خلیل‌آبادی در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد:

شهر بی‌ترکیب تهران علت افزایش تعداد گدایان/ حاشیه پایتخت محل اجاره کودکان شده است

۱۳۹۷/۰۳/۰۲ - ۰۵:۱۴:۰۸
کد خبر: ۷۱۰۰۷۳
شهر بی‌ترکیب تهران علت افزایش تعداد گدایان/ حاشیه پایتخت محل اجاره کودکان شده است
عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران با بیان این مطلب که تکدی گری به یک شغل پردرآمد تبدیل شده است، گفت: «افرادی که از این کودکان سوء استفاده می‌کنند آموزش‌های تکدی گری را با استفاده حیله و مکر یاد آن‌ها می‌دهند تا چگونه از شهروندان وجه دریافت کنند.»

به گزارش گروه اجتماعی برنا، اگر نگاهی به گوشه کنارهای پایین شهر بیندازید با حجم انبوهی از سیاه چهره‌هایی که در کنار جوی آب و خیابان خوابیده‌اند مواجه خواهید شد. حال اگر به سمت مرکز و شمال شهر حرکت کنید فرزندان این معتادان که کودکان کار نام دارند را در حال دستفروشی اجباری خواهید دید.

همین دسته از کودکان کار که تعدادی از آن‌ها شیشه‌های ماشین سرچهاراه‌ها را تمیز می‌کنند، با تجاوز به حریم شخصی افراد، آرامش را از رانندگان تهرانی سلب کرده‌اند. کودکانی که بدون اجازه و بدون احترام گذاری به راننده، شروع به پاک کردن شیشه ماشین می‌کنند و اگر از آن‌ها خواسته شود که چنین کاری را انجام ندهند، راننده را با الفاظ رکیک و ناسزا مورد خطاب قرار می‌دهند.

حال در کنار این دو دسته یعنی معتادان و کودکان کار یک دسته دیگر هم وجود دارد که روز به روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود که تکدی گران هستند. تکدی گری در تهران دیگر به یک شغل ثابت  و پردرآمد تبدیل شده است.

برای پیگیری مجدد این قضیه با عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر گفت‌وگو کردیم.

حسن خلیل‌آبادی - عضو کمیسیون خدمات اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری برنا در این خصوص گفت: «جمع آوری کودکان کار بر عهده بهزیستی و نیرو انتظامی قرار دارد. این دسته از کودکان گروه‌های قربانی هستند که  سرکرده‌های باندها از آن‌ها بشدت سوء استفاده می‌‌کنند.»

وی با بیان این مطلب که تنها وظیفه شهرداری جمع آوری تکدی گران با همراهی نیروی انتظامی است، بیان کرد: «تکدی گری به یک شغل پردرآمد برای این دسته از افراد که رفتارهای ناهنجاری دارند، تبدیل شده است. بسیار کم به کودکانی برخورد می‌کنیم که برای تمیز کردن شیشه ماشین از راننده اجازه بگیرند؛ اکثریت آن‌ها به ماشین هجوم می‌آورند و آرامش سرنشین را مختل می‌کنند. افرادی که از این کودکان سوء استفاده می‌کنند آموزش‌های تکدی گری را  با استفاده حیله و مکر یاد آن‌ها می‌دهند تا چگونه از شهروندان وجه دریافت کنند. این کودکان قربانیان جامعه هستند. بهزیستی باید در این خصوص دخالت کند.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا روز به روز به تعداد تکدی گران تهران افزوده می‌شود، گفت: «مکان به اندازه کافی برای نگهداری این افراد وجود ندارد  اما سامان‌سرا اسلامشهر از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است و در آن‌جا بسیاری از تکدی گران نگهداری می‌شوند. همین شهر بی‌ترکیب تهران موجب افزایش تعداد تکدی گران در شهر شده است.» 

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران با بیان این مطلب که اساسی‌ترین مشکل کودکان کار یا تکدی گران مربوط به مشکلات اقتصادی و بیکاری است، اظهار کرد: «اگر بتوان کارآفرینی را توسعه داد و با آموزش مهارت و شغل به آن دسته از کودکان کار و تکدی گران تا حدودی مشکلات‌شان را می‌توان حل کرد. دولت باید برنامه جامعی برای این دسته از افراد تهیه کند .»

خلیل‌آبادی با تأکید بر این مطلب که کار کردن کودک ممنوع است، گفت: «در حال حاضر از کودکان کار کشیده نمی‌شود بلکه به استثمار گرفته می‌شوند. هیچ کودکی دوست ندارد که ساعت 12 شب در چهاراه دستفروشی کند. با همراهی عوامل قوه قضاییه، نیرو انتظامی و بهزیستی باید این دسته از کودکان به استثمار گرفته شده جمع آوری شوند. همچنین باندهایی که در این مورد فعالیت می‌کنند شناسایی و مجازات‌های سنگین برای‌شان اعمال شود.» 

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران گفت: «هزاربار درمورد کاهش و ریشه کن شدن این آسیب‌ها تذکر داده‌ایم و پیگیری کرده‌ایم. خانم فخاری بسیار در این خصوص تذکر داده‌اند. قوه قضاییه باید در این مورد جدی‌تر عمل کند و برای والدین این کودکان مجازات مشخص کند. همچنین این مجازات را برای باندهایی که این کودکان را به اجاره می‌گیرند و می‌خرند، اعمال کند. در حاشیه‌های تهران باندهایی وجود دارند که این کودکان را اجاره می‌کنند. والدین معتاد فرزندشان را برای تهیه مواد اجاره می‌دهند؛ این کودک بزرگ می‌شود و زخم‌های موجود در روح و روان کودک از زمان گذشته، در آینده عفونی خواهند شد. متأسفانه در مرحله پنهان این قضیه قرار داریم و اگر این کودکان با همین شرایط زیستی بزرگ شوند در آینده نه چندان دور به آدم‌های خطرناک فعلی تبدیل خواهند شد.»

نظر شما
پرونده ویژه