای دیگر وقتی کوچکترین مشکلی در دورترین جای دنیا عارض می شود، جلسات و اقدامات پیشگیرانه انجام می شود. در ایران زمین های ما را می خورند، جنگل های ما را می خورند بعد می گوییم چرا چنین شد؟»

نظر شما