دفتر مقام معظم رهبری :

ازدواج از طریق سایت های همسریابی حرام نیست

۱۳۹۷/۰۳/۰۲ - ۰۵:۰۱:۰۲
کد خبر: ۷۱۰۰۶۹
ازدواج از طریق سایت های همسریابی حرام نیست
با یک جستجو ساده در موتور جستجو گرگوگل درباره سایت همسریابی با لیست بلند بالایی از این گونه سایت ها در ایران مواجه می شوید ، این درحالی است که وزارت ورزش و جوانان که متولی صدور مجوز اینگونه سایت ها است تاکید دارد تاکنون هیچ مجوزی در این خصوص صادر نکرده است .

به گزارش خبرنگار حوزه زنان خبرگزاری برنا، با جستجو کلمه « سایت همسریابی» در گوگل خواهید دید که تعداد این سایت ها در کشور ما کم نیست.

با ثبت نام در این سایت ها و پر کردن یک لیست  مشخصات ،همسر دائم یا موقت مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس آن را در سایت به اشتراک بگذارید. سپس شماره تلفن خود را وارد کرده و با اندکی صبر  مواردی که با معیارهای شما همخوانی دارند برایتان لیست می شوند...

اینکه آیا این نوع ازدواج که با شناخت کمی و بیشتر بر اساس معیارهای ظاهری فرد صورت می گیرد چقدر می تواند دوام داشته باشد بحثی قابل تامل است. آن هم در جامعه کنونی ما که طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی بهزیستی  حدود 21 طلاق در هر ساعت رخ می دهد که نشان از رشد 6 درصدی طلاق در دو سال گذشته دارد و علت ریشه ای خیلی از آن ها عدم شناخت کافی و خیانت است.

viber image

 روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان در گفت و گو با خبرنگار برنا در مورد نحوه دریافت مجوز این سایت ها که بسیار فعال هم در فضای مجازی حضور دارند گفت : هیچ گونه مجوز رسمی تاکنون از سوی این وزارتخانه در خصوص مجاز بودن اینگونه سایت ها صادر نشده است و فعالیت این سایت ها غیر مجاز است و باید با آنها برخورد جدی شود .

این درحالی است که پلیس نیز به جرم خیز بودن این فضا در بافت فرهنگی ایران تاکید دارد.

اما جدا از  دید روانشناسی مسئله، مسائل شرعی اینگونه گفتمان ها و انتخاب ها با حضور در یک سایت همسریابی را در گفت و گو  با دفتر  پاسخگویی شرعی مقام معظم رهبری مورد بررسی قرار دادیم  تا ما را در این خصوص راهنمایی کنند که چنین پاسخ دادند:

دفتر مقام معظم رهبری در خصوص اینکه آیا اینگونه  ازدواج ها با معیارهای اسلامی مطابقت دارد یا خیر  گفت: « این ازدواج ها چنانچه ایجاد مفسده نکند و ارتباطات قبل از محرمیت تنها در قالب خواستگاری  باشد و خارج از این حد نباشد حرام نیست.»

البته لازم به ذکر است که دفتر مقام معظم رهبری در ادامه با تاکید بر اینکه بحث حرام و حلال بودن این مبحث از فضای علمی و شناخت روانشناسی همین مبحث جدا است گفت: « اینکه مشاوران خانواده این سبک از ازدواج ها را تایید نمی کنند مسئله ای است که باید جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. ما فقط در خصوص بحث های شرعی و حلال و حرام بحث می کنیم که از نظر ما اگر ایجاد مفسده نکند  حرام نیست.»

نظر شما